موج چهارم کرونا در راه لرستان

کرونا این روزها دوباره در لرستان قدعلم کرده و صدای موج یا پیک چهارم آن با افزایش آمار مبتلایان قابل شنیدن است و اگر خطر بروز موج جدید جدی گرفته نشود باید جان خود را به تلاطم های آن سپرد.

موج چهارم کرونا در راه لرستان

اسفند ۹۸ که کرونا رخ نشان داد، تصور می کردیم که چند ماهه کرونا را کنترل می کنیم و در خانه می مانیم، عید دیدنی نمی رویم، سیزده بدر هم تعطیل می شود تا کرونا از راهی که آمده است برگردد، اما واقعا اینها همه در حد یک تصور خیالی بود، چون با وجود در خانه ماندن و رعایت پروتکل های بهداشتی اما موج سواری کرونا همه را غافلگیر کرد.

موج اول آن در اسفندماه سال گذشته زندگی را برای همه تلخ کرد، همه دید و بازدید و عید دیدنی ها تعطیل شد تا کرونا را از زندگی بیرون کنیم اما دیری نپاید که کرونا با موجی جدید در اردیبهشت ظهور کرد، هرچه رعایت کردیم و حتی لحظه تحویل سال هم به خانه پدری نرفتیم اما رنگ قرمزی کرونا با وضعیت هشدار و کرونا به همه رخ نشان داد.

اردیبهشت کرونا جدی تر شد، موجی از کرونا کشور را و به تبع آن لرستان را در برگرفت، این بار گفتیم بازهم رعایت می کنیم، زندگی را فقط در کنار اعضای خانواده که همیشه با هم هستیم ادامه می دهیم تا شاید برود اما بازهم این میهمان ناخوانده خیال رفتن نداشت.

این بار آرزو می کردیم گرمای هوا بتواند ویروس را از پای درآورد شاید بتوانیم تابستان از دست این ویروس نفس راحتی بکشیم اما اینجا هم همه چیز تغییر کرد و کرونا با گرما هم گول نخورد و جای پایش را محکم تر کرد، اگرچه شیب شیوع کرونا در فصل گرما چندان بالا نبود اما سیاه ترین روزهای مرگ کرونایی با روزانه بیش از ۴۰۰ نفر را تجربه کردیم.

شیب کرونا در پاییر مرگبار کرونایی هر روز بیشتر و بیشتر می شد شیبی که سربالایی داشت و خیال سرازیر شدن نداشت، مرگ ۴۸۵ نفر در یک روز پاییزی دل همه را شکست اما آنهایی که عزیزی را از دست داده بودند یا خودشان در سخت ترین شرایط با کرونا جنگیدند، اما افرادی که ممکن است بدون علامت کرونا را شکست داده اند و یا کسی از اقوام و بستگان را بخاطر کرونا از دست نداده بودن هیچ غصه ای نداشتند و بدون رعایت پروتکل ها هر روز در خیابان ها و کوچه ها گشت می زدند.

۴۳ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی بود، رفت و آمد به این شهرها ممنوع شد، منع رفت و آمد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح لحاظ شد، تمامی واحدهای صنفی بجز خدماتی ها و سوپرمارکت ها به مدت ۲ هفته تعطیل شدند، مردم مجبور به رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک و پرهیز از دورهمی حتی در شب یلدا شدند تا روزهای سیاه دیگر تکرار نشد گرچه حتی اگر روزانه یک نفر در کشور بمیرد خانواده هایی متاثر از آن روزهای سیاه شان شروع می شود.

وضعیت کرونا در تمام کشور به ویژه لرستان شیب کاهش گرفت، اما این روزها هم دوباره خطر موج چهارم کرونا در لرستان جدی تر شده است تا حدی که تمامی مسئولان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و مسئولان اجرایی استان به مردم هشدار می دهند که تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند وگرنه دوباره محدودیت ها برمی گردد و شیب تند ابتلا و مرگ کرونا از راه می رسد.

این وضعیت تا حدی پیش رفته است که مسئولان اجرایی لرستان هشدارهایی جدی برای جلوگیری از موج چهارم کرونا در استان داده اند، این هشدار جدی است چون لرستان که اکنون چهار شهرستان زرد و مابقی در وضعیت آبی هستند هر لحظه ممکن است به وضعیت قرمز و زرد تبدیل شود که این هم موج جدیدی از کرونا را به وجود می آورد.

نشانه های روند افزایشی کرونا در لرستان

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان گفت: براساس گزارش ستاد ملی مدیریت کرونا، روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در این استان متوقف شده است و نشانه های کوچکی از افزایش تعداد مبتلایان در برخی از نقاط استان مشاهده شده که این موضوع می تواند زنگ خطر احتمال تغییر شرایط باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوع، کمیته های ستاد مدیریت کرونا دوباره فعالیت های خود را در راستای دستورالعمل های ستاد آغاز خواهند کرد و شرایط استان به طور منظم رصد می شود. اگر وضعیت کنونی که منجر به توقف سیر نزولی ابتلاء به کرونا شده است، ادامه یابد مجبور خواهیم بود به تناسب شرایط محدودیت هایی را در استان اعمال کنیم.

استاندار لرستان ادامه داد: طبق گزارشات واصله نشانه هایی از روند رو به افزایش ابتلا به کرونا در برخی از نقاط استان وجود دارد که باید جدی گرفته شود، باید در نظر داشت موج های قبلی نیز با جرقه های کوچکی آغاز شد و علیرغم آنکه در روزهای نخستین حجم ابتلاء پایین بود، به یکباره طیف وسیعی از بیماری کشور را در بر گرفت، این نشانه های کوچک نگران کننده است و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ممکن است منجر به شیوع موج چهارم شود.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: موج چهارم به این دلیل که ویروس دچار جهش شده و سرعت انتقال آن بالاتر رفته بسیار خطرناک تر خواهد بود و باید در نظر داشت تنها راه پیشگیری از آن، همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است، کماکان ایجاد هرگونه تجمع به هر شکل آن ممنوع است و مردم باید با پرهیز از شرکت در دورهمی ها و مراسم عزا یا عروسی ضمن استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی در این زمینه همکاری کنند.

وی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که مردم در شرایط کنونی دچار عادی انگاری شده و از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کاسته شود که در نهایت احتمال ورود به موج چهارم بیشتر و در ادامه کنترل بیماری نیز سخت تر خواهد شد.

استاندار لرستان گفت: چهار شهر استان در وضعیت زرد قرار دارد و استان به لحاظ کرونا در شرایط عادی نیست. نباید شرایط عادی انگاشته شود چون علائمی از افزایش ابتلاء به کرونا در نقاطی از استان مشاهده شده است. به طور قطع در استان نیازمند مراقبت های بهداشتی بیشتری در این رابطه هستیم و احتمالاً برخی از محدودیت های گذشته دوباره در نقاط خطر اعمال می شود.

وی اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا موضوع مدیریت سفرهای ایام پایانی سال و نوروز مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به دستورالعملی که اعلام خواهد شد، محدودیت هایی برای شهرهای دارای وضعیت زرد، قرمز و نارنجی وضع می شود. تعیین مقصد و محل اسکان از شرایط سفر خواهد بود زیرا با توجه به وضعیت کشور، استفاده از اماکن عمومی، پارک ها، مساجد و مدارس برای اسکان ممنوع می شود.

ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هشدارها، پیش بینی‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود برای ترساندن شهروندان نیست، این اعلان‌ها صادقانه است و چیزی شبیه پیش بینی‌های هواشناسی است؛ با این تفاوت که در آن نوع پیش بینی هیچ دخل و تصرفی نیست، اما در پیش بینی شیوع کرونا، تغییر رفتارها بر نتایج آن تاثیرگذار است.

حریرچی ضمن ابراز نگرانی از موج چهارم کرونا اضافه کرد: متاسفانه در طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها می‌شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می‌شود. بیم آن می رود کادر درمان تاب آوری اوج گیری دوباره بیماری را نداشته باشند و از طرف دیگر دستگاه‌های مورد نیاز درمان این بیماران هم فرسوده شده و زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می‌شود، میزان فوتی‌ها سه برابر شرایط پیش از اوج گیری می‌شود.
موج چهارم کرونا در لرستان جدی است

محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطر بروز موج چهارم کرونا در استان را جدی دانست و گفت: در شرایط کنونی کارکنان حوزه بهداشت نقش مهمی در پیشگیری از بروز این امر دارند، اما متاسفانه کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشتی بین شهروندان را شاهد هستیم که به همین منظور تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و اصناف مختلف ضروری است.

وی ادامه داد: غربالگری گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، سالمندان و جانبازان شیمیایی در مرحله قبل از بروز موج جدید، امری اساسی و ضروری است که کادر بهداشت استان باید با تمام توان آن را در دستور کار قرار دهد، البته غربالگری اطرافیان گروه‌های پرخطر نیز ضروری است.
تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان رو به افزایش

محمود ثمینی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان رو به افزایش است و در صورت ادامه روند عادی انگاری مردم، موج جدید شیوع این ویروس در استان آغاز می‌شود.

وی افزود: باتوجه به گزارش های دریافت شده مشاهده می شود برخی از افراد پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس را رعایت نمی کنند و در اجتماعات مختلف از جمله مراسم سوگواری و تشییع جنازه شرکت می کنند. چنانچه وضعیت شیوع از آبی به زرد یا زرد و نارنجی به قرمز تغییر کند دوباره محدودیت ها افزایش خواهد یافت.

وی از مردم لرستان خواست همانگونه که تاکنون به نحو عالی همکاری لازم را اعمال داشته اند، در این ایام هم مراعات کنند تا به ثبات لازم در کنترل بیماری دست یابیم.
وضعیت لرستان شکننده است

مریم کوشکی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در این استان طی یک هفته گذشته ملموس بوده که زنگ خطری برای همه است.شهروندان نباید از رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا غافل شوند و اگر رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه کم رنگ شود، موج چهارم کرونا در راه خواهد بود.

وی ارائه خدمات تشخیصی در مراکز غربالگری کرونا را مستمر دانست و اظهار داشت: توصیه ما برای شهروندان همچنان مراجعه به این مراکز در صورت دارا بودن علائم مشکوک است. کرونا همچنان وجود دارد و قربانی می گیرد، شهروندانی که خود یا اطرافیانشان علائمی مانند تب، سرفه، اسهال، تغییرات هوشیاری، خواب آلودگی، بی اشتهایی شدید و تنگی نفس دارند بدون وقفه به مراکز غربالگری برای انجام مراحل تشخیصی مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: هنوز بخش اعظم جمعیت به کرونا مبتلا نشده اند و قطعا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک پیک جدید و آمار بالای ابتلا و مرگ و میر دربین مردم استان خواهد شد. با افزایش آمار مبتلاین و بستری ها بعد از یک تا ۲ هفته موارد مرگ نیز افزایش خواهد یافت.

کوشکی افزود: وضعیت کنونی ویروس کرونا در استان کاملا شکننده است و هرگونه سهل انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا ، بستری و مرگ و میر خواهد شد.

شمار مبتلایان کرونا در استان تا ۹ بهمن ماه به ۶۳ هزار و ۸۰۴ نفر رسید و تاکنون یک هزار و ۳۲۲نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

طبق آخرین وضعیت لرستان، شهرستان های زرد لرستان شامل خرم آباد، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله هستند، همچنین بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید ستاد استانی مدیریت کرونا، شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، پلدختر، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها