نماینده کارگران در شورای عالی کار: حقوق کارگران باید ۹ میلیون تومان باشد

نماینده کارگران در شورای عالی کشور گفت: از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از ۹ میلیون تومان برآورد می‌شود و حقوق کارگران باید همین اندازه باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار: حقوق کارگران باید ۹ میلیون تومان باشد

آیت اسدی درباره میزان افزایش دستمزد 35 تا 40 درصدی کارگران که توسط دولت و مجلس مطرح شده است اظهار داشت: از آنجایی که حقوق کارگران باید بر مبنای سبد معیشت خانوار تعیین شود، ارزش این سبد معیشتی بیش از 9 میلیون تومان برآورد می‌شود و دستمزد کارگران باید همین اندازه باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شاخص سبد معیشت خانوار 3.3 نفری برای تعیین دستمزد کارگران را به عنوان مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری از چند سال پیش در آیین‌نامه شورای عالی کار گنجاندیم، تعیین دستمزد کارگران باید بر مبنای ارزش روز این سبد تعیین شود که برآورد ما از هزینه‌های معیشت خانوار 3.3 نفر در حال حضر بالاتر از 9 میلیون تومان است.

اسدی با یادآوری اینکه بحث تعیین دستمزد کارگران باید در شورای عالی کار بررسی شود، گفت: با توجه به اینکه حقوق و دستمزد کارگران را بخش خصوصی پرداخت می‌کند، این موضوع باید در شورای عالی کار بررسی و کنکاش شود که جلسات اصلی این شورا برای تعیین دستمزد کارگران هنوز تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: البته طبق ماده 41 قانون کار باید در پایان سال نرخ تورم اخذ و نسبت به تعیین دستمزد کارگران بر مبنای سبد معیشت و تورم تصمیم‌گیری شود.

ساختار شورای کار به نفع کارفرمایان است

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به ساختار غلط این شورا از نظر تعداد اعضای کارگری و کارفرمایی گفت: این شورا متشکل از 3 نماینده کارگری، 3 نماینده دولت، یک نفر کارشناس آگاه و بصیر به مسائل اجتماعی به انتخاب وزیر کار و 3 نفر نماینده کارفرمایان است.

اسدی تصریح کرد: بنابراین در عمل در این جدال مزدی 3 نماینده کارگری باید با 7 نماینده دولت رایزنی کنند چرا که کارشناس آگاه و بصیر منتخب وزیر عملاً در جبهه دولت است که خودش بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود و قاعدتاً به سمت تایید نظرات کارفرمایان گرایش دارد.

وی افزود: بنابراین ساختار شورای عالی کار باید بر مبنای احقاق حقوق کارگران و ایجاد تساوی بین کارگران و کارفرمایان اصلاح شود تا کارگران هم بتوانند نقش مساوی را در تعیین دستمزد خودشان ایفا کنند.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • قوام
    0

    قیمت کالا بدون هیچ مصوبه ای از سال گذشته چندین برای شده متاسفانه در موقع افزایش حقوق کارگران کارفرمایان شروع به گریه و زاری میکنند و همین افزایش اندک را بلافاصله در تولیدات خود مد نظر قرار می دهند . و حمایت از کارگر و قشر آسیب پذیر فقط شعار است.

  • علی
    0

    چگونه در یک نظام سرمایه‌داری می‌شود برای یک کارگر حقی متصور شد، در نیو لیبرالیسم کارگر صرفا یک برده است و ابزاری برای پر کردن جیب سرمایه داران، کارگر اگر میخواهد به حقش برسد بایستی منتظر ظهور امام زمان بماند همان کسیکه جدش به دست کارگر بوسه میزد

  • کریم احمدی
    0

    به همین خیال باشیم

  • نورمحمد پوروطن
    0

    متاسفانه کسی برای کارگران ارزش قائل نیست برای معلمان که در طول سال اگر مثل کارگران در روز بجز نهار و نماز باید 8ساعت کامل کار کنند و یک ساعت هم الاف بشن تا نقل و انتقالات انجام شود کار کنند در طول سال بیشتر از 2ماه کار نمی کنند ولی در برار کارگران حقوقهای نجومی می گیرند و افزایش حقوق 70 درصدی در اول سال و در طول سال هم چند بار افزایش حقوق دارند جالبه اگر کارگران یک روز سر کار نروند تمام اقتصاد کشور فلج می شود ولی بدترین توهین ها و تهمت ها را تحمل می کنند و در پیش خانواده همیشه خجالت زده اند که فلان همسایه در فلان اداره کار می کند ماشین فلان، روز زن فلان، خونه فلان، خونه قصر، معلمان همچنین، اما یک کارگر از باسوادش بگیر تا بی سوادش برای خریدن یک چیپس برای بچش می ماند خاک بر سر وزارت کار و رفاه اجتماعی، که بی عرضه ترین وزارت خانه است.

    نظرات شما -
    • 00
      0

      معلم ها مگه سر کار هم میرن بشینی حساب کنی میبینی همش تعطیل هستن....

  • کاربر ناشناس
    0

    برای بازنشستگان کارگر هم فکری کنید

  • سجاد
    0

    تامین اجتماعی واداره رفاه اجتماعی بصورت مشترک برده داری نوین رابناگذاشته اند

  • جاسم
    0

    بابا اینها خودشان حقوق های نجومی میگیرند خوب قیمت ها رفته بالا کارخانه ها به طور مثال پنیر از ۴۵۰۰ شده ۱۸۰۰۰ تومان خوب مابه التفاوت میشود ۱۳۵۰۰ خوب از هر پنیر ۱۳۵۰۰ گرانتر شده چطور کارخانه ها نمیتوانند حقوق بدن چرا چوب بی کفایتی شما دولت مردان را کارگر بخوره شما فراموش کردید حق ۱۳ میلیون خانواده کارگر بر گردن شماست من حق خودم و بچهای خودم را نمی بخشم شما رو خداوند سوال جواب کند و بهشت نبینید زیرا شما چه میدانید به جای شیر خشک به نوزاد چایی شیرین دادن یعنی چه شما چه میدانید لباس عید بچه‌هایتان بشود لباس کهنه همسایه ها و فامیل یعنی چه شما چه میدانید وقتی لباس کهنه آوردن دم در خانه و ذوق بچهای کارگر بابت همان لباس کهنه و کفش کهنه و شرمندگی کارگران یعنی چه خداوند از شما نگذرد آمین آمین آمین یا رب العالمین

  • علیر.ضا
    0

    این موضع گیری هم سیا بازی است مگر کارگران هم نماینده دارند؟ پارسال هر چی نماینده کار فرما گفت تصویب شد و همان هم اجرا شد بدون در نظر گرفتن نظر نماینده کارگر امسال هم همین طور این بابایی هم که میگه من نماینده کارگر هستم خودش و گذاشته سر کار

  • توزج
    0

    حقوق بشه ۶میلیون بازنشستگی ۲۵ سال یک نفر بچه اون خانواده بیاد سر کار اون وقت بار از دوش ما کارگرها برداشته میشود وگرنه حقوق ۳۰میلیونی فقط خوب است مثل مدیرها

  • رحمان رپوروهاب
    0

    با سلام. آخه کمتر از ۹ میلیون هم ،مگه کسی میتونه تو این جامعه زندگی شد روبراه کنه!!!؟ امیدوارم دولت واقعیت هارو خوب ببینه.

  • داود
    0

    سلام اینا فقط بااین حرفا سر کارگر بد بختو شیره میمالن اگه خودشون مثل کارگرا پیش زن و بچه هاشون خجالت زده باشن حق کارگرارو نمیخورن. همه کارخونه ها وشرکت هارو خصوصی کردن و خودشون شدن رئیس کارخونه وشرکت از کارگرا هم مثل زمان برده داری رفتار میکنن. ایشالله یه نفر تو این مملکت پیدا بشه به داد کارگرا برسه. والا با این فشار اقتصادی ماهی 10میلیونم کمه برازندگی چه برسه به 3تومن.

  • Majid
    0

    از یه ماه قبل نماینده کارفرماها ساکته و نماینده کارگرا هی حرف میزنه حرف میزنه، میگه مثلا حقوق باید ۹میلیون بشه و.. و.. حرف حرف حرف.. بعد که موقع جلسه میرسه نماینده کارفرماها میگه سیصد تومن اضافه میشه.. همون هم تصویب میشه.. هرسال همینطوره.. سیصد یا خیلی اضافه بشه پونصد تومن. اونم نه برای ما که حقوقمون توافقیه.

  • ناشناس
    0

    همش میگن باید اینقد زیاد بشه اخرش 300 تومن زیاد میشه اونم بعد دوماه بعد عید میگن خسته نباشید انقد حرف میزنید

  • رضا
    0

    الکی شعار ندین شما نماینده کارگر نیستید فقط دنبال پست و مقام هستید من یک کارگر بودم ۱۰ سال پیش بیمارشدم پنج سالی هست افتاده ام گوشه خونه ۲۴ سال سابقه بیمه دارم ۵۱ سال سن حق و حقوقم را تو کمیسیون تامین اجتماعی خوردن پنج سالی هست با این اوضاع بیماری بیمه تامین اجتماعی ندارم این قانونو حیوانات جنگل هم قبول نمیکنند شما نماینده کارگری من یک کارگرم کجا بودی تا حالا فقط شعار فقط شعار ، فقط به فکر جیبهای مبارک خودتون هستید مرد حسابی یک کارگرمتاهل زن و بچه دار مستاجر چطور با سه میلیون زندگی بکنه انصافتون کجا رفته وقتی که حرف میزنید با دادو بیداد درست نمیشه باید ازحق مظلوم دفاع بکنی مثل مولایمان علی ع خانه نشین هم شدی حرفی نزنی به این میگن خدمت به کارگر یا علی ع ، ممنون از خبر فوری ،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها