رستم قاسمی در گفتگو با خبر فوری:

با افتخار سپاهی ام اما اسلحه دست نگرفته ام/ زنجانی به واسطه من ممنوع الخروج شد/ قرارگاه خاتم الانبیا با کدام سرمایه ایجاد شد و حالا سودش کجا هزینه می شود؟

آخرین وزیر نفت دولت احمدی نژاد می گوید بابک زنجانی با واسطه کارکنان صدرا به قرارگاه خاتم الانبیا معرفی شد، در زمانی که هنوز مالکیت صدرا متعلق به بانک ملی بود.

با افتخار سپاهی ام اما اسلحه دست نگرفته ام/ زنجانی به واسطه من ممنوع الخروج شد/ قرارگاه خاتم الانبیا با کدام سرمایه ایجاد شد و حالا سودش کجا هزینه می شود؟

مریم محمدپور: یکی از وزرای جنجالی دولت دوم محمود احمدی نژاد است و در زمان آغاز تحریم های گسترده نفتی سکان وزارت نفت در دستان او بود. در همان زمان نفت خوبی فروخت آنقدر که از سوی برخی رسانه های خارجی به او عنوان "سردار دور زدن تحریم ها" را دادند، اما چرا سردار؟

«رستم قاسمی» زیست حرفه ای اش را در سپاه و در دوران جنگ آغاز کرده و بعد از پایان جنگ، از جمله موسسان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده است. بنابراین به گفته خودش یک نظامی است که پس از جنگ اسلحه دست نگرفته و در دوران جنگ هم به ندرت دستش به اسلحه خورده است، چراکه کارش را "مهندسی رزمی" توصیف می کند و تاکید دارد به عنوان یک چهره اقتصادی معرفی شود و نه یک چهره نظامی. اگر عکس های او را جستجو کنیم کمتر به عکس هایی با پوشش سپاه می رسیم. در روزهای پیش میزبان او در دفتر خبر فوری بودیم و با او درباره دوران وزارتش که پرحاشیه بود، درباره قرارگاه خاتم الانبیا که چرا به وجود آمد؟ با کدام بودجه و حالا سودش به جیب چه کسی می رود؟ و نظرش درباره گشت ارشاد و برخی چهره های ایرانی را پرسیدیم، از ابراهیم رئیسی تا سعید محمد و محمود احمدی نژاد. قاسمی، چهره لیلا حاتمی را به خاطر نداشت اما امیر تتلو را پیش از ملاقات با رئیسی می شناخت. رستم قاسمی در پایان گفت که می خواهد بعدها نظراتش را درباره موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز بیان کند.

مشروح گفتگوی خبر فوری با رستم قاسمی را بخوانید و ببینید:

خبر فوری: شما از مدیران نفتی عالی‌رتبه در کشور بودید و در این زمینه پیشینه‌ فراوان دارید. اما در حوزه‌ کاری شما حاشیه‌هایی وجود داشته است. برخی براین باورند که شما آقای بابک زنجانی را وارد سیستم نفتی کشور کرده‌اید. این درست است حضور ایشان به واسطه‌ شما بوده است؟

قاسمی: من در این مورد در نمایشگاه صنعت نفت کشور که هفته‌ی گذشته برگزار شد در گفت‌وگویی توضیح دادم. برای پاسخ به این پرسش دوستان را به آن گفت‌وگو ارجاع می‌دهم. اما به احترام شما در این‌جا هم به این پرسش پاسخ می‌دهم. هنگامی‌ که تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران آغاز شد صنعت نفت ما را هم پس از صد سال شامل شد و همان‌گونه‌که می‌دانید بانک مرکزی هم در این محدودیت‌ها قرار گرفت. پیش از این وزارت نفت خود متولی فروش نفت بود اما تحریم به این معناست که از آن پس این وزارت‌خانه و شرکت‌های وابسته به آن نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

تنها جمله‌ای که من بر پرونده‌ی بابک زنجانی زمانی‌که درخواست می‌شود او نفت به انبارهای مالزی ببرد و در آن‌جا ذخیره کند و سپس پول آن را پرداخت کند نوشتم این بود که با فروش نفت به صورت مشروط موافق نیستم و فروش باید قطعی باشد و ما باید ضمانت معتبر داشته باشیم

ما باید در خارج از کشور شرکت‌هایی سوری ایجاد می‌کردیم که تمامی آن‌ها با مجوز شورای امنیت ملی شکل می‌گرفت و باید از این راه نفت ایران را می‌فروختند که البته کار بسیار خطرناکی هم بود چراکه اعضای آن شرکت‌ها باید خارجی و دارای گذرنامه‌ی خارجی می‌بودند تا بتوانند نفت ایران را بفروشند. آقای زنجانی هم به یکی از این شرکت‌ها مراجعه می‌کند و نفت می‌خرد. معتبرترین سند مبادلات جهانی در دنیا ال‌سی است او به این شرکت ازسوی بانکی که تا آن هنگام به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور تعلق داشت که بیش از 70 تا 80 درصد منابع وزارت نفت در آن بود ال‌سی می‌دهد. ایشان به بانک خارجی ال‌سی داده بود و آن بانک بزرگ را تاسیس کرده بود. به‌هرروی از آن بانک ال‌سی می‌دهد و ال‌سی در نفت حدود سه تا چهارماه به فروش می‌رسد و این روند در دوران صلح و هنگامی‌که تحریم هم نبودیم به همین شکل بود. پس از این‌که ایشان ال‌سی می‌دهد پیش از سررسید آن بانک را به‌صورت کامل می‌خرد و در عمل صاحب آن می‌‌شود. این بانک هم هم‌زمان وارد فهرست تحریم‌ها می‌شود و رخدادهایی که پس از آن روی می‌دهد. اتفاقا تنها جمله‌ای که من بر پرونده‌ی بابک زنجانی زمانی‌که درخواست می‌شود او نفت به انبارهای مالزی ببرد و در آن‌جا ذخیره کند و سپس پول آن را پرداخت کند نوشتم این بود که با فروش نفت به صورت مشروط موافق نیستم و فروش باید قطعی باشد و ما باید ضمانت معتبر داشته باشیم. ازسوی دیگر ما از مراکز امنیتی هم استعلام کرده بودیم. در دوره‌ی مسئولیت من هنگامی‌که او وارد لیست شد و ال‌سی‌هایش به موقع پرداخت نشد او را ممنوع‌الخروج کردیم.

خبر فوری: ‌سال 92 یا 91؟

قاسمی: سال 91. من به وزارت اطلاعات نوشتم که او را ممنوع‌الخروج کنند و این کار انجام شد. دو کار دیگر هم هم‌زمان درحال انجام بود نخست؛ شناسایی اموال او باکمک کارشناسان خبره‌ی دادگستری و دوم؛ تکمیل پرونده‌ی قضایی‌اش که آن هم در روزهای پایانی تصدی‌گری‌ام در وزارت نفت آماده شد و من شخصا آن را به قوه‌ی قضاییه فرستادم. باید برای بار چندم تاکید کنم که پرونده‌ی بابک زنجانی ارتفاعی یک متری دارد و بیش از 26 دادگاه رسمی و علنی برای او برگزار شده است و در این هشت سال هم در اختیار وزارت ارطلاعات دولت یازدهم بوده است.

خبر فوری: در دادگاه‌های ایشان حضور داشتید؟

قاسمی: خیر اما در این پرونده‌ی قطور و یک متری و در این شمار دادگاه برگزار شده یک کارمند از وزارت نفت در این پرونده به‌عنوان متهم وجود ندارد. می‌دانید که قوه‌ی قضاییه با هیچ‌کس حتا مسئولان کشور تعارف ندارد بنابراین اگر در وزارت نفت کسی در این پرونده متهم بود حتما دستگیر می‌شد و تعارفی وجود نداشت.

خبر فوری: هدف من از طرح این پرسش این نبود که شما را درگیر این پرونده کنم و گفت‌‍وگویی هم که به آن اشاره کردید مطالعه کرده‌ام. عمده مطالبی که فرمودید در گفت‌گوها و مصاحبه‌های آقای زنجانی هم وجود داشته است اما پرسش من این است که آقای زنجانی در زمان وزارت شما وارد وزارت نفت شد؟

قاسمی: بله

خبر فوری: پیش از این هم با او آشنا بودید؟

قاسمی: خیر تنها یک بار پیش از این‌که به وزارت نفت بیاید روزی با چند تن به قرارگاه (سازندگی خاتم الانبیا) آمدند و در آن‌جا برای واردکردن برخی کالاها جلسه‌ای داشتند و تا هنگامی‌که من در قرارگاه خاتم بودم چنین اتفاقی نیفتاد.

خبر فوری: چه کسی ایشان را به وزارت نفت معرفی کرد؟

قاسمی: در این زمینه اطلاعی ندارم.

خبر فوری: حتی درباره آن جلسه‌ای که در قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شد؟

قاسمی: همان‌گونه‌که می‌دانید در ابتدا شرکت صدرا به بانک ملی تعلق داشت و بعدها قرارگاه خاتم سهام آن را خرید. پیش از جریان خرید، آقای زنجانی با دوستانی که در این شرکت کار می‌کردند ارتباط داشت.

خبر فوری: موضوع دیگری که در زمان وزارت شما مطرح شد دکل‌های نفتی بود.

قاسمی: به این پرسش هم پاسخ داده‌ام و در این زمینه مصاحبه‌ی مفصلی کرده‌ام.

خبر فوری: قصد ندارم به گذشته برگردیم. همان‌گونه‌که می‌دانید در این مورد در انگلستان دادگاهی برگزار شد و در این دادگاه سه تن محکوم شدند و قرار شد 87 میلیون دلار غرامت بپردازند. می‌خواهم بدانم در این زمینه و از اسفند 97 تاکنون به ایران غرامتی پرداخت شده است یا خیر؟

قاسمی: اطلاعی ندارم اما باید در این مورد توضیح دهم که تا پیش از سال 90 که تحریم‌های نفتی آغاز شود تمامی کارهای بالادستی نفت در حوزه‌ دریا از اکتشاف و استخراج دست خارجی‌ها بود. ما یک دستگاه حفاری متعلق به شرکت‌های ایرانی در دریا نداشتیم.

در آن زمان که تحریم شدیم، خارجی‌ها کار را رها کردند و رفتند و حتی یک پیمان‌کار خارجی در این حوزه نماند. ما باید یا کشور را تعطیل می‌کردیم یا پارس جنوبی را با سرعتی که در دوره‌ تحریم‌ها پیش بردیم، پیش می‌بردیم. ما با تحریم‌هایی فلج‌کننده روبه‌رو شدیم. چرا آقای اوباما نام آن را تحریم‌ فلج‌کننده گذاشت؟ چون به او گزارش داده بودند که اگر نفت و بانک مرکزی ایران تحریم شود حتما اقتصاد ایران فلج خواهد شد. آقای اوباما پس از دو تا سه سال در مذاکرات هسته‌ای هنگامی‌که به کنگره رفت، گفت تحریم‌ها اثری روی ایران نگذاشته است. برای ایران چه رویدادی رخ داد؟ دو رخداد کلان در صنعت نفت روی داد؛ نخست بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال پیش از آن در سال‌های 90 و 91 محقق شد و این را تحقیقا بیان می‌کنم. دوم؛ بالاترین و بیش‌ترین میزان فروش نفت کشور در این سال‌ها و در صد سال گذشته‌ کشور رخ داد.

در مورد ریگ حفاری که گفتید در آن زمان، یک مورد متعلق به ایران نداشتیم اما افتخار می‌کنم روزی که از این وزارت‌خانه خارج شدم دست‌کم 20 دستگاه که به پیمانکاران ایران تعلق داشت تنها در پارس جنوبی کار می‌کردند.

هنگامی‎‌که در قرارگاه خاتم درآمدی به‌وجود می‌آید که همیشه هم به این صورت است بخشی از آن که هزینه‌ی مواد و تعمیر ماشین‌آلات و واردکردن ماشین‌آلات تازه و پرسنل است بخش دیگر که سود و درآمد محسوب می‌شود با حساب و کتابی که معمولا فرمانده‌ی سپاه که از مقام معظم رهبری اجازه دریافت می‌کردند تا در سپاه هزینه‌های توان نظامی، فرهنگی، کمک به ساخت پادگان‌های سپاه را براساس فرمولی انجام می‌دادند که مسئولیت آن با قرارگاه نبود

روزی و پس از گذشت چهار ماه که از وزارت نفت خارج شده بودم در روزنامه‌ای در مورد دکل گمشده خواندم و به یکی از دوستانم زنگ زدم که این دکل متعلق به کیست؟ چون همان‌گونه‌که می‌دانید براساس اصل 44 وزارت نفت نمی‌تواند متصدی باشد و دکل خریداری کند. پس از پرس‌وجوهایی متوجه شدم این دکل به شرکت تاسیسات دریایی است که بخشی از سهام آن به بنیاد تعاون ناجا و بخش دیگر آن به صندوق نفت تعلق داشت که آن را خریداری کرده بودند و بخشی از پول آن را هم پرداخت کرده بودند اما مابقی را نتوانسته بودند به موقع پرداخت کنند و صاحب دکل هم آن را تحویل نداده بود گرچه در این میان هم واسطه‌هایی بودند که تقلب کرده بودند و باید پول را به موقع پرداخت می‌کردند که از این کارسرباز زده بودند که بعدها مشخص شدند چه کسانی بودند.

خبر فوری: این دقیقا همان پرونده‌ای است که در لندن برای آن دادگاه تشکیل شد؟

قاسمی: بله، باید این پول را به کشور برگردانند. البته تاکید می‌کنم این دکل‌ها به وزارت نفت تعلق ندارد بلکه همگی به شرکت‌هایی ایرانی مانند اویک یا پتروپارس و حتی بخش خصوصی که ما به آن‌ها کمک کردیم تعلق داشتند. برای نمونه از ما طلب یا قرارداد داشتند ما به صورت پیش‌پرداخت به آن‌ها مبالغی دادیم و در وضعیتی که امکان فروش یک ریگ حفاری نبود آن را خریدند.

خبر فوری:‌ پیشینه‌ شما در تاسیسات دریایی سبب شده بود تا آقای احمدی‌نژاد شما را به‌عنوان وزیر انتخاب کنند؟

قاسمی: من در تاسیسات دریایی نبودم و در این عرصه مسئولیتی نداشتم و پس از جنگ تنها در قرارگاه خاتم خدمت کردم اما می‌توانم بگویم تنها وزیر ایرانی‌ای بودم که پیش از این‌که وزیر شوم پالایشگاه و واحدهای پتروشیمی و خطوط انتقال ساخته بودم و در تمامی حوزه‌های نفت در عمل کار کرده بودم و دست به اقدامات بزرگی زده بودم. آقای مهندس زنگنه که وزیر نفتند و بسیار هم باتجربه‌اند روزی که از وزارت نیرو آمد در وزارت نفت هیچ تجربه‌ای نداشت. درواقع تمامی وزرا به همین شکل بودند و در این زمینه تجربه‌ای نداشتند.

خبر فوری: هنگامی‌که در قرارگاه خاتم‌الانبیا بودید پالایشگاه ساخته بودید؟

قاسمی: هنگامی‌که در این قرارگاه بودم بخش بزرگی در این قرارگاه با نام نفت و گاز بود که پروژه‌های بسیار بزرگی را در آن انجام داده بودیم.

خبر فوری: شما جزو موسسان این قرارگاه هم هستید درست است؟

قاسمی: بله

خبر فوری: گاهی مقایسه بین دولت و نهادهای غیردولتی مسئول صورت می گیرد و به نظر می آید بودجه برخی از آنها بیشتر از دولت باشد. این حرف مثلا درباره قرارگاه خاتم درست است؟

قاسمی: اصلا. بودجه‌ نظامی سپاه و ارتش در قانون بودجه‌ دیده می‌شود و هیچ ربطی به قرارگاه و مانند آن ندارد. در بودجه چیزی به‌عنوان قرارگاه وجود ندارد و در هیچ تاریخی هم وجود نداشته است.

خبر فوری: تاکنون قرارگاه‌هایی که در حوزه‌ی سازندگی فعالیت دارند و به شکل خاص قرارگاه خاتم‌الانبیا از سپاه بودجه‌ای دریافت کرده‌اند؟

قاسمی: به‌هیچ‌وجه.

خبر فوری: پس در ابتدای کار هزینه‌ و بودجه‌ی خود را چگونه تامین کردید؟

قاسمی: بودجه‌ی نیروهای مسلح مانند سپاه و ارتش و ناجا جداست، یعنی بودجه‌ای است که در قانون بودجه‌ی هرسال دیده می‌شود و به سازندگی و قرارگاه و مانند آن هم ربطی ندارد و این بودجه شامل گونه‌ی دفاعی کشور و حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری است. در این‌جا باید به این نکته هم اشاره کنم که بودجه‌ی نیروهای مسلح ما 10درصد بودجه‌ی کشورهای هم‌طراز با ما در سطح دنیاست. پیش‌تر برخی از سخنان من برداشت‎های بدی کرده‌اند من عضو سپاهم و به آن هم افتخار می‌کنم اما می‌خواهم این نکته را عنوان کنم که در دوران جنگ کار مهندسی رزمی انجام داده‌ام. پس از آن هم در حوزه‌ی سازندگی که به سپاه مربوط است فعالیت کرده‌ام امروز هم عضو این ارگانم و جزو افتخاراتم است.

وضعیت اقتصادی مردم و کشور ما خوب نیست و سرمایه‌های اجتماعی آسیب دیده است و فرصتی هم نداریم که بخواهیم مردم را این اندازه در این اوضاع نگه داریم

خبر فوری: منظورتان از کشورهای هم‌طراز کدام کشورها بودند؟

قاسمی: کشورهایی که با ما از لحاظ جمعیت و ژئوپلیتیکی و دیگر جهات هم‌‌طرازند.

خبر فوری: اگر ممکن است نام ببرید

قاسمی: عربستان و دیگر کشورهای مشابه آن.

خبر فوری: پس بودجه‌ی نظامی عربستان از ما بیش‌تر است.

قاسمی: بله دست‌کم 10 برابر کشور ماست. در مورد قرارگاه خاتم که پرسیدید؛ هنگامی‌که جنگ تمام شد ما بچه‌های مهندسی رزمی جنگ بودیم که از جنگ تجهیزات فراوانی در اختیارمان بود تا برای کشور آن‌ها را بازسازی کنیم و در این حوزه هم نیروی انسانی زیادی داشتیم تمامی این افرد در جنگ حضور داشتند و هدف همه‌ی ما این بود که برای کشورکار کنیم نکته‌ی مهم‌تر این بود که در آن مقطع چون بخش خصوصی قدرت‌مندی نداشتیم و این بخش ریسک‌پذیر نبود ازسوی دیگر هم در کشور نگاهی وجود داشت که ما با تجربه‌ی ساخت سد و پالایشگاه و آزادراه‌سازی و مانند آن‌ها را نداریم و البته درست هم بود چون پیش از انقلاب تمامی این‌ها را خارجی‌ها برای ما ساخته بودند ما این باور را داشتیم که می‌توانیم و این توانایی را در کشور داریم تا نیازهای بازسازی و سازندگی را در کشور به دست خود انجام دهیم. حضرت امام هم در آغاز بازسازی جمله‌‎ای گفتند که ما می‌توانیم. دلیل آن هم اختلاف میان این دو نگرش و اندیشه بود. ما تا امروز در سطح کشور کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. در سال 74 تهران با مشکل آب روبه‌رو بود ما برای حل این مشکل باید از سد لار و از زیر تمام ارتفاعات و رودخانه‌ی جاجرود تونل می‌زدیم تا آب را به تهران برسانیم یا باید از پونک تا سد کرج تونل می‌زدیم. آن زمان برخی از دوستان سپاه هم این کار را شدنی نمی‌دانستند و به من می‌گفتند این کار بسیار پرریسک است و اگر مسئولیت آن را بپذیرید اما انجام نشود چراکه در آن هنگامی هم این تکنولوژی را تنها شمار اندکی از کشورها داشتند برای سپاه مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد اما ما این خطر را پذیرفتیم و توانستیم این کار را انجام دهیم. اقتصاد قرارگاه خاتم دولتی نیست ما مانند دیگر شرکت‌ها و پیمان‌کاران ازجمله توتال و دیگران با دولت قرارداد می‌بندیم و از محل آن هزینه‌های خود را تامین می‌کنیم. برای بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ پولی در بودجه برای هیچ قرارگاهی اختصاص داده نمی‌شود. بودجه‌های ما هزینه و درآمد است.

خبر فوری: اما باز هم نگفتید هزینه‌ی اولیه‎‌ی به چه شکل تامین شد

قاسمی: هزینه‌های اولیه از همان تجهیزات و دستگاه‌هایی بود که در سپاه و از جنگ در اختیارمان بود و نیروی انسانی فراوانی هم وجود داشت.

خبر فوری: نیروی انسانی هزینه دارد

قاسمی: عرض کردم که ما هزینه‌ی ماشین‌آلات و نیروی انسانی داشتیم و با دولت قرارداد می‌بستیم و پیش‌پرداخت می‌گرفتیم. درواقع کار ما پیمان‌کاری است در این کار کسی که قرارداد می‌بندد از محل قرارداد منابع خود را دریافت می‌کند و ما هم در آن هنگام نیازی به بودجه نداشتیم.

خبر فوری: پس اگر نیازی به بودجه ندارید و از ارگانی هم پولی دریافت نمی‌کنید چرا باید زیرمجموعه‌ی سپاه باشید؟ مگر این‌که از این نهاد کمک‌های حمایتی دریافت کنید.

قاسمی: آن هنگام ماشین‌آلات و تجهیزات به سپاه تعلق داشت که از جنگ در اختیار ما بود.

خبر فوری: با همان‌ها کار را آغاز کردید.

قاسمی: بله این ماشین‌آلات برای جنگ وارد کشور شده بود و اکنون آن را برای بازسازی کشور به کار بردیم. اصلا نیازی به پول نداشتیم، قرارداد می‌بستیم. فرض کنید برای سد کرخه با وزارت نیرو قرارداد بستیم و این وزارت‌خانه در قبال این قرارداد منابع را در اختیار ما قرار می‌داد.

خبر فوری: درآمدی که در این قرارگاه یا دیگر قرارگاه‌ها به دست می‌آمد به سپاه برمی‌گردد؟ یعنی اگر شما درآمدی اضافه داشته باشید به توان نظامی کشور کمک می‌کند؟

قاسمی: هنگامی‎‌که در قرارگاه خاتم درآمدی به‌وجود می‌آید که همیشه هم به این صورت است بخشی از آن که هزینه‌ی مواد و تعمیر ماشین‌آلات و واردکردن ماشین‌آلات تازه و پرسنل است بخش دیگر که سود و درآمد محسوب می‌شود با حساب و کتابی که معمولا فرمانده‌ی سپاه که از مقام معظم رهبری اجازه دریافت می‌کردند تا در سپاه هزینه‌های توان نظامی، فرهنگی، کمک به ساخت پادگان‌های سپاه را براساس فرمولی انجام می‌دادند که مسئولیت آن با قرارگاه نبود. همان‌گونه‌که می‌دانید طرح‌های پیمان‎کاری در کشور بر اساس تجربه من به‌عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌ام در بهترین شرایط هر پروژه‌ای می‌تواند 20 درصد سود داشته باشد و معمولا بین 10 تا 20 درصد این سود متغیر است و می‌تواند درآمد مازاد بر هزینه داشته باشد.

خبر فوری: در گفت‌وگویی گفته بودید اگر فرض کنیم که شما کاندیدای ریاست جمهوری شوید کاندیدای نظامی نیستید و توضیح داده بودید که بیش‌تر دارای پیشینه و سوابق اقتصادی هستید تا نظامی. از این مصاحبه استفاده می‌کنم و از شما می‌پرسم که شما با کاندیدا شدن نظامی‌ها موافقید یا مخالف؟

قاسمی: من مخالف نیستم. در این گفت‌وگو هم برداشت دوستانی که با من مصاحبه کردند این بود. سخن اصلی من این بود که من عضو سپاهم و این حرف یعنی من نظامی‌ام و امروز هم هستم اما مسئولیت‌های من در سپاه نظامی نبوده است. مسئولیت‌های من در این ارگان مسئولیت‌های اقتصادی و سازندگی بوده است.

خبر فوری: پس از جنگ اسلحه به دست نگرفته‌اید؟

قاسمی: من در دوران جنگ هم اسلحه بسیار کم به دست گرفته‌ام چون ما در بخش مهندسی رزمی سپاه بودیم و جاده و سنگر و مانند آن می‌ساختیم. به‌هرروی جنگ دارای ابعاد گوناگون است و تمام آن اسلحه به دست گرفتن نیست. این بخش هم بسیار مهم است چون اگر بخش مهندسی رزمی نباشد دیگر ابعاد هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد. در آن زمان هم کار عمده‌ی ما در عملیات‌ها و دیگر موقعیت‌ها مهندسی رزمی بود. پس از جنگ هم ما در کار سازندگی بودیم و نیازی به در دست گرفتن اسلحه نداشتیم.

اکنون در حوزه‌ی اقتصادی افرادی هستند که در کشور حتا یک کارخانه‌ی آجرپزی اداره نکرده‌اند اما می‌خواهند امروز فرمان کشتی توفان‌زده‌ی کشور را در دست بگیرد. این کار شدنی نیست

خبر فوری: اوضاع اقتصادی مردم هرروز بدتر از روز پیش می‌شود و آمار نشان می‌دهد که مردم روزبه‎‌روز فقیرتر می‌شوند. بسیاری از کارشناسان براین باورند که اولویت دولت بعدی باید اقتصادی باشد البته برخی دیگر نیز دیدگاه دیگری دارند و اولویت را امنیتی می‌دانند اما اولویت اقتصادی غالب است و درمیان کسانی‌که احتمال کاندیدا شدنشان هم وجود دارد فکت‌های اقتصادی می‌آورند و در سخنانشان به این موضوع اشارات فراوانی دارند. می‌خواهم به دولت آینده و البته چند ماه پایانی آقای روحانی توصیه‌ای داشته باشید. اولویتی که بتواند تااندازه‌ای اوضاع اقتصادی مردم را بهتر کند تا بتوانند اندکی آرام شوند.

قاسمی: پرسش خوبی کردید چراکه این موضوع دقیقا در تخصص من است. من به‌عنوان کسی که در کشور اقتصادران بوده‌ام و سال‌های زیادی پس از جنگ کار کرده‌ام و در بزرگ‌ترین وزارت‌خانه‌ی این کشور که وزارت‌خانه‌های دیگر هزینه می‌کنند و وزارت نفت باید درآمد ایجاد کند درواقع باید خلق درآمد کند بالاترین فروش نفت در کشور در صد سال گذشته را داشته‌ام. درست است که در کشور مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی داریم اما همان‌گونه که مقام معظم رهبری هم بارها اشاره کرده‌اند چالش اصلی کشور اقتصادی است و آن هم از نوع معیشت مردم. ما در کشور از لحاظ زیرساختی کارهای بزرگی انجام داده‌ایم که اگر بخواهم نمونه بیاورم هزاران مورد می‌شود که هر یک به‌نوبه‌ی خود یک ابرطرح در دنیاست. اگر روزی فرصت شد در این‌باره صحبت خواهم کرد اما امروز مشکل جدی مردم معیشتشان است من به‌عنوان یک فرد اقتصادی باید بگویم که وضعیت اقتصادی مردم و کشور ما خوب نیست و سرمایه‌های اجتماعی آسیب دیده است و فرصتی هم نداریم که بخواهیم مردم را این اندازه در این اوضاع نگه داریم. برای این‌که وضعیت مردم را بهبود بخشیم که شدنی است نمی‌توان کشتی توفان‌زده‎‌ی اقتصاد ایران را امروز به دست کسی داد که تاکنون در زندگی خود حتی راهبری یک قایق را هم برعهده نداشته است. از دید من جملات می‌شود و باید بشود و مانند آن بیش از این برای مردم قابل پذیرش نیست. ما باید از شده است‌ها سخن بگوییم. ما باید نشانی بدهیم و کارنامه و برنامه داشته باشیم. اما اکنون در حوزه‌ی اقتصادی افرادی هستند که در کشور حتا یک کارخانه‌ی آجرپزی اداره نکرده‌اند اما می‌خواهند امروز فرمان کشتی توفان‌زده‌ی کشور را در دست بگیرد. این کار شدنی نیست. راننده‌ی اتوبوس دولت رئیس‌جمهور است. می‌تواند آن را به دره بیندازد یا از قله عبور کند. در اوضاع کنونی کسی می‌تواند رئیس‌جمهور خوبی باشد که بتواند فرمان اقتصادی کشور را به خوبی راه‌بری کند. ما در کشور برنامه و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های 5ساله داریم اما تاکنون چه اندازه از آن‌ها را اجرا کرده‌ایم؟ ما امروز باید از حرف‌زدن بکاهیم و برروی عمل‌گرایی تمرکز کنیم. ما باید این اندیشه و تفکر شهید سلیمانی را داشته باشیم به مردم قول می‌دهد و عمل می‌کند. اقتصاد امروز کشور ما به عملکرد نیاز دارد. اگر کسی بگوید من می‌خواهم مشکل اقتصاد را حل کنم باید دید چه اندازه برای اشتغال افراد جامعه کوشش کرده است یا اگر کسی می‌گوید می‌خواهم مشکل صنعت کشور را حل کنم باید دید تاکنون چه اندازه صنایع کشور را مدیریت کند یا اگر کسی می‌گوید قصد دارم مشکل انرژی در کشور را برطرف کنم باید دید در گذشته چه کرده چون ریل اقتصاد کشور و دنیا انرژی است. باید تخصص افراد را نگریست.

خبر فوری: پیشنهاد برای دولت آینده؟

قاسمی: پیشنهاد من برای دولت آینده این است که افرادی وارد مجموعه‌ی دولت شوند که دارای کارنامه و برنامه باشند البته برنامه داریم اما من این برنامه را چندان کارساز نمی‌بینم چون تمامی دول و وزرا خود را پس از پایان دوره‌ قهرمان می‌دانند چون برنامه‌های ما قابل‌اندازه‌گیری نیست تا مشخص باشد فلان دولت چه اندازه کار کرده است. برنامه‌های ما باید نخست عملیاتی و قابل‌اندازه‌گیری باشند و دوم باید افرادی برسر کار بیایند که توانایی اجرای آن را داشته باشند. پیشنهادم این است و به‌راستی مشکل کشور را در این می‌بینم امروز ما 10 تا 12 چالش اصلی در کشور داریم که این شمار به‌عنوان کسی که دنیا را دیده‌ام و در کشورهای بزرگ تجربه‌ی فراوانی دارم و در تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور و زیرساخت‌های آن کار کرده‌ام و تجربه دارم و در بدترین دوره‌ی کشور و تحریم‌ها وزارت‌خانه‌ی نفت را اداره کرده‌ام و پیشنهادم این است ما در کشور این چالش‌ها را داریم که حتا صد یا دویست روزه هم نمی‌توان کار زیادی انجام داد و اگر کسی چنین وعده‌ای دهد دروغ است اما به این باور دارم که توان با برنامه و در زمان‌بندی منطقی ریل‌گذاری کشور را تغییر داد. من برنامه‌ی دیگری هم دارم که مدت‌ها روی آن کار کرده‌ام چون مشکل مردم این دو مورد است این‌که کشور روی ریل حرکت کند و مردم باور کنند وزیر کشور درحال تغییر است که البته کار زمان‌بری است این‌که کشاورزی و صنعت و برق و آب را سامان می‌دهم شدنی است تجربه‌‌ی آن هم وجود دارد و برای آن هم می‌توان برنامه‌ی عملیاتی داشت.

خبر فوری: کشاورزی در اولویت است یا راه‌سازی؟

قاسمی: تمامی این‌ها را می‌توان اصلاح کرد اما زمان‌بر است.

خبر فوری: چه اندازه؟

قاسمی: از دید من و باتوجه به برنامه‌ای که دارم گمان می‌کنم می‌توان ریل کشور را عوض کرد تا مردم باور کنند مسیر کشور تغییر کرده، یک سال است. اما کشور به برنامه‌ی دیگری هم نیاز دارد که مردم با خود بیندیشند فردا صبح باید چه کاری انجام دهند. دراین‌باره بعدها سخن خواهم گفت و برای آن برنامه دارم.

تمامی دول و وزرا خود را پس از پایان دوره‌ قهرمان می‌دانند چون برنامه‌های ما قابل‌اندازه‌گیری نیست تا مشخص باشد فلان دولت چه اندازه کار کرده است

خبر فوری: در سخنان خود به سرمایه‌ی اجتماعی مردم و از بین رفتن آن اشاره کردید. یکی از چیزهایی که سبب ترمیم سرمایه‌های اجتماعی می‌شود افزایش آزادی‌های اجتماعی است. قصد دارم در مورد مسائل اجتماعی از شما پرسش‌هایی را مطرح کنم. دیدگاه شما در مورد گشت ارشاد چیست؟

قاسمی: هر کشوری قوانین و مقرراتی دارد که زیرساخت‌های کشور همان‌ها هستند. همان‌گونه‌که مردم امنیت دوست دارند و آزادی در حد مناسب برای کشور ضرروی است درواقع مردم امنیت و آزادی و صداقت را دوست دارند و تمامی این مسائل جزو نیازهای اجتماعی مردم است و شاید شاخص‌های اجتماعی‌ای که نیاز کنونی مردم است کم نباشد. درمورد گشت ارشاد هم گمان می‌کنم اگر قرار باشد انجام شود باید در چهارچوب و قوانین خود پیش رود. در این مورد خاطره‌ای بیان می‌کنم که گمان می‌کنم پاسخ پرسش شما باشد؛ مردم ما خوبند باید این را باور کنیم؛ خداوند همسر اول مرا رحمت کند هنگامی‌که به خواستگاری ایشان رفتم گفت چون شما جانباز نیستید با شما ازدواج نخواهم کرد تا این‌که من در جنگ جانباز شدم تا این‌که ایشان با من ازدواج کرد که بسیار هم او را دوست داشتم و در دوران جنگ و طی مجروحیت‌هایی که داشتم بارها و بارها از من پرستاری کرد. هنگامی‌که ایشان بیمار شدند زندگی‌ام را کنار گذاشتم و از او پرستاری کردم تا شاید بتوانم بخشی از زحماتش را جبران کنم. روزی عمل بسیار دشواری داشت، که نزد پزشک رفتم به من گفت این عمل بسیار سخت است و تنها دعا کن. با این حرف بسیار نگران شدم و آن روز بسیار بسیار ناراحت بودم و آن روز یکی از بدترین روزهای زندگی من بود. هنگامی‌که پشت در اتاق عمل نشسته بودم خانمی بسیار بدحجاب کنار من نشست از من پرسید چرا این اندازه ناراحتید؟ با این‌که اصلا توان سخن گفتن نداشتم پاسخ دادم همسرم در اتاق عمل است. شوخی کرد که مگر مردها برای همسرانشان این اندازه ناراحت می‌شوند و دلسوزی می‌کنند؟ از کیفش مفاتیح‌الجنان بیرون آورد و گفت این آیه‌ی قرآن را پس از نماز صبح 33 بار بخوان و فلان دعا را 72 بار فلان زمان بخوان و فلان دعا را فلان وقت بخوان یا این اندازه صلوات نذر کن. باور کنید برای من به‌عنوان سپاهی که به‌نوعی با مفاتیح‌الجنان عجین بودم شنیدن این سخنان و توصیه‌ها از چنین خانمی با وضع ظاهری آن‌چنانی شگفت‌آور بود. مردم ما خوبند.

خبر فوری: پس نتیجه می‌گیریم با گشت ارشاد موافق نیستید

قاسمی: ما در کشور امربه‌معروف داریم و بارها و بارها مسئولان دینی ما را به آن امر کرده‌اند اما این کار شرایط و زمان و بیان خود را دارد.

خبر فوری: پس با این شکل از گشت ارشاد موافق نیستید. برای بخش پایانی من چند نام را می‎‌گویم می‌خواهم احساس خود را در به صورت کوتاه بیان کنید. ابراهیم رئیسی

قاسمی: بسیار خوب است و از دید من توانسته است در وضعیت کنونی در قوه‌ی قضائیه کشور امیدی به‌وجود آورد.

خبر فوری: اکبر هاشمی رفسنجانی؟

قاسمی: یک انسان کاری

خبر فوری: بیژن زنگنه؟

قاسمی: باتجربه در حوزه‌‎ی نفت

خبر فوری: قالیباف ؟

قاسمی: عمل‌گرا، من او را به‌عنوان یک فرد عملیاتی می‌شناسم

خبر فوری: محمود احمدی‌نژاد؟

قاسمی: او هم انسان کاری‌ای بود

خبر فوری: لیلا حاتمی؟

قاسمی: در این حوزه اطلاعات چندانی ندارم پس دیدگاه دقیقی ندارم

خبر فوری: لیلا حاتمی برای شما تداعی‌کننده‌ی چیست؟

قاسمی: من معمولا هنرمندان کشور را دوست دارم اما...

خبر فوری: چهره‌ی ایشان را به یاد دارید؟

قاسمی: خیر

خبر فوری: سردار دهقان؟

قاسمی: او هم انسانی کاری و باتجربه است

خبر فوری: اسفندیار رحیم مشایی؟

قاسمی: در دولت احمدی‌نژاد بود

خبر فوری: محمد مصدق؟

قاسمی: در حوزه‌ی نفت کار بزرگی کرد

خبر فوری: ساشا سبحانی

قاسمی: ارتباطی با او ندارم

خبر فوری: نامش را که شنیده‌اید چون این روزها خبرهای زیادی درباره‌ی او می‌شنویم

قاسمی: بله من در زمان دیگری در مورد هنرمندان سخن خواهم گفت شاید مسائل زیادی برایتان روشن شود.

خبر فوری: حمید بقایی

قاسمی: او هم در دولت احمدی‌نژاد بود

خبر فوری: سعید محمد؟

قاسمی: فرمانده قرارگاه خاتم

خبر فوری: درمورد او این احساس را دارید؟

قاسمی: خوب است

خبر فوری: ریحانه پارسا؟

قاسمی: ارتباطی ندارم

خبر فوری: او را می‌شناسید؟

قاسمی: بله اما در مورد او قضاوتی ندارم

خبر فوری: تلگرام؟

قاسمی: جزو نیازهای ضروری کشور است. این‌که ما به فضای مجازی نیاز داریم مسلم است و در هر کشوری هم قوانین و مقررات لازم است. به همین کشور امارات یا عمان و چین که سفر کنید واتس‌اپ ندارید. این‌که ما نیازمند یک اینترنت ملی هستیم مسلم است و به این مساله قطعا نیاز داریم. هر کشوری برای خود مقرراتی دارد که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. اما در مورد این‌که از این فضا چه اندازه باید استفاده شود دقیق نمی‌دانم اما بسیاری از مشاغل در کشور در فضای مجازی است.

خبر فوری: امیر تتلو؟

قاسمی: امیر تتلو

خبر فوری: او را می‌شناسید آقای رئیسی با او دیدار کرد و چهره‌ی شناخته‌شده‌ای است.

قاسمی: بله، من از پیش هم او را می‌شناختم.

خبر فوری: از نزدیک با او دیدار داشته‌اید؟

قاسمی: خیر.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • رضا
    1

    خیلی من من میکنی نیم منم نیستی در عوض پولی که بردی یک درصدم خدمت نکردی .نکنه توم میخوای کاندید بشی

    نظرات شما -
    • تولید کننده بیکار از عملکرد شما
      1

      عجب عجب تمام مطالب و موارد و نظر خوانندگان خواندم بطور نمونه یک نفر کارهای شما را تایید نکرد چرا ؟ جناب رستم این کافی نیست که مردم شما رو نمی خواهند ؟؟؟ و شما عامل بابک زنجانی ها و بابک زنجانی ها عامل شما هستند و اموال و ثروت مردم را به یغما بردید و الان مردم این حال وضع بدی که دارند ثمره شما و روحانی و قبل و ماقبل شمانیست پس نتیجه کیست ؟ تا کی در حال غارت ؟

    • 232185
      1

      آقای تولید کننده بی کار اکثر این نظرات از آلبانی است تو بی خود معطلی !

  • تابلون
    1

    برو همان سپاهي حقوقا را بگير وزندگي كن ،،ديگر بست است ،بگذار مردم هم زندگي كنند ،وبرو بازنجاني پول انرا هم بگير ومؤسسه بزن

  • حسین
    1

    ازکلیدسازا بهتره

  • سید علیرضا محمودی
    1

    سلام .....................................................

  • مورچه
    1

    همه شمادزدان کاندید شوید ریزودرشت چپ وراست بهترین گزینه را بی رای

  • خداحافظ
    1

    خداحافظ خبر

  • دوستی فقط دوستی
    1

    مردم ..... نمیخان . مردم شماها رو نمیخان . مردم دوست یبا همه کشورها رو میخان . دوستی با همه با همه بدون استثنا

    نظرات شما -
    • 232185
      1

      مگر شما مردمی! از طرف خودت حرف بزن! نه از آلبانی!

  • کاربر ناشناس
    1

    حیف بچه های سپاه که تو از اونائی

  • کاربر ناشناس
    1

    بابک زنجانی دست پرورده تو و احمدی نزاد بود که بجای دور زدن تحریمها مردمو دور میزدید

    نظرات شما -
    • محمدطاحا ها
      1

      احمدی نژاد دلارسه هزاری تحویل دادالانم دلاری سی هزاره اینم ازدور زدن مردم بود

  • کاربر ناشناس
    1

    باید تمام مسئولین کشوری را از بالا تا پایین عوض کرد و افراد تازه سرکار اورد تا فکر و ایده جدید در کشور جاری شود نه اینکه پستها بین افراد جابجا شود نتیجه ان را هم میبینید

  • کاربر ناشناس
    1

    هیچکدام از کاندیدهایی که مطرح هستند بدرد نمیخورد و همه خود را نشان داده اند البته سیاست کشور مشخص است و بهترین ریئس جمهور هم بیاید کار زیادی نمی تواند بکند

    نظرات شما -
    • ص
      1

      عملکرد دولت بنفشتان به هیچ عنوان قابل دفاع نیست برای همین است که اساسا با دموکراسی مخالف شده اید خیالتان آسوده دولتی جوان انقلابی و کارآمد با مشارکت بالای مردم انتخاب و کشور را از باتلاق خارج خواهد کرد ..

    • حسن
      1

      کاملا درست

    • کاربر ناشناس
      1

      جناب ص چهل و دوسال است مدیریت شما را دیده ایم امسال هم مجلس انقلابی شما را هم دیدیم این جناحها هم بازی است برای فریب مردم

    • 232185
      1

      آقای کاربر ناشناس دولت در این سالها دست دوستان شما بوده است. همین مجلس یک ساله هم بیش از چهار سال مجلس قبلی کار کرده است. رئیس جمهور با عرضه خیلی کارها می تواند انجام دهد ولی متاسفانه تا الآن دنبال یک رئیس جمهور با عرضه نبوده ایم.

  • اسدی
    1

    جناب قاسمی با عرض معذرت هم در باره بابک زنجانی وهم پرونده دکل ها به صراحت دروغ می گویید بابک زنجانی را شما واردسیستم وزارت نفت نمودید و او با شما توافق کرد که نفت بفروشد وپولش رادر داخل تحویل وزارت نفت بدهد امابه جای عمل به تعهد وی این ثروت باداورده را در جلوی چشم شما به سرمایه گذاری برای خود تبدیل کرد وشما هم هیچ مطالبه جدی طلب هایتان را ازوی نداشتید این بهانه که پول های وی بلوکه شده بود دروغ محض است وشماهم می دانستید ولی عملا کاری علیه وی نمی کردید چرا ؟ این چرا خیلی مهم است . شما خود شاهدسرمایه گذاری های عظیم وی درداخل کشور بودیدمانند تاسیس هواپیمایی قشم ایر ویا سرمایه گذاری زمین چند هزار متری ایران زمین درسعادت اباد و.... اگرواقعا می خواستید چرا این اموالش را مصادره نکردید ؟ شما خود شریک وی بودید ودردولت بعد گند کارشما مشخص شددر باره پرونده دکل خوری هم دروغ می گویید وحیف که مجال توضیح ان نیست

    نظرات شما -
    • 232185
      1

      بنده خدا خودش گفت، من وارد کردم! مصادره هم که کارد دادگاه است نه ایشان! دارد می گوید که تمام چرونده را تکمیل و مطالبات را هم به دادگاه اعلام کرده است، تصمیم با دادگاه است.یا با دقت نمی خوانید و یا عمداً حرف ها را تغییر می دهید.

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    هرکی ازننه اش قهر میکنه میخواد کاندید ریاست جمهوری بشه اولا مردم دیگه رای نمیدن دوما کوپنت به ریاست جمهوری میخوره بله سپاه نور چشم مردم هست ولی کدوم سپاهی اونایی که شهید شدن خوب بودند کارکردن خالصانه بدون چشمداشت اینا که تو آشپزخانه بودند وپشت جبهه دارند حالشو میبرند اکثر سپاهیان میلیاردلر هستند داریم تو فامیل میبینیم آه دربساط نداشتند وحالا از برکت خون شهدا چه ثروتی بهم زدند البته داخلشون آدمهای خوب هست ولی خدا وکیلی به تعداد انگشتان دست هم نمیرسند من60ماه جبهه بودم خط شکن وخط مقدم همه چیزو میفهمم

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خدا شفات بده با این حساب باید منتظر باشیم ببینیم کی شهید میشه تا دوستش داشته باشیم؟!!!!!!!!! منطقت منو کشته! فقط بدون این دروغهایی که میبافی یک روز باید جوابگو باشی پس حداقل دروغی بگو که تهش چیزی گیرت بیاد وخسر الدنیا والاخره نشی!

    • نادر
      0

      قاسمی از ننه اش قهر نکرده ، او از سهام داران اصلی مملکت است . دلیل ان هم این است که چندسال ملیاردها دلار در امد اصلی ایران ( نفت) در اختیاراو بود که همراه با دکلهای نفتی گم شدند و کسی جرئت بازخواست اورا ندارد

    • اسد
      0

      آقا نادر مواظب باشد خدا و آخرتی هم وجود دارد. با این همه تهمت و دروغ که هیچ سود دنیوی هم برایت ندارد، چرا آخرتت را خراب می کنی؟ التبه معمولاً خبذ فوری تهمت ها و دورغ را بیشتر می زند.

  • ستم‌دیده
    0

    ما‌از‌دست‌این‌سردارها‌به‌خدا‌پناه‌میبریم

    نظرات شما -
    • هه
      0

      ذله‌شدیم‌سیری‌ناپذیر

    • صبا
      0

      همه با هم میرویم جهنم .

    • اسد
      0

      در اینجور موارد باید به شیطان پناه ببری!

  • احمد
    0

    مگر یک سپاهی چند جا شغل دارد و چند جا حقوق می گیرد اگر قرارگاه خاتم یک شرکت پیمانکاری است واز دولت چند برابر بودجه می گیرد تا یک پروژه را اجرا نماید پس چرا سپاه ادعا می کند ما ساختیم و فرماندهان سپاه افتتاح می کنند یا دخالت می کنند و اگر دولت ساخت یک پروژه را به آنها ندهد تبلیغات گسترده علیه دولت انجام می دهند و به زور صدا و سیما را وادار می کنند که حرفهای دیکتاتور معاب آنها را بر علیه دولت بگویند گرچه اکثریت مردم توجهی ندارند آقای رستمی شما دروغ می گویید در پرونده بابک زنجانی پنجاه درصد شما مقصر هستید

  • روح اله
    0

    آهای خبرفوری۔۔۔۔ چرا اینقدر خبرهای انتخاباتی که مردم دل خون دارن ازش رو پوشش میدی؟؟؟ مخصوصا رستم قاسمی؟؟؟ مگر این بابا مگه خودش رو قبلا دوره دکتر محمود نشون نداد؟؟؟؟ تبلیغش نکن خواهشا۔۔۔ انتخابات تحریمه۔۔۔

  • کاربر ناشناس
    0

    درود بر قاسمی

  • البی
    0

    سپاهدمملکتو کشیده بالا کل پروژه ها را بر می داره

  • هادی
    0

    فقط آقای دکتر احمدی نژاد توانمندی ،مقبولیت ،شجاعت ،پاکدستی ،تخصص وتجربه کافی برای قبول این مسئولیت رادارند.

    نظرات شما -
    • ک.ناشناس
      0

      تو رو جدت برو سابقه رئیس جمهورا و وزیرای "محترم" مون از جمله همین احمدی نژادو و یکم از تاریخ انقلاب رو بخون حساب وضع الانمون دستت بیاد همینطوری یچیزی نپرونی.

  • امیر صفایی
    0

    پس دوران جنگ با چی جنگیدی عزیز

  • امین
    0

    دیگه فساد تا مغز استخوان و ریشه و بنیاد نفوذ کرده باید کَند.

  • احمدجان فق
    0

    لعنت به این شانس ما که در یک دوران پر از فساد اقتصادی که هرکه از راه میرسد یک دستی در این جیب گشاد بیتالمال میکند و با خود میبرد بدنیا امدیم باز بلانسبت این مسوولین که ادعای مسلمان بودن را هم دارند ادم مسلمان از خدا میترسد

  • .
    0

    اخه ما نفهمیدیم رییس جمهور تدارکاتچی است یا نا خدای کشتی؟ چون اختیارات رییس جمهور در حد ناخدا نیست شاید در حد یک ملوان کشتی باشد که ور دست ناخدا است.

    نظرات شما -
    • 232185
      0

      اختیارات رئیس جمهور از یک ناخدای کشتی هم بیشتر است باید توان و هوش وعرضه استفاده از این اختیارات را داشته باشد منتهی آقایان ناتوانند و ناتوانی خود را به گردن دیگران می اندازند، دروغ گفتن هم که کنتر ندارد/پ.

  • حسین مالای زیرک
    0

    بنده از 13 سالگی به جبهه رفتم تا 20 سالگی وبه عنوان یک رزمنده وجانباز وایثار گر با تمام وجود می‌گویم خدا از هیچکدامشان نگذرد انشالله که با مملکت وملتم چه ها که نکردید ما نرفتیم جبهه وجلوی اون همه کشورهای مختلف جهان نیستادیدم وزخمی نشدیم که شما وامثال شما اینجور حق مردم رو بخورید امیدوارم در همین دنیا اذاب بکشید تا من وما ببینیم که خدا واقعا جای حق نشسته یانه چون تو وامثال تو کاری کردید که من وامثال من لتمه به اعتقاداتمان خورد خدا انشالله جوابتان راه بدهد.. جانباز دفاع مقدس ایثارگر جبهه‌ های جنوب تا غرب کشور ارادتمند به کشور عزیزم ایران. حسین مالای زیرک. درود بر ایران و ایرانی سر بلند با تمام قومیت ها عزیزم

    نظرات شما -
    • 232185
      0

      البته این نشان می دهد که حتی یک روز جبهه نبوده ای! البته خبر فوری پخش نمی کنی!

  • حسین
    0

    سلام، ای کاش آقای قاسمی می گفتند پول فروش نفت( که به قول خودشان بالاترین در صد سال گذشته بوده، چه شد؟ کجا هزینه شد؟ چرا در همان زمان وضع اقتصادی کشور بدتر شد و مردم فقیر تر؟!!!

    نظرات شما -
    • آریایی
      0

      دکلهای نفتی رو چرا نمیگی ؟؟؟؟؟!!!!

  • س م م
    0

    سلام .چرا یه عده آدم های بی ادب کوچه بازاری فقط پیام می دهند .کلمات زشتی که در پیام هایشان می نویسند نشان از شخصیت شان است .خبر فوری باید برای حفظ اخلاق رسانه ای مطالب افرادی را که لحن صحبت شان غیر اخلاقی است را حذف کند . من با چب و راست و اصولگرا و اصلاح طب کاری ندارم .باید با هرکس با بیان درست و با رعایت ادب صحبت کرد.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      به كسي كه به يه ملت دهن كجي كرده ( يا دانسته ويا ندانسته) كه ظاهرا دانسته است نبايد با روي خوش برخورد كرد. من وقتي توي كارنامه ام يه نمره بد داشتم پدرم بابت نمره بد من هيچوقت منو تشويق نميكرد.

    • محمدطاها
      0

      حرفت حق است عفت کلام نشانه انسانیت است ادب معرفت است البته خبرفوری حامی اصلاح طلب ایت

  • محمدطاها
    0

    درودبرسردارقاسمی دوران مدیریت شما دوران شکوفایی صنعت نفت بودسرداردورزدن تحریم ها

  • محمود
    0

    رستم قاسمی میخواهد رییس جمهور شود همینو کم داشتیم

  • عرفان
    0

    رستم سپاه مردقدرتمند توانا کاری پاک دست.بدون حاشیه.متدین ولایتی.رزمنده اجرک الله

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام امام خمینی فرمودند: اگر سپاه نبود کشور هم نبود. دورود خدا بر پاسداران سرافراز انقلاب اسلامی که خالصانه و غیرتمندانه برای نظام و مردم خدمت بی ادعا دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها