رییس انستیتو پاستور ایران:

فاز ۳ کارآزمایی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌های آینده آغاز می‌شود

رییس انستیتو پاستور ایران از آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌ های آینده خبر داد و گفت: تولید واکسن مشترک کرونا بین ایران و کوبا در هر دو کشور انجام می شود.

فاز ۳ کارآزمایی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌های آینده آغاز می‌شود

علیرضا بیگلری روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی با رسانه ها، افزود: تولید واکسن مشترک کرونا بین ایران و کوبا در هر دو کشور انجام می شود. در قسمت اول، واکسن از کوبا به صورت بالک به ایران می آید تا با دستگاه های کنترل کیفی ما مطابقت داده شود. از ماه های اول که پیش بینی می کنیم در خرداد ماه باشد، حداقل ۲ میلیون دُز واکسن را ماهانه تقدیم می کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن می توان وارد فازهای بعدی شد؛ بالا بردن میزان تولید، بستگی به نیاز بازار دارد، اما از نظر تجاری، واکسن مشترک ایران و کوبا بسیار معتبر است.

رییس انستیتو پاستور همچنین از انجام مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا از هفته‌ های آینده خبر داد و گفت: برند انستیتو پاستور ۱۰۰ ساله است و برای ما اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین وقتی واکسنی تمام امتحانات خود را پس نداده است، نمی توان این سابقه را فدای یک حرکت اشتباه کرد.

بیگلری تاکید کرد: هر چند دنیا در شرایط اضطرار قرار دارد، اما انستیتو پاستور ایران در انتخاب واکسن ها خیلی حساس است. این امکان وجود داشت؛ به طرف واکسن هایی برویم که کشورهای آنها با ما همکاری می کنند، اما به چند دلیل واکسن کوبا را انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه همکاری ۲ دهه گذشته ایران و کوبا یک محصول مشترک به نام واکسن هپاتیت ب به دنبال داشت، خاطرنشان کرد: فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی این واکسن مشترک در کشور کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی انجام شد و قراردادی به امضا رسید.

بیگلری گفت: برای شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در هفته ‌های آینده، اقداماتی در دستور کار قرار دارد.

عیدی انستیتو پاستور در صنعت واکسن
رییس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: خبر بسیار خوش دیگری در زمینه صنعت واکسن داریم که در ماه آینده به عنوان عیدی تقدیم ملت ایران می کنیم؛ این موضوع یک فکر بدیع و کار بزرگ است که از سوی انستیتو پاستور ایران تقدیم ملت می شود.

بیگلری این عیدی را یک کار ابتکاری در حوزه واکسن کووید بیان کرد و گفت: این اقدام قدری متفاوت از اقدامات دیگر دنیا است.

وی تاکید کرد: خبر خوش را به وقت آن اعلام می کنیم و تقریباً توجه خیلی از کشورها را جلب می کند.

بحران کرونا واکسن سازی کشور را ۲۰ سال جلو انداخت

رییس انستیتو پاستور ایران درباره برخی دلایل انتخاب واکسن کوبا گفت: از نظر فنی این واکسن را از همه واکسن هایی که امکان انتقال تکنولوژی آن را داشتیم، بهتر دیدیم؛ چرا که عوارض کمتری دارد. دوم اینکه تکنولوژی واکسن کوبا شبیه به واکسنی است که در انستیتو پاستور ایران در حال راه اندازی است.

وی تاکید کرد: بایوتک دارویی ایران بسیاری از دانسته های خود را مدیون انتقال تکنولوژی نوترکیب هپاتیت ب از کوبا می داند و در این زمینه یک انتقال مثبت با ما انجام دادند. این در حالی است که شرکت ها و کشورهای کمتری اجازه می دهند در برنامه واکسن نظارت مستقیم داشته باشیم.

بیگلری اظهار داشت: تعداد کمی از شرکت ها و کشورها هستند که از اول به کشور دوم برای ساخت واکسن کرونا اعتماد می کنند، اما در واکسن مشترک ایران و کوبا، از همان ابتدا برنامه زیر نظر ما پیش می رود و قدم به قدم از طراحی تا آزمون حیوانی با چشم خودمان شاهد طی کردن مراحل هستیم.

وی ادامه داد: ایران می تواند حجم انبوهی از واکنس تولید کند. حتی ابزار تولید در موسسات ما زیاد و در حال تقویت شدن است. بحران کووید سختی هایی داشت، اما واکسن سازی کشور را ۲۰ سال جلو انداخت و با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم باید مطمئن باشیم حجم خوبی تولید می کنیم.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: همان طور که امروز وضعیت بهتری داریم، ۶ ماه آینده هم در زمینه تولید واکسن به موفقیت های بهتری دست می یابیم.

مراحل ساخت چند واکسن هم زمان در ایران پیش می رود

وی در مورد فعالیت انستیتو پاستور در کنترل کرونا، گفت: نخستین گلوگاه کنترل بیماری کرونا، تشخیص آن بود که بر عهده انستیتو پاستور ایران گذاشته شد. در این زمینه روش های تشخیص و شبکه مولکولی در کل کشور راه اندازی شد که شامل بیش از ۳۴۰ آزمایشگاه است.

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: در روزهای آغازین شیوع کرونا، انستیتو پاستور از کل کشور نمونه آزمایشگاهی از ۷۵۰ بیمارستان گرفت تا به تدریج کارکنان آزمایشگاه سراسر کشور تعلیم یافتند و وارد فاز تولید کیت ‌های داخلی شدیم.

بیگلری خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور ایران همراه با شرکت های داخلی ساخت سه واکسن را آغاز کرده است.

رییس انستیتو پاستور ایران درباره واکسن ایرانی کرونا، گفت: مراحل ساخت چند واکسن به طور همزمان در ایران پیش می ‌رود. نوع واکسن برکت "این اکتیو" (غیرفعال) است که نظیر این پلتفرم در کارخانه سینوفارم و سینوواک چین هم وجود دارد و از شناخته شده ترین و قدیمی ترین راه های تولید واکسن است.

وی یادآور شد: کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز شده است و اطلاعات داوطلبان به دقت رصد می ‌شود. در ایران واکسن‌ ها برای وارد شدن به فاز انسانی باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کنند و به منظور طی کردن فاز یک، دقت زیادی نیاز است؛ چرا که این فاز مرحله نشان دادن ایمنی واکسن و ایجاد نشدن عوارض است.

بیگلری درباره واکسن برکت، تاکید کرد: این واکسن تاکنون عارضه خاص و نگران ‌کننده ای نداشت و کارآیی آن در فارهای ۲ و ۳ مشخص می شود.

وی درباره واکسن شرکت رازی هم خاطرنشان کرد که این واکسن تاییدیه های مورد نیاز را دریافت کرده است و وارد کارآزمایی بالینی می شود.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها