مدیرکل گمرک دوغارون تایباد:

افزون بر ۳۷۴ هزار تن سیمان از گمرک دوغارون به افغانستان صادر شد

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۷۴ هزار و ۸۶۱ تن سیمان از این گمرک واقع در منطقه مرزی شرق خراسان رضوی به کشور افغانستان صادر شده است.

افزون بر ۳۷۴ هزار تن سیمان از گمرک دوغارون به افغانستان صادر شد

محمد کوهگرد روز دوشنبه افزود: این میزان سیمان در ۱۷ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی بارگیری شده و افزون بر ۹۰ درصد آن به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی این کشور صادر شده است.

وی اظهار کرد: ظرفیت مجاز بارگیری هر کامیون سیمان برای ناوگان حمل و نقل افغانستان ۴۰ تن و برای ناوگان حمل و نقل ایران ۲۴ تن است.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد سیمان را از مهمترین مصالح ساختمانی دانست که به مقصد گمرک دوغارون و کشور افغانستان بارگیری می شود و نقش بسزایی در اجرای طرح های بزرگ عمرانی افغانستان داشته است.

کوهگرد ادامه داد: همچنین صادرات سیمان به مقصد افغانستان و ولایتهای مختلف آن از طریق این گذرگاه رسمی نقش بسزایی در اشتغال جوانان جویای کار این شهرستان در معبر زمینی دوغارون داشته است.

وی مهمترین اقلام صادراتی را انواع مصالح ساختمانی و فرآورده های نفتی اعلام و اضافه کرد: روزانه ۵۵۰ دستگاه کامیون از طریق گمرک دوغارون صادرات و ترانزیت انواع کالا را به افغانستان انجام می‌دهد و همین تعداد کامیون نیز روزانه از افغانستان وارد گمرک دوغارون می‌شود.
مدیرکل گمرک دوغارون گفت: ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات صادر و در مجموع یک سوم کالاهای مورد نیاز بازارهای کشور همسایه از طریق گمرک مرزی دوغارون تامین می‌شود.

کوهگرد به فعالیت ۲۰۰ شرکت حمل و نقل و تجاری در مرز دوغارون اشاره و اظهار کرد: ۱۰۰ درصد فعالیت گمرکی در مرز دوغارون از طریق "سامانه جامع امور گمرکی" انجام می‌شود.

وی افزود: ۶۵ درصد صادرات سالانه استان خراسان رضوی از طریق گمرک دوغارون به کشور دوست و همسایه افغانستان صورت می‌گیرد.

مدیرکل گمرک دوغارون همچنین تاکید کرد: به منظور رصد دقیق کالاهای وارداتی از افغانستان ۱۰۰ درصد اقلام وارداتیبه ایران از طریق گمرک دوغارون با دستگاه اشعه ایکس کنترل می‌شود.
گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعال‌ترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است.

کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

مرکز شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها