یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۲۹۸؛

بعضی از لژها خواسته‌اند که من در باب ایران کنفرانس بدهم

«رفتم به شرق اعظم [گراند اوریان فرانسه یا شرق اعظم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین لژهای فراماسونری اروپا]، بر حسب دعوت مسیو رنار که رئیس لژ منتنی شده است.»

بعضی از لژها خواسته‌اند که من در باب ایران کنفرانس بدهم

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۲۹۸؛

صبح سری به هوتل موریس زده برای ناهار منزل مادام رو رفتم و باز به هوتل موریس برگشتم و مشغول خواندن و نوشتن شدم. ممتازالسلطنه [وزیرمختار ایران در پاریس] آمد و با انتظام‌الملک گفت‌وگوی حقوق عقب‌افتاده خود را کرد. بعد منزل میرزا محمدخان رفته با او به رستوران رفته شام خوردیم و من رفتم به شرق اعظم [گراند اوریان فرانسه یا شرق اعظم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین لژهای فراماسونری اروپا]، بر حسب دعوت مسیو رنار که رئیس لژ منتنی شده است. یکی از فرانسوی‌ها که در ایران و قفقاز بوده کنفرانس در باب جمهوری‌های قفقاز کرد و بد نبود.

در مراجعت هوا خوب و مهتاب بود. به همراهی رنار پیاده به منزل آمدیم. در بین راه ذکر میرزا محمدخان را پیش کشیدم و قدری از او دفاع کردم.

دکتر کمبو در لژ بود. مرا و رنار را برای سه‌شنبه آینده به شام دعوت کرد. ضمنا می‌گفت بعضی از لژها خواسته‌اند که من در باب ایران کنفرانس بدهم. گفتم «باید گفت‌وگو کنیم».

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۰۲.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها