پنجمی جنجالی فیروزجا در بین قدرت‌های شطرنج جهان

علیرضا فیروزجا، نابغه جوان شطرنج جهان با پوئن‌شکنی در رده پنجم مسابقات تاتا استیل قرار گرفت.

پنجمی جنجالی فیروزجا در بین قدرت‌های شطرنج جهان

آخرین دور مسابقات حضوری تاتا استیل برگزار شد که در یکی از مهمترین دیدارها، علیرضا فیروزجا نابغه جوان شطرنج جهان به مصاف سوپر استادبزرگ لهستانی رفت.

این بازی با توجه به شرایط جدول، برای فیروزجا بسیار حساس دنبال می‌شد. فیروزجا که در این مسابقات با ریتینگ ۲۷۴۹ شرکت کرده است، مقابل رادوسلاو ویتاشک با ریتینگ ۲۷۰۵ به تساوی رسید.

در دیگر دیدارها، مگنوس کارلسن نروژی نفر اول شطرنج جهان به مصاف ماکسیم واشیه لاگرا رفت و به پیروزی رسید. کارلسن در این مسابقات عملکرد خوبی نداشت و حدود ۱۶ واحد ریتینگ از دست داد.

آنیش گیری، صدرنشین این رقابت‌ها مقابل شطرنج‌باز اسپانیایی قرار گرفت و متوقف شد. با توجه به اختلاف ریتینگ آنیش گیری به نظر می‌آمد که او می‌توانست این شطرنج‌باز اسپانیایی را شکست دهد اما او به تساوی رضایت داد تا ۸.۵ امتیازی شود. در دیگر رقابت‌های مهم فان فورست مقابل گرندلیوس به پیروزی ارزشمندی رسید تا این شطرنج‌باز هلندی هم ۸.۵ امتیازی شود.

با توجه به نتایج کسب‌شده در دور سیزدهم این رقابت‌ها، دو شطرنج‌باز هلندی ۸.۵ امتیازی شدند تا قهرمان این مسابقات در تای بریک مشخص شود. فینال تمام هلندی این رقابت‌ها برگزار شد که در آخر فان فورست توانست آنیش گیری را شکست دهد و قهرمان این مسابقات شود.

آندری اسپینکو ستاره روسی این رقابت‌ها هم موفق شد با هشت امتیاز و با پوئن‌شکنی در رده سوم این رقابت‌ها بایستد. فابیو کاروانا هم در این رقابت‌ها هشت امتیاز کسب کرد و در رده چهارم این مسابقات ایستاد.

علیرضا فیروزجا نابغه جوان شطرنج جهان در این مسابقات عملکرد خوبی داشت و این شطرنج‌باز با هشت امتیاز و با پوئن‌شکنی، بالاتر از کارلسن به رده پنجمی رضایت داد. فیروزجا با شرکت در این تورنمنت موفق شد حدود ۱۰ واحد ریتنیگ رسمی خود را افزایش دهد.

مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج جهان با ۷.۵ امتیاز به رده ششمی رضایت داد.

ماکسیم واشیه لاگرا استاد بزرگ فرانسوی بدترین عملکرد خود را در این رقابت‌ها داشت و حدود ۲۷ واحد ریتینگ از دست داد! این ستاره فرانسوی که شانس سوم قهرمانی این رقابت‌ها به شمار می‌رفت در رده یکی مانده به آخر ایستاد.

نکته‌ی قابل‌توجه و جنجالی این رقابت‌ها که باعث شد اعتراضات شدیدی از طرف تماشاچیان و هواداران شطرنج صورت گیرد این بود که هنوز رقابت فیروزجا ادامه داشت و مسئولین مسابقات تصمیم گرفتند سریع‌تر مسابقه فینال را بین دو شطرنج‌باز هلندی برگزار کنند. این تصمیم‌گیری درست به نظر می‌آمد چرا که فیروزجا حتی در صورت پیروزی با پوئن‌شکنی نمی‌توانست در دیدار تای‌بریک حضور پیدا کند و طبق قوانین، دیدار تای‌بریک مستقل از نتیجه فیروزجا برگزار شد. اما سوال اساسی و اصلی بسیاری از هواداران شطرنج این بود که چرا مسئولین مسابقات تا اتمام رقابت‌ها صبر نکرده و با این کار باعث شدند تمرکز لازم از فیروزجا و حریفش گرفته شود!

با توجه به شیوع کرونا بیشتر رقابت‌های حضوری شطرنج لغو و به زمان دیگری موکول شد که در این دوران شطرنج‌بازان برای حفظ آمادگی خود در رقابت‌های آن‌لاین شرکت کردند. البته در بعضی از کشورها هم به دلیل آمار کم کرونا، رقابت‌های شطرنج به‌ صورت حضوری پیگیری شد.

در جدیدترین مسابقات، ۱۴ شطرنج‌باز برتر جهان در سوپرتورنمنت تاتا استیل با یکدیگر به رقابت پرداختند. این مسابقات به صورت حضوری در شهر ویک‌آن‌زی هلند کار خود را آغاز کرد.

در این مسابقات چهره‌های برتر شطرنج جهان دست به مهره شدند. مگنوس کارلسن، نفر اول شطرنج جهان، فابیو کاروانا، آنیش گیری، ماکسیم واشیه لاگرا، یان کریشتف دودا و نیز آرین طاری و علیرضا فیروزجا، دو شطرنج‌باز جوان ایرانی حضور داشتند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها