پیشنهاد مکرون برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا

رئیس‌جمهور فرانسه گفته برای ورود دوباره آمریکا به مذاکره با ایران در خصوص احیای برجام هر‌کاری که بتواند انجام خواهد داد.

پیشنهاد مکرون برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا

«امانوئل ماکرون» در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آتلانتیک برای حمایت از ورود دوباره آمریکا به مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در خصوص احیای برجام اعلام آمادگی کرد.

به نوشته خبر‌گزاری فرانسه، ماکرون در این خصوص گفت: «من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از طرف آمریکایی برای ورود دوباره به یک مذاکره دشوار حمایت کنم.»

او همچنین گفت که از گفت‌وگوهای جدید با ایران در خصوص توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. ماکرون بار دیگر گفت لازم است راهی برای مشارکت دادن عربستان سعودی و اسرائیل در مذاکرات برای توافق با ایران یافت.

وی در صحبت‌های خود همچنین پیشنهاد میانجیگری در مذاکرات میان ایران و آمریکا در این خصوص را ارائه کرد و کشورش را به عنوان «واسطه متعهد و صادق در این مذاکرات» دانست.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند و به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند، سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • Iraj.soltani
    0

    چرا مکرون اینقدر خودش رو فدای عربستان می کنه؟ البته مسئله پوله. از هرچی بگذره از پول نمی گذاره.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هیچ شخصی از پول و قدرت نمی گذره ! مسئولین ما میگذرن؟؟ اما مسئله اینه که در کنار پول و قدرت باید منافع مردم هم در نظر گرفته بشه.

  • کاربر ناشناس
    0

    آقایان مسول یاد بگیرید همه فکر کشورشان هستند الا شما که

  • مریم
    0

    تو چیکاره حسنی بچه؟؟؟؟ پشت صحنه با هم ( آمریکا و اروپا ) گاوبندی کردن که هم وجهه شون در مقابل ایران حفظ بشه هم تحمیل نظر کنن. ولی کور خوندید. ایرانی ها زرنگ تر و باهوش تر از شماهان.

  • دادفر فتاحی
    0

    ای پلیس بد ، پدرسوخته ، بد عهد ، دو رو ، مکار ، نامرد چون زیر حرفت می زنی. ما رو با شما سر و کاری نیست.

  • علی
    0

    عربستان واسراییل در قد وقواره نیستند که در مذاکرات برجام شرکت کنند عربستان بذری را که دریمن کاشته جمع کند بعد اضافی حرف بزند

  • بیداری
    0

    همه بدبختی مردم ما از فرانسه و شهر نوفل لوشاتو در کشور تو شروع شد. این کارهای تو هم برای این است که از این سفره یک لقمه بزرگی غارت کنی. ذات کثیف شماها برای همه نمایان شده

  • حسین
    0

    یکی نیست بگه آخه تو خر کی هستی

  • م ک
    0

    جالبه یک کشور مسلمان.که مکه مدینه .قبله ماآنجاست.آنوقت مکرون بیادبین دوکشورمسلمان وساطت کنه....برسر

  • مهدی نمازی
    0

    بی شرف ها دارند بر سر منافع ایران معامله میکنند و ایران نیز از دولت قاجار بدتر در لاک بی کفایتی مدیران گرفتار شده است . مستقیم برید با شیطان بزرگ به اصطلاح خودتان معامله کنید و این کفتار ها از لاشه ایران نحفیف بدور باشند

  • مهدی نمازی
    0

    بی شرف ها دارند بر سر منافع ایران معامله میکنند و ایران نیز از دولت قاجار بدتر در لاک بی کفایتی مدیران گرفتار شده است . مستقیم برید با شیطان بزرگ به اصطلاح خودتان معامله کنید و این کفتار ها از لاشه ایران نحفیف بدور باشند

  • شهرام
    0

    ملت فهیم ما برای مذاکره با هیچ کشوری نیاز به میانجی ندارند وهمه میدانیم که ماکرون، واسطه بی طرف و صادقی نیست.چرا با این دیپلماسی قدرتمندی که داریم ، با آمریکا مستقیما وبدون واسطه به توافق نمیرسیم؟؟؟؟

  • داریوش
    0

    مکرون راست می گوید آزار اذیت مسلمانان وتوهین به مقدسات وخون های آلوده ارسالی به ایران وبدقولی توتال را حل کند ما نیازی به او نداریم.

  • محمد
    0

    این ها حرف اضافه زیاد میزنند اگر هزار بار دیگر با اینها مذاکره شود باز برای بار هزارویکم حرف دارند خیلی زر زدند برای بیست وچهار ساعت کانال های ارتباطی انها را قطع کنید به غلط کردن میافتن ایران وایرانی هرگز زیر بار زور نمیرود مسئولین نترسن همه چیز درست میشود فقط نصایح امام خامنه ای را گوش کنند این ها عقب نشینی خواهند کرد

  • علی
    0

    خیمه شب بازی بسه، پولیس خوبه!!! دوران تحریم برای نلت کمتر از مردن نبود اگر قرار زندگی را شما به ما بدهید! بهتر اینه که ندید شما فقط زبان موشک را می فهمید نه انسانیت

  • مفردی
    0

    عربستان و اسرائیل چه کاره اند ؟ خدا رو شکر که هر دو آنها بویی از دیپلماسی نبرده اند و هر دو غرق در کثافت هستند ، عربستان برود سراغ کارزار خاشقچی وگرنه برجام در حد بیسوادهای شکم گنده سعودی نیست !

  • مهدی
    0

    مکرون می خواهددوباره نقش پلیس بدرابازی کند!!

  • رمضان سلطانی
    0

    ما به هیچ میانگری نیا ز نیاز نداریم همه عضای برجام باید تمام تهدات خودرا کامل انجام دهند وهیچ تضمی هم برای انجام تهدات بهتر ازاین نیست. که ما تمام اورانیوم غنی شوده را در ایران زیر نظر اژانس نگه داریم م جبران خسارت غنی سازی کشاورزی و صنعتی رااغاز کنیم

  • اکبر
    0

    این دفعه اگر آمریکا به برجام برگشت و فرض محال تحریمها لغو شد خیلی ساده لوح باید باشیم که مجدد فرانسه رو به بازار خودرو و نفت ایران راه بدیم اینا لیاقت بودن در صنایع خودروسازی مارو ندارن بهتره با شرکتهای ژاپنی و هندی همکاری کنیم تا کره جنوبی و فرانسه. کلی از شروط برجامی رو همین فرانسه به ایران تحمیل کرد.

  • مسعود
    0

    جناب ماکرون! برجام اگر صد عیب داشت -که داشت- لااقل یک حسن یزرگ نیز داشت؛ ماهیت واقعی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را برای مردم ایران و جهان بیش از پیش آشکار کرد. سیاسی کاری کثیف و دشمنی شما اروپایی ها بخصوص فرانسه و انگلیس و آلمان با ملت ایران از یک طرف، بی ارادگی و بی اختیاری اروپایی ها از طرف دیگر. شما نهایتا مجری اوامر آمریکا هستید و بدون اجازه آنها حق آب خوردن نیز ندارید. حمایت از عربستان و اسراییل نیز که معلوم است؛ ابتدا بخاطر پول عربستان است و در مرحله بعد به دلیل خوش رقصی برای اربابتان آمریکا است. چرا که اینها وابسته و مورد حمایت آمریکا هستند. جناب ماکرون! بر خلاف ادعا؛ شما هیچوقت واسطه و طرف متعهدی نبوده اید، اگر راست می گفتید، به تعهدات برجامی خودتان عمل می کردید. در طول تاریخ و همواره نیز با واژه صداقت بیگانه بوده اید. بزرگترین کمکی که شما می توانید بکنید این است که هیچ کاری نکنید و تنها سکوت اختیار کنید.

  • محفوظ
    0

    از قدیم گفته اند.کل اگر طبیب بودی سرخود دوا می نمودی.تو مردکه برو مشکلات داخلی نارضایتی کشور خودت را حل کن.بهترین واسطه رفع تحریمها یک جاست.ضمنا آمریکای روباه سردار ما را ترور کردن دکه هیچ آدم عاقل و با شعوری به آمریکای خاعن اعتماد نداره.آزموده را آزمودن دوباره خطاست.

  • دلسوز
    0

    شوهر پیر زن در برجامی که ال سعود حضور داشته باشد ما نمی خواهیم صبر کن باز رسان را که بیرون انداختیم به پای ایران می افتید از اتم ایران مثل سگ می ترسید

  • اشنا
    0

    چطور شد یک حکومت قرون وسطی برای شما مهم شده اگر مردم عربستان را دوست دارید رنگ صندوق رای را به آنها نشان بدهید تا نا کام از دنیا نروند کشوری که منتقدانش را با شمشیر واره برقی سر می برد ما باهاش کاری نداریم شما نفت احتیاج دارید ما خودمان نفت داریم

  • جواد
    0

    مکرون بازیگرخوبی نیست عربستان واسرائیل جایگاهی دراین بین ندارن چون هم قواره ما نیستن تازه خودفرانسه وانگلیسی دراین بین اضافی هستن اگه قراره کسی که زمین بازی روترک کرده دوباره برگرده این ماهستیم که باید شرط بزاریم. باخود بایدن بهتر میشه کنار اومد تا این چند کشور که هیچ اراده از خودشون ندارن و جوش منافع خودشونو میزنن نه مردم مارو

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      حرفتون صحیح است، به نظر شما روحانی یا ظریف به این نظرات توجهی دارند، اصلا برای مردم کشور ارزشی قائل هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها