بیشترین نرخ اعتیاد در میان جمعیت کارگری چهارمحال و بختیاری است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: مرحله دیگر تمرکز بر محیط کار و تولید است، که از ظرفیت تولید و اشتغال برای مبارزه با مواد مخدر استفاده می کنیم، بیشترین نرخ اعتیاد در بین کارگران است.

بیشترین نرخ اعتیاد در میان جمعیت کارگری چهارمحال و بختیاری است

سید قدیر مرتضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری، یکی از آسیب‌های اجتماعی دارای متولی خاص را ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان و اظهار کرد: آسیب‌هایی مانند خشونت، دختران فراری و طلاق تاثیرات خود را داشته اما هیچ‌کدام مانند اعتیاد ویران‌کننده نیست.

وی با بیان اینکه در دهه ۸۰ در موضوع اعتیاد، تمرکز بر حوزه درمان سوق پیدا کرد، افزود: دهه ۹۰ دوران طلایی مبارزه با مواد مخدر بود چرا که تمامی راهبردها در کنار یکدیگر قرار گرفته و در قالب ساختار هماهنگ به خدمت برای مبارزه با مواد مخدر درآمدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری به طرح «یاریگران زندگی» برای مبارزه با مواد مخدر اشاره و بیان کرد: در این طرح تلاش می‌شود از ورود افراد به چرخه مصرف جلوگیری شود، فردی معتاد نشود و آن‌قدر سطح آگاهی و بینش بالا برود که مهارت‌های خودکنترلی به خدمت افراد درآیند.

وی با اشاره به اینکه طرح یاریگران زندگی یک کارکرد ارتباطی موثر در جامعه فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: طرح یاریگران زندگی، طرحی عظیم در بستر مشارکت اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر اجتماعی است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: اگر فرهنگ تذکر در جامعه ورود پیدا کند، روند برخی از آسیب‌های اجتماعی کنترل می‌شود و مردم باید خود بتوانند بدون تذکر و هشدار به آگاهی دست پیدا کنند.

مرتضوی ارکان طرح یاریگران زندگی را کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان عنوان و بیان کرد: تاکید این طرح در ابتدا بر توانمندسازی روانی و اجتماعی بوده و تلاش می‌کنیم مهارت‌های اساسی زندگی از جمله مهارت ارتباط موثر، تاب‌آوری اجتماعی و تفکر خلاق را برای افراد تقویت کنیم.

وی فشارهای روحی در سنین ابتدایی در پایه اول و دوم دبستان را عاملی برای گرایش به مواد مخدر عنوان و تصریح کرد: افراد ممکن است در برابر فشارها مقاومت نکرده و اسیر اضطراب، خلاء تصمیم‌گیری درست، خلاء ارتباط موثر و حل مسئله و در نتیجه گرایش به مواد مخدر شوند و متاسفانه با مصرف مواد مخدر در سنین پایین در استان نیز مواجه هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: متاسفانه در شاخص سلامت کودکان ( افسردگی و اضطراب) وضعیت خوبی را در استان شاهد نیستیم و همین مسئله آسیب‌زا است.

مرتضوی با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی از سال گذشته و با تحت پوشش قرار دادن ۳۰ درصد از مدارس استان آغاز شد، اظهار کرد: ادامه این طرح در سال دوم، تحت پوشش قرار دادن ۶۰ درصد و در سال سوم ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان است.

وی گفت: در سال‌جاری به‌دلیل جریان کرونا تنها ۴۰ درصد مدارس استان تحت پوشش برنامه‌های این طرح قرار گرفته‌اند که شامل ۷۹۰ مدرسه با تعداد ۱۱۸ هزار و ۳۰۱ دانش‌آموز در مقاطع اول و دوم متوسطه و دوران ابتدایی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری مرحله دوم طرح یاریگران زندگی را جامعه ورزش استان عنوان کرد و ادامه داد: مرحله دیگر تمرکز بر محیط کار و تولید است و به دنبال این موضوع هستیم که از ظرفیت تولید و اشتغال استان برای مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم، گفتنی است بیشترین نرخ اعتیاد در میان جمعیت کارگری استان است.

مرتضوی مرحله دیگر طرح یاریگران زندگی را قشر بانوان مطرح کرد و افزود: امیدواریم که از بستر بانوان در محلات برای توسعه این طرح استفاده کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۲ واحد مسکونی و صنفی توزیع‌کننده مواد مخدر در استان پلمب شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها