مدیرکل شیلات لرستان:

لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را در کشور دارد

مدیرکل شیلات لرستان گفت: رتبه نخست تولید بچه ماهی در کشور با بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه متعلق به این استان است.

لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را در کشور دارد

کیارش بیرانوند در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: لرستان در حوزه آبزیان سردآبی دارای رتبه های برتر کشور است و برخلاف خسارات وارده سیل به مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی اما اکنون ۶۸۰ مزرعه در استان فعال و برنامه های خوبی در این حوزه در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر در حوزه مجتمع سازی جهت پرورش آبزیان سردآبی استان اظهار داشت: اکنون مجتمع هایی به ظرفیت ۱۰ هزار تن در حال آماده سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

بیرانوند ادامه داد: دامپزشکان و آبزی پزشکان خوبی در لرستان فعالیت دارند و تلاش می شود یک کلینیک آبزیان با حضور بخش خصوصی در استان راه اندازی شود.

وی افزود: اکنون پنج مجتمع در استان با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن در حال بهره برداری هستند.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس است عنوان کرد: این طرح از سال ۹۴ در استان آغاز شده و لرستان یکی از مناطق پیشرو در این حوزه است.

بیرانوند اظهار داشت: با توجه به سدهای موجود می توان بیش از ۱۰ هزار تن با طرح های پرورش ماهی در قفس تولید کرد که تاکنون سه هزار تن ظرفیت ایجاد شده و یک هزار تولید ماهی از این طریق در لرستان تولید می شود.

وی با بیان اینکه لرستان بین استان های غیر ساحلی دارای رتبه نخست آبزی پروری است تصریح کرد: میزان تولیدات گرم‌آبی استان بیش از ۲ هزار تن، منابع آبی بیش از سه هزارتن، و تولیدات سردآبی آن بیش از ۲۳ هزارتن است.

وی با تاکید بر اینکه لرستان رتبه نخست تولید بچه ماهی را در سطح کشور دارد ادامه داد: بیش از ۳۰ مرکز تکثیر با ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در این استان فعالیت دارد.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: با حمایت مسولان استان تفاهم نامه ای با فرانسه منعقد شده است و لرستان تخم "چشم زده "را با نام تجاری "آکوا لر" برای بخش خصوصی این کشور تولید می کند.

بیرانوند با بیان اینکه میزان اشتغالزایی شیلات لرستان ۱۶ هزار نفر است اظهار داشت: با توجه به افق ۱۰۰ هزارتن تولید ماهی استان درسال های آینده اشتغالزایی در این زمینه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه عمده مشکل آبزی پروران تولید نهاده است ادامه داد: هزینه تمام شده ماهی و نوسانات قیمت فروش زیاد است و از طرفی بستر صادرات فراهم نیست.

مدیرکل شیلات لرستان عنوان کرد: در راستای تولید ماهیان خاویاری نیز یک مزرعه راه اندازی و مجوز هزار تن صادر شد که در این راستا امسال جشن استحصال خاویار در دورود برگزار و مزرعه ۲ هزار تنی رومشکان نیز به زودی وارد فاز اجرایی می شود.

بیرانوند اظهار داشت: سال های گذشته گونه خاویار و آزاد ماهی دریای خزر، کپور دریایی و ماهی سفید وارد لرستان شده است و اکنون آزاد ماهی دریای خزر در استان تکثیر می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها