جهش مشاغل مجازی در ماه های کرونایی

کرونا با وجود رکود سنگینی که در بسیاری از فعالیت های اقتصادی ایجاد کرد، فرصت جدیدی برای جهش فعالیت اقتصادی مبتنی برفضای مجازی به وجود آورد.

جهش مشاغل مجازی در ماه های کرونایی

تعداد کسب و کارهای دارنده نماد اعتماد الکترونیکی در نیمه نخست امسال با جهش سه برابری نسبت به نیمه اول سال ۹۸ مواجه شده و به بیش از ۱۶ هزار واحد رسیده است. در این مدت ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۲۸۴ درصد و تعداد تراکنش های تجارت الکترونیکی نیز ۵۲ درصد افزایش داشته که جملگی بیانگر آغاز رقابت کسب و کارها برای توسعه فروش و بازاریابی اینترنتی است؛ هر چند هنوز سهم تعداد تراکنش های خرید اینترنتی از کل تراکنش های بانکی (با رقم ۵ درصد) و همچنین نسبت حقیقی ارزش تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی (با رقم ۰.۳۷ درصد) زیاد نیست که خود این موضوع می‌تواند فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی به شمار بیاید. با این اوصاف، گزارش اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، داده های قابل توجهی از آن چه هم اینک در فضای مجازی و در حوزه کسب و کارها در جریان است، ارائه کرده که می تواند راهنمای اولیه برای تعیین مسیر بنگاه های اقتصادی به شمار آید. در صفحه امروز، به بیان گزیده ای از این آمارها خواهیم پرداخت.

روش های عمدتاً سنتی برای تامین مالی هم اکنون ۸۶ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی از روش سرمایه گذاری شخصی برای توسعه کسب و کار استفاده کرده اند که می تواند روشی سنتی قلمداد شود. در مقابل، تنها ۸ درصد به سرمایه گذاری از طریق شتاب دهنده ها که روشی نوین محسوب می‌شوند، روآورده اند.

میزان به کارگیری کسب و کارها از کانال های فروش طبق بررسی انجام شده،۸۱ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکه های اجتماعی، ۲۸ درصد از اپلیکیشن ها و ۴۶ درصد از پیام رسان ها برای ارائه کالا یا خدمات بهره می برند. این کانال های فروش، علاوه بر وب سایت بوده است.

رشد ۱۷ درصدی تعداد فروشندگان کالا آمارها نشان می دهد در نیمه نخست ۹۹، حدود ۴۹ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صرفاً در حوزه فروش کالا فعالیت داشته اند که این میزان نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۷ درصد رشد داشته است. با این حال حدود ۲۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی فقط خدمات ارائه کرده اند که این میزان نسبت به سال گذشته با ۲۱ درصد افت مواجه شده است. ۲۴ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی نیز در هر دو حوزه فروش کالا و ارائه خدمت فعالیت داشته اند که این میزان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

بیشترین زمینه های فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی داده های گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک گویای این مطلب است که هم اکنون، عمده فعالان این عرصه، فروشندگان کالا هستند. در رده های بعدی حوزه های آموزش، برنامه نویسی، تبلیغات، انتشارات و گردشگری قرار دارند. سهم سایر فعالیت ها مانند تعمیر رایانه، هنر و سرگرمی، سلامت، حقوقی و حسابداری، ورزشی، املاک، معماری و مهندسی و … بسیار اندک بوده که تقریباً می توان گفت جای فعالیت بیشتری برای توسعه دارند.

جدول تحولات تجارت الکترونیک در ۶ ماهه امسال
واحدها عمدتاً چقدر سابقه دارند؟ اگر سابقه فعالیت واحدهای تجارت الکترونیکی را از زمان دریافت نماد اعتماد در نظر بگیریم، باید گفت که عمده این واحدها زیر ۴ سال سابقه فعالیت دارند. در این میان، ۳۳ درصد تازه کارند و سابقه آن ها به یک سال نمی رسد. این، نقطه امیدواری برای آن هایی است که تازه می خواهند دست به کار شوند./

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها