خاموشی چند ساله دستگاه سنجش آلایندگی خمینی‌شهر

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خمینی‌شهر گفت: ایستگاه سنجش آلایندگی در ایستگاه آتش‌نشانی خمینی‌شهر چند سال فعال بود اما در حال حاضر نیاز به تعمیر دارد.

خاموشی چند ساله دستگاه سنجش آلایندگی خمینی‌شهر

سعید یوسف پور در خصوص چاه‌های تولید زغال در شهرستان خمینی‌شهر، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه تولید زغال در شهر کوشک تخریب شده است، اما طی یکی دو سال اخیر تولیدکنندگان به سمت خمینی‌شهر مهاجرت کرده‌اند و طی اخطارها و پیگیری‌های قضایی تعدادی از این واحدهای جدید نیز تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به تراکم بالای جمعیتی شهرستان، گفت: علی‌رغم اینکه در خمینی‌شهر کارخانه چشم‌گیری نداریم، اما متأثر از آلاینده‌های درون شهرستانی و بیرون شهرستانی هستیم. تعداد بالای کارگاه‌های ریخته‌گری، سنگبری و واحدهای تولید زغال بر آلایندگی هوای شهر تأثیر بسزایی داشته و دارد.

رئیس اداره محیط زیست خمینی‌شهر ادامه داد: خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز عامل تولید حجم زیادی از آلاینده‌های هوا هستند. ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و واحدهای بازیافت غیرمجاز نیز که اقدام به آتش زدن برخی زباله‌ها می‌کنند بر این آلودگی‌ها افزوده‌اند و طی یک ماه گذشته چند مورد آتش زدن زباله داشته‌ایم.

یوسف پور تصریح کرد: بخشی از آلودگی نیز متأثر از صنایع بیرون شهرستان است. هم‌جواری با پالایشگاه، آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن، هم‌جواری با کلان‌شهر اصفهان و آلایندگی معدن گچ شرق اصفهان علل آلودگی بیش از حد هوای خمینی‌شهر است.

وی در خصوص اعلام نشدن میزان آلایندگی هوای خمینی‌شهر توضیح داد: تجهیزات ایستگاه سنجش آلایندگی خریداری و در میدان امام خمینی(ره) در آتش نشانی نصب شده و تا چند سال پیش نیز فعالیت داشته است اما در حال حاضر نیاز به تعمیر دارد که به علت کمبودهای مالی محیط‌زیست نتوانستیم این دستگاه را تعمیر کنیم.

یوسف پور افزود: اهمیت موضوع این است که باید شرایط آلودگی هوا را بسنجیم، اگر شرایط بحرانی است به مردم اعلام کنیم و نسبت به شهرستان‌های دیگر نیز میزان آلودگی خمینی‌شهر مقایسه شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان خمینی‌شهر به ضرورت ساماندهی مشاغل مزاحم شهری اشاره و اظهار کرد: برای ساماندهی صنایع نیمه مزاحم شهری نیز شهرداری قطعه زمینی را در نظر گرفته و طی مکاتبه با اداره محیط‌زیست درخواست خود را مطرح کرده، اما مشکل این است که نقشه آن کامل مشخص نیست.

وی گفت: سنگبری های منطقه «دوشاخ» باید ساماندهی شوند تا با ارائه تسهیلات به آن‌ها امکان جابجایی فراهم شود. سنگبری های جدیدالاحداث هم وجاهت قانونی ندارند و باید از محدوده شهری خارج شوند. به هیچ وجه نمی‌توانیم اجازه دهیم که در شهر مستقر شوند.

یوسف پور در مورد قانون هوای پاک، خاطرنشان کرد: موضوع محیط زیست فراتر از مرزهاست و هر اقدامی که در شهرهای اطراف شود در این شهر نیز تأثیرگذار است. سال ۱۳۹۷ قانون هوای پاک مصوب و مسئولیت همه بخش‌ها در آن مشخص شده که امیدواریم دستگاه‌های مختلف به وظایف خود طبق قانون عمل کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها