داشتن برنامه برای زندگی مشترک

مخاطب عزیزی که در حال مطالعه کتاب ویروس خیانت هستید، برای یک شب عروسی خود چقدر زمان گذاشتید و استرس کشیدید و برنامه‌ریزی کردید؟

داشتن برنامه برای زندگی مشترک

از چند روز قبل برنامه مشخص شب عروسی را تدارک دیده بودید؟ آیا بدون تنظیم برنامه می‌توانستید یک عروسی خوب و ایدئال و به‌یادماندنی بگیرید؟ اگر بدون برنامه جلو می‌رفتید چه می‌شد؟ آیا رضایت شما را جلب می‌کرد؟ عروسیتان خوب می‌شد؟ اتفاقات خوبی برای عروسیتان رقم می‌خورد؟ نداشتن برنامه یعنی اینکه نمیدونم کی چیکار کنم؟

کی چیکار کٌنم؟

اگر می‌خواهید مثل عروسیتان بعد از مدت‌ها زندگی مشترک یک خاطره خوب بسازید باید از برنامه زندگی مشترکتان غافل نشوید و بعد از عروسی برای شروع یک زندگی مشترک ایدئال برنامه‌ریزی کنید. یادتان باشد که ما می‌خواهیم بدانیم که کی چیکار کنیم؟ آن موقع دیگر زمان ازدست‌رفته‌ی نخواهیم داشت، برای همسر و خانواده وقت کافی خواهیم داشت، دیگر سر اینکه چرا کار خاصی را انجام نداده‌ایم سرزنش نخواهیم شد؛ و کلی اتفاقات خوب دیگر، تنظیم برنامه برای زندگی مشترک بر دو اصل استوار است:

اصل اول: تقسیم زمان

اصل دوم: کیفیت زمان

اصل اول: تقسیم زمان

ما باید یاد بگیریم که چطور زمانمان را تقسیم‌بندی کنیم تا وقت کافی برای زندگی مشترکمان داشته باشیم. که فرمول رسیدن به خوشبختی است. تقسیم‌بندی زمان در زندگی مشترک باید برای الف) کار ب) استراحت ج) خانواده انجام شود. در ادامه بحث زمان، جدول روابط را خدمتتان معرفی خواهم کرد.

تقسیم‌بندی زمان در زندگی مشترک

تقسیم زمان در رابطه زناشویی بسیار اهمیت دارد؛ و بهترین پیشنهاد من برای تقسیم‌بندی زمان طبق زمانیست که مرد خانواده برای کار و امرارمعاش خانه و خانواده صرف می‌کند. شغل هر مردی متفاوت است و در نتیجه نسبت به نوع شغلی که دارد زمانی که برای شغلش صرف می‌کند متفاوت خواهد بود. انسان‌ها نسبت به نوع شخصیت و باورها و خانواده‌هایشان می‌توانند افکار متفاوتی داشته باشند که در نوع زندگی مشترک و صرف زمان برای همسر و خانواده تأثیر بسزایی دارد. زمانی که یک مرد برای شغلش صرف می‌کند نباید آنقدر زیاد باشد که دیگر وقتی برای صرف کردن با همسر و خانواده نداشته باشد آن موقع است که کیفیت زندگی مشترک طبق زمانی که برایش صرف می‌شود. می‌تواند متفاوت باشد؛ که البته فقط بحث زمان نمی‌تواند مطرح باشد اما بسیار مهم و در کیفیت زندگی مشترک بسیار نقش دارد.

یک نکته در زمان‌بندی، اگر شما بتوانید 8 ساعت برای کار، 8 ساعت برای استراحت و 8 ساعت برای رابطه زناشویی و زندگی مشترک اختصاص دهید بسیار می‌تواند در رابطه شما نقش مطلوبی ایفا کند.

یک جدول برای شما زوجین عزیز طراحی کرده ام، با توجه به جدول و تقسیم بندی گروهها ،هر کدام در گروه خاص خود هستید. کلاهتان را جلوی خود بگذارید و صادق باشید ببینید چقدر از زمان برای خانواده و چقدر برای کار یا شغل خاص خودتان دارید؟ بعد از اینکه فهمیدید در کدام گروه هستید سعی کنید صبح و ظهر و شبتان راطوری تنظیم کنید که زمان کافی برای زندگی مشترکتان داشته باشید.
شما جز کدام گروه هستید؟

در تأثیر زمان در روابط زوجین و زندگی مشترک مطلقی وجود ندارد اما همینطور که عرض شد زمان در روابط زوجین و زندگی مشترک بسیار اهمیت دارد و زوجینی که نمی‌توانند وقت و زمان کافی برای ارتباط با یکدیگر را فراهم کنند، قطعاً در روابطشان اثر منفی خواهد گذاشت. بعضی از زوجین هستند که حتی شب را هم از یکدیگر دریغ می‌کنند و در هر هفته چند روز به مأموریت کاری می‌روند، باید بدانید که هر چقدر هم احساساتتان برای هم قلیان کند و حس دوست داشتنتان زیاد باشد، در نبود زمان کافی احساسات و عواطف شما سرکوب خواهد شد و دچار خلأ عاطفی می‌شوید و این خلأ به‌نوعی باید پر شود؛ که شما را به سمت روابط خیانت‌آمیز سوق خواهد داد.

شما در حال مطالعه قسمتی از کتاب ویروس خیانت نوشته سجاد رفیعی هستید

گروه اول روابط مطلوب:

گروه اولی‌ها زندگی ایدئالی خواهند داشت و کنار همسرشان به ماجراجویی خواهند پرداخت، این گروه بیشتر انسان‌های هدفمند و موفقی هستند و همیشه از قانون اهرم و تصاعد استفاده می‌کنند و به جای اینکه خود 100 درصد انرژیشان را برای رسیدن به اهدافشان صرف کنند از افکار و ایده‌های خلاقانه‌شان برای مدیریت و همچنین کسانی که می‌خواهند اهرم باشند یعنی انسان‌های بدون هدف و کم قانع استفاده می‌کنند تا به اهدافشان برسند.

گروه دوم روابط خوب:

گروه دومی‌ها هم مثل گروه اولی‌ها هدفمند هستند ولی نسبت به گروه اولی‌ها از زمان کمتری برای بودن در کنار همسر و خانواده برخوردارند چرا که قانون اهرم و تصاعد را کمتر درک کرده اند، اما در کل این گروه زندگی خوبی داشته و از زندگیشان رضایت کافی را دارند و جذابیت‌هایشان به اندازه کافی وجود دارد.

گروه سوم روابط ضعیف:

گروه سوم زندگی خوبی ندارند و فقط در کنار هم دیگر زنده‌مانی می‌کنند نه محبت و صمیمیت آن چنانی حاکم است نه حال و حوصله‌ای برای اتفاقات تازه، زمان کافی برای ارتباطشان ندارند و خستگی و از بین رفتن انرژیشان در طول روز باعث عدم ارتباط مطلوب با همدیگر می‌شود.

مشخصات تمام گروه‌ها را فهمیدیم، حالا وقت آن است که ببینیم در کدام گروه قرار داریم؟ دقت کنید کارهایی که در کادرها نوشته بودم منظور فقط شغل نبود، منظور از کار یعنی مشغول بودن و گذراندن وقت به هر نوعی که می‌تواند بین دو طرفین هم اتفاق بیفتد هم مرد هم زن، امیدوارم جز گروه اولی‌ها باشید و همیشه در کنار همسرتان یک زندگی ایدئال و پر از جذابیت‌های مختلف داشته باشید و هر روزتان بهتر از دیروزتان باشد.

اصل دوم: کیفیت زمان

در اصل دوم به این مهم باید بپردازیم که چطور زمانمان را بهینه‌سازی کنیم تا بتوانیم کارمان را درست انجام دهیم زمانی که برای کار و استراحت و خانواده صرف می‌شود همگی باید بهینه‌سازی شود. تا کیفیت زمان را حفظ کنیم. کیفیت زمان بدین معناست که کاری که انجام می‌دهیم دوباره تکرار نکنیم تا زمانمان به هدر نرود.

مثال:

شما یک ساعت زمان برای مطالعه یک فصل از کتاب در نظر گرفته‌اید و موقعی که زمان انجام برنامه فرا می‌رسد در آن یک ساعت نمی‌توانید تمام فصل کتاب را مطالعه کنید یا آن کیفیت و بازخوردی که باید داشته باشید را نمی‌گیرید؛ و مجبور می‌شوید زمانی دوباره برای انجام این کار اختصاص دهید. پس انجام ندادن درست‌کار باعث شد، دوباره زمانتان را صرف همین کار کنید.

کیفیت زمان در روابط زناشویی و زندگی مشترک هم بدین شکل است، شما یک ساعت زمان برای بیرون رفتن با همسرتان اختصاص داده‌اید. اگر این زمان از دید همسرتان کافی نباشد یا کیفیت لازم را از زمان صرف شده نگیرید. ممکن است روابطتان خدشه‌دار شود،

هرگونه کپی برداری از متن بدون ذکر منبع (قسمتی از متن کتاب ویروس خیانت ) جایز نیست و پیگرد قانونی دارد.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها