اردوغان دانشجویان معترض را "تروریست" خواند: رویداد پارک گزی تکرار نمی‌شود

رئیس جمهور ترکیه معترضان دانشجو را تحت عنوان

اردوغان دانشجویان معترض را "تروریست" خواند: رویداد پارک گزی تکرار نمی‌شود

دانشجویان و اعضای دانشگاه "بغازیچی" هفته‌ها به انتصاب "ملیح بولو" به ریاست دانشگاه، توسط اردوغان در ۱ ژانویه اعتراض کرده‌اند. بولو از دانشگاهیانی بود که یک بار به عنوان نامزد حزب اردوغان، کاندیدای پارلمان شده بود. آن‌ها خواستار استعفای بولو و مجاز بودن دانشگاه به انتخاب رئیس خود هستند و می‌گویند این انتصاب خدشه‌ای به آزادی‌های دانشگاهی وارد کرده است. به گفته معترضان، این اولین بار طی چهل سال اخیر است که رئیس یکی از دانشگاههای ترکیه از خارج از دانشگاه و به شیوه‌ای غیر دموکراتیک انتخاب می‌شود.

تعداد زیادی دانشجو حین اعتراضات دستگیر شده‌ و برخی نیز به دنبال یورش به منازل آن‌ها، بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی ویدئویی به هزاران تن از اعضای حزب حاکم که در حال برگزاری کنگره منطقه‌ای هستند، گفت: من این جوانان، که اعضای گروه‌های تروریستی هستند را به عنوان نماینده ارزش‌های ملی و اخلاقی کشورمان نمی‌پذیرم.

وی گفت: آیا شما دانشجو هستید... یا تروریست هستید که سعی دارید به دفتر رئیس یورش ببرید و آن را اشغال کنید؟

اردوغان اظهار کرد دولتش اجازه اعتراضات گسترده ضددولتی، مانند اعتراضاتی که سال ۲۰۱۳ سراسر ترکیه را فراگرفت، نمی‌دهد. جرقه‌ این اعتراضات، برنامه‌های ساخت و ساز دولت در پارک "گزی"، در مجاورت میدان "تقسیم" استانبول بود.

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: این کشور، کشوری تحت تسلط تروریست‌ها نخواهد بود. ما هیچ‌وقت چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم. این کشور حوادثی مانند رویدادهای گزی در تقسیم را تاب نخواهد آورد.

بیش از ۲۵۰ تظاهرکننده به دنبال درگیری با پلیس استانبول در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دستگیر شدند. حدود ۷۰ نفر نیز روز سه‌شنبه حین اعتراضاتی که در حمایت از دانشجویان بغازیچی ترتیب داده شده بود، در آنکارا پایتخت ترکیه دستگیر شدند.

در همین حال، بولو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که قصد استعفا از سمتش به عنوان رئیس دانشگاهی که عمدتاً تحت عنوان "هاروارد ترکیه" توصیف می‌شود، ندارد.

وی تکرار کرد که هدفش تبدیل بغازیچی به یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است.

ایالات متحده آمریکا به این اقدامات واکنش نشان داد و سخنان رئیس جمهوری ترکیه را محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از بازداشت دانشجویان و سایر معترضان نگرانیم و سخنانی را که علیه دگرباشان جنسی در پی این اعتراضات بیان شده، شدیدا محکوم می‌کنیم.»

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها