نوبخت: متوسط سرانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید ۸.۸ میلیون تومان می‎شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به بازنشستگان و فرهنگیان اطمینان داد که منابع مالی لازم برای اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین و طرح رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است.

نوبخت: متوسط سرانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید ۸.۸ میلیون تومان می‎شد

محمدباقر نوبخت با اشاره به وضعیت ذینفعان لایحه بودجه 1400، از جمله حقوق‌بگیران دولتی و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان، گفت: از سال 1392 تا 1397 موفق به تثبیت نرخ ارز شدیم، نرخ تورم دو رقمی را یک رقمی کردیم و نرخ رشد اقتصادی را مثبت و حتی در یک سال به صورت دو رقمی درآوردیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این افزایش حقوق سنواتی سالانه یک بار اتفاق می‌افتاد و کم و بیش روال قابل تحملی را ایجاد کرده بود؛ ادامه داد: اما با شرمندگی، سه سال تحریم، محاصره اقتصادی و کاهش شدید منابع ارزی از صد و چند میلیارد دلار به چند میلیارد دلار؛ شرایط اقتصادی سختی را رقم زد. در حال حاضر با همین منابع ارزی محدود کشور را اداره می کنیم. همانطور که شما با قلت منابع، در حال مدیریت هزینه منزل هستید ما هم در نگاهی کلان با همین شرایط در حال اداره کشور هستیم. در این سالها شرایط موجود ایجاب می‌کند که واقع‌بینانه تر عمل کنیم.

رئیس سزامان برنامه و بودجه، با بیان اینکه انتظارات خیلی بیش از آنچیزی است که به آن عمل شده است؛ به محدودیت‌های زیادی اشاره کرد که مانع از این امر شده و افزود: از 14 مرداد به دانشگاه باز خواهم گشت و امیدوارم نیروهای تازه نفس در دولت بعد بهتر از این دولت عمل کنند. 32 سال پیش در مجلس کار خود را آغاز کردم و هم اکنون در این سن، در حال ترک مسند هستم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مجموعه اقدامات حمایتی دولت در سال 1399 از اقشار مختلف، از مطالبه و توقع مردم درباره اینکه «آیا این اقدامات در سال 1400 نیز ادامه خواهد داشت؟»؛ یاد کرد و افزود: در چند ماهه اول سال 1400 افتخار ادامه این مسیر را خواهم داشت. ضمن اینکه تمامی این موارد در بستر لایحه بودجه 1400 دیده شده است که در کمیسیون تلفیق نیز این موارد بررسی شد.

وی در واکنش به نظرات کاربران و سوالات آنها در فضای مجازی گفت: اولین تقاضا از سوی اعضای هیات علمی وزارت علوم مطرح شده است که خواهان همسان سازی حقوق با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. این اقدام در اسفند سال 1398 انجام شد و مجوز لازم برای هم ترازی به وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده تا در هم ترازی و تطبیق اقدامات لازم را انجام دهند. بخش نخست آن انجام شد و باید همچنان دنبال شود. در لایحه بودجه 1400 هم پیشنهادی ارائه شد و سازمان برنامه و بودجه هم آن را تایید کرد اما بدون هیچ دلیلی در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید. البته امروز مجددا وزیر محترم علوم برای پیگیری این موضوع به سازمان برنامه آمد و می‌کوشیم این همسان سازی را در سال 1400 هم اجرایی کنیم.

به گفته وی، برای کارمندان این وزارتخانه هم مجوزهای لازم صادر شده تا همچون دیگر کارمندان از امتیازات فصل دهم استفاده کنند. کما اینکه به کارمندان وزارت علوم قول داده بودم؛ منابع لازم برای این منظور در لایحه بودجه 1400 پیش بینی شده است. به این ترتیب برای سال آینده نه تنها همسان سازی هیات علمی دانشگاه علوم و علوم پزشکی را خواهیم داشت، بلکه همه کارکنان این وزارتخانه نیز از امتیازات فصل دهم برخوردار می‌شوند.

نوبخت در پاسخ به مطالبات فرهنگیان در زمینه رتبه‎بندی آنان نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش نویس لایحه این موضوع را به دولت داده و در دستور کار دولت است. منابع آن را نیز در لایحه بودجه 1400 پیش بینی کرده‌ایم. هرآنچه در لایحه بودجه 1400 مصوب شود؛ برای رتبه بندی فرهنگیان اجرایی خواهیم کرد؛ چون حق قانونی این عزیزان است. تاکید می‌کنم که هیچ یک از این افزایش‌ها، بدون پشتوانه قانونی نیست. هم شما استحقاق آن را داشتید و هم ما موارد قانونی را لحاظ کردیم.

وی در واکنش به کامنت‌های فرهنگیان کشور که نگران مبالغ محدود برای اجرای طرح رتبه بندی این قشر بودند نیز عنوان کرد: نگران مبالغ رتبه بندی فرهنگیان نباشید. چون علاوه بر ردیف آن، یک ردیف تکمیلی هم برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از رقم افزایش قانونی ردیف‌ها نیز می‌توانند برخوردار شوند. مشکلی برای رتبه بندی فرهنگیان نخواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون مطالبات کادر بهداشت و درمان نیز عنوان کرد: بودجه وزارت بهداشت و درمان، در سال بعد 2,3 برابر رشد یافته است که به دلیل امکان جذب 53 هزار نفر کادر جدید بهداشت و درمان و پرداخت فوق العاده ویژه آنهاست. نیروهای عزیز شرکتی و قراردادی هم بدانند که استخدام آنها در اولویت است و اجرای سریعتر آن را دنبال می‌کنیم تا حسب توافقات صورت گرفته در چارچوب قانون اجرایی شود.

نوبخت تاکید کرد: اقدامات اجرا شده برای کادر درمان در سال جاری بویژه در زمینه فوق العاده ویژه، در سال بعد ادامه خواهد یافت. تلاشمان را خواهیم کرد که از زحمات همکاران شرکتی و قراردادی نیز تقدیر و مراحل استخدامی آنها نیز انجام شود.

متوسط سرانه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید 8.8 میلیون تومان می‎شد

وی در مورد متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز تصریح کرد: مدل اجرای این موضوع در دو بخش بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی متفاوت بود. 50 هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص دادیم که 18 هزار میلیارد تومان آن برای 2 میلیون و 400 هزار نفر بازنشستگان لشکری و کشوری بود و 32 هزار میلیارد تومان برای 3 میلیون و 600 هزار نفراز بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد. تمامی مبلغ 18 هزارمیلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شد؛ اما به دلیل یک مشکل قانونی فقط 30 درصد مبلغ 32 هزار میلیارد تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شد. اگرچه متوسط سرانه بازنشستگان تامین اجتماعی باید 8,8 میلیون تومان می‎شد اما به دلیل این منع قانونی محقق نشد. برای رفع این مشکل جلسات مختلفی با وزیر رفاه و تامین اجتماعی داشتیم که آخرینش چهارشنبه هفته گذشته بود. لایحه‌ای هم به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. این اطمینان را به شما عزیزان می دهم که بودجه لازم برای این منظور در لایحه بودجه 1400 نیز دیده شده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری در سال آینده همچنان ادامه خواهد یافت. برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم با این سازمان در حال گفت و گو هستیم تا یک مرحله دیگر این طرح را در سال جاری اجرایی کنند ضمن اینکه منابع مالی لازم برای اجرای این موضوع در سال 1400 نیز تامین شده است. خرسند خواهم شد که ایده ها و نظرات شماها را هم دریافت کنیم و به گونه‌ای این طرح اجرایی شود که به عدالت نزدیکتر باشد.

نوبخت در واکنش به نظر کارمندان سازمان زندانها نیز گفت: اعتبار لازم برای اجرای قانون تسری سازمان زندان‌ها در سال 1400 دیده شده و مشکلی در این زمینه نیست. از اول فروردین ماه این موضوع اجرایی خواهد شد.

وی افزود: حقوق سربازان در لایحه بودجه 1400 نسبت به امسال دو برابر شده است و امیدواریم سربازان عزیز از این امکانات بهره مند شوند.

رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور در پایان سخنان خود به مخاطبانش گفت: ممکن است صد در صد مطالبات شما عملیاتی نشده باشد اما در حد مقدورات این افتخار را داریم که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، نظام مناسبی را برای سال آینده هم در نظر بگیریم که با رفتن ما، آن نظام ادامه یابد و به مطالبات شما در وزارت بهداشت و وزارت علوم پاسخ داده شود.

وی افزود: در ده ماه گذشته با برگزاری 9 برنامه گفت و گوی زنده و گردآوری مطالبات و نظرهای شما عزیزان، کوشیدیم که زمینه اجرای این مطالبات را فراهم کنیم. تا پایان دوره خدمت در سال 1400 نیز تلاشمان را ادامه خواهیم داد. انسان‎های منصف و بزرگواری همیشه هستند که شرایط را درک می‎کنند و گاهی به ما خدا قوت می‌گویند و عده‌ای هم معتقدند که بیش از این می‌شد کار کرد که امیدواریم کسانی که پس از ما می آیند، بهتر پاسخ بدهند.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • فيروزه
    0

    احتمالا بازنشستگان تامين اجتماعي در خواب اين مبلغ رو هديه گرفتن يا قراره توي بهشت برين دريافت كنند. از فروردين ماه سه نفر از اطرافيان من مستمر تامين اجتماعيشون رو بدون ريالي افزايش دريافت كردند. لطفا جناب بفرماييد از كدوم ماه افزايش دادند، پس بديم.

  • ناشناس
    0

    اصلا میفهمی چی میگی تو صندوق بازنشستگی کشوری بطور متوسط همچین حقوقی هست یه نفر لیسانسه تو کشوری هفت تومن هم نمیگیره اونوفت تو تامین اجتماعی یه کارگر با دیپلم بیشتر از لیسانس میگیره با این افاضات مردم پای صندوق نمیاین

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      بازشسته کارگر خیلی بیشتر پشت میز کار میکنه همش تو افتاب اینا اونا چی پشت میز

    • کاربر ناشناس
      0

      بازشسته کارگر خیلی بیشتر پشت میز کار میکنه همش تو افتاب اینا اونا چی پشت میز

  • محمد
    0

    باسلام آقای نوبخت بنده بازنشسته کارگری هستم هیچ زمان وعده های دروغ جنابعالی رادرطول این سالهامابازنشُتگان کارگری فراموش نخواهئم کردهرسالی که تورم راکم اعلان می کردید می فرمودید بازنشستگان عزیز نورچشم ماهستند نبایدحقوقشان کمترازتورم باشدبایدطبق قانون حقوقشان برابرتورم یعنی۱۲درصد افزایش پیداکند آنهم باتبصره های ازقبل تائین شده وسالهایی که تورم بالای ۳۰ درصدبود هیج حرفی از برابری افزایش حقوق نمی زدیدوبازنشستگان راگروه بندی میکردید که خدای ناخواسته یگ وقت مبلغ بیَتری نسیبشان نشودچرابین بازنشستگان کارگری وکارمندان تفاوت قا ئل شدید چراهمسانسازی را متناسب سازی کردید چرا باسرمایه کارگران دیگر قشرهارا بیمه کردید به چه دلیل طلب تامین اجتماعی رانمیدهیدکدام قانون یاکدام دین ومذهب به شما چنین اجازه رامی دهدمابازنشستگان ازپاافتاده نه توان مقابله باشما دست اندرکاران را داریم ونه کسیداریم که ازما دفاعکندفقط به فرموده مولایمان اباعبدالله حسین بترس ازآه کسی که جزخدای بزرگ کسی را ندارد امسالهم برای اینکه افزایش حقوق واقعی نسیب مان نشود تورم را ۱۰ درصداعلان کنید تا خدا چه بخواهد پروردگارا ازفشارفقروگرسنگی وزیرپاگذاشتن آرزوهای افرادخانواده به ذات پکخودت پناه میبریم وسلام

  • زیبا براری
    0

    در زبان فارسی کلماتی مثل خجالت وحیا و متین وآبرو وباشخصیت وانسان داریم که هیچکدوم در مقا مات و سران نیست پس هیچ حرفی برای گفتن نداریم

  • غزال
    0

    خدا ازتون نگذره بحق امام حسین.ی روزی هم نوبت ما ميشه. بقول قدیمیها کی پشت به زین گهي زین به پشت يادتون نره.

  • سمیه
    0

    چرا به فکر بازنشسته های مستاجر نیستید ؟؟یه عمر کارکردن الان که پیر شدن وتوان کارکردن ندارن چطوری خرج زندگی رو بدن مثل بعضی ها که جبیشون رو پر پول میکنن و صندلی ریاست رو ول نمیکنن اینو بدونن که این صندلی ها به کسی وفا نکرده بهتر به فکر قشر ضعیف جامعه باشید

  • رصایی
    0

    نوبخت خدا حکمت را بده

  • محمد
    0

    خدا به زمين گرم بزنه شماها رو بچه هاتونو نسل هاتونو

  • محسن کریمی
    0

    با سلام مسئولینی که در بالا نشسته اند خودشان را جای کارگران و مردم محروم نمی گذارند و گرنه همه مشکلات حل میشود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها