قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی استخرهای ورزشی، حدود یکسال است که دل فعالان این رشته را به درد آورده و موجی از یاس و ناامیدی را میان علاقه‌مندان به این ورزش مفرح و نشاط آور ایجاد کرده است.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

همه گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تاثیر گذاشت اما ظاهرا استخرهای ورزشی و مشاغل مرتبط با آن از جمله منجیان غریق و مربیان شنا بیشتر از همه تحت تاثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند.

تاثیر کرونا بر استخرهای ورزشی و فعالیت‌های مرتبط با آن که از حدود یکسال پیش همزمان با شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹ در کشور و بخشنامه تعطیلی اماکن آبی آغاز شد این روزها به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده است که ظاهرا پایانی برای آن وجود ندارد.

هم اینک بعد از گذشت حدود یکسال از تعطیلی اماکن آبی کشور، به تازگی دستورالعمل شروع فعالیت آنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده است موضوعی که ظاهرا هنوز به تایید ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان نرسیده و مجوز فعالیت این مجموعه‌ها صادر نشده است.

این درحالی است که به اعتقاد بسیاری از فعالان این رشته، استخرهای ورزشی نیز می‌توانستند مانند سایر رشته‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب و دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند و هم موجبات نشاط و تندرستی جامعه را فراهم نمایند و هم از ورود خسارات مادی به صاحبان مجموعه‌ها و خداحافظی اجباری فعالان این رشته جلوگیری کنند.

مربیان شنای استان قزوین در تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه شده‌اند

مدرس نجات غریق و دبیر هیات نجات غریق و غواصی شهرستان قزوین در این باره گفت:به دنبال تعطیلی یکساله استخرهای ورزشی، جمع کثیری از منجیان غریق، مربیان شنا و ورزشکاران این رشته با استخرها خداحافظی کردند، خداحافظی تلخ و اجباری برای ورزشکارانی که تعطیلی یک جلسه تمرین برای آنها به منزله کابوسی برای افت بدنی آنها بود.

محمد فرحی افزود: بسیاری از این منجیان غریق سال‌ها سابقه ورزشی داشتند و در کنار ورزش برای امرار معاش، ساعت‌ها در سخت‌ترین شرایط کاری در استخرها وظیفه حفاظت از جان انسان‌ها را برعهده می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: این مربیان با راه اندازی مدارس شنا و آموزش شنا به کودکان و اجرای برنامه‌های تمرینی برای ورزشکاران حرفه‌ای این رشته، نقش قابل توجهی در پرکردن بهینه اوقات فراغت کودکان و تربیت ورزشکاران برعهده داشتند و در کنار آن، درآمدی هم برای خود کسب می‌کردند.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

فرحی اضافه کرد: این تعطیلی یکساله موجب خداحافظی تلخ و اجباری صاحبان، مدیران و کارکنان اماکن آبی استان شد که در این شرایط دشوار اقتصادی برای امرار معاش خود با تکیه بر مجموعه های آبی برنامه ریزی کرده بودند.

این مسوول ورزشی گفت: متاسفانه از سال گذشته که با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا استخرها تعطیل شد، تمام فعالان این رشته با مشکلات عظیمی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد این افراد که یک شغل ثابت مربیگری شنا و نجات غریق داشتند و فاقد بیمه بودند برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی به مشکل برخورده اند.

وی افزود: تعطیلی اجباری استخرها موجب روی آوردن برخی مربیان و منجیان غریق تراز اول استان و کشور که سال‌ها از آنها به عنوان افتخار آفرینان ورزش نام برده می‌شد به شغل‌هایی شد که در شان این بزرگواران نیست و ورزشکاران نوجوان و جوانی که معلوم نیست زمانی را که صرف شنا می‌کردند در حال حاضر چگونه سپری می‌کنند.

هر روز شاهد انباشته شدن مشکلات استخرداران استان قزوین هستیم

فرحی اضافه کرد: طی این ۱۱ ماه شاهد بودیم، برخی مشاغل که همزمان با شیوع کرونا تعطیل شدند پس از مدتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شدند ولی استخرهای شنا همچنان تعطیل هستند و هر روز شاهد انباشته شدن مشکلات استخرداران، مربیان شنا و منجیان غریق هستیم و هیچ امیدی هم به بهبود اوضاع نیست.

این مسوول خواهان حمایت از فعالان این رشته شد و گفت: در این شرایط، بازگشایی اماکن آبی باید با حمایت‌های اقتصادی از قبیل معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های آب، برق و گاز باشد چرا که قطعا دیگر استقبال عموم مردم از این اماکن همچون گذشته نخواهد بود.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

وی گفت: امیدواریم مدیران تصمیم گیرنده در سطوح ملی، گوشه چشمی به حال و روز شاغلان این حرفه داشته باشند و فکری برای گذران زندگی این قشر مظلوم بکنند که در این روزها از لحاظ روحی، جسمی و اقتصادی در فشار هستند.

فرحی خاطرنشان ساخت: همچنین تقاضا داریم در آینده نیز با وضع قوانین بیمه‌ای و نظارت بر اجرای دقیق آنها، مسیر را برای رفع مشکلات پیش روی شاغلان این حرفه هموار کنند.

چاره‌ای جز پذیرش تعطیلی استخرها در این شرایط نداشتیم

مدیر مجموعه استخر شهید رجایی و مسوول هیات شهرستان قزوین در این خصوص گفت: تعطیلی یکساله استخرها با توجه به نظر ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت و همه ما هم به این نظر برای حفاظت از جان شهروندان احترام گذاشته و آن را پذیرفتیم.
سعید شهرباف گفت: البته باید بپذیریم که فعالیت استخرها در شرایط همه گیری کرونا تهدید جانی برای شهروندان و خود کارکنان داخل استخر داشت چون از سویی افراد فعال این رشته،مربیانی متخصص،نخبه و زبده هستند و ما دوست نداریم برای بازگشایی استخرها آنها را خیلی زود از دست بدهیم.

وی اضافه کرد:در کنار این موضوع، تعطیلی استخرها خسارات مادی زیادی را برای فعالان این رشته به دنبال داشت و موجب شد خیلی از مربیان تغییر شغل دهند و مشاغل دیگری را برای امرار معاش خود انتخاب کنند.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

شهرباف در پاسخ به اینکه آیا نمی‌شد استخرها را به صورت نوبتی یا مقعطی بازگشایی کرد،افزود: چنین طرحی در اصل امکان اجرا ندارد چون استخرها وقتی باز می شوند دارای هزینه پایه هستند و چه مشتری داشته باشند یا نداشته باشند باید هزینه پایه مثلا ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی را در ماه پرداخت کنند که باز به خسارت مادی آنها،تعدیل نیرو و بیکاری مربیان و منجیان منجر می‌شد.

وی در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از فعالان این رشته در مدت تعطیلی یکساله، گفت: در این مدت از استخرداران، مربیان و ناجیان غریق استان حمایت‌هایی در قالب پرداخت تسهیلات صورت گرفت ولی بهره بانکی ۱۲ درصدی آن موجب کمرنگ شدن استقبال از آن شد.

تعطیلی تحمیلی کرونا، خسارات زیادی به فعالان شنا وارد کرد

یکی از قهرمانان و مدال آوران شنای استان در این خصوص گفت: تعطیلی یکساله که در این ایام به ناجیان و مربیان این شهر تحمیل شد خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی به دنبال داشت که می‌شد با برنامه ریزی جلوی بسیاری از آنها را گرفت یا آنها را کم کرد.

اویس زرآبادی گفت: با توجه به اینکه در مدت یکسال گذشته،بسیاری از مشاغل با رعایت دستورالعمل‌ها باز بودند می‌شد شرایط یا تمهیداتی برای استخرها چیده شود تا به نحوی به کسب و کار خود بپردازند.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

وی اضافه کرد: متاسفانه خیلی از ناجیان و مربیان، شرایط بیمه ای نداشته و استخرها و مدیران استخرها نیز آنها را بیمه نکرده اند و در این یکسال هم تنها حمایتی که از آنها شده است - و قشر خاصی هم این حمایت را دریافت کرده‌اند- فقط پرداخت یک فقره وام ۶ میلیون تومانی بوده است.

مربیان شنای استان در شرایط خیلی بدی قرار دارند

مربی تیم شنای استان و مدرس نجات غریق ادامه داد: خیلی از این عزیزان در شرایط مادی بسیار بدی قرار دارند و اگرچه بسیاری از خیران همین رشته سعی کرده اند با حمایت از آنها جبران مافات کنند ولی متاسفانه شرایط اقتصادی و مادی جوری نیست که بتوانند کمک‌های مادی خود را ادامه دهند.

زرآبادی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص بازگشایی مجدد استخرها، اضافه کرد: با توجه به آسیب‌های اقتصادی یکساله استخرها، نگران هستیم که مدیران استخرها با توجه به وضعیت مالی خود، سانس‌ها را در شرایطی قرار دهند که مردم نتوانند از آنها استفاده کنند و باز به تعطیلی استخرها و بیکاری مربیان و منجیان غریق منجر شود.

مربی تیم ملی و مدرس نجات غریق و غواصی استان اضافه کرد: البته نباید فراموش کنیم که تعطیلی یکساله استخرها تنها به فعالان این رشته آسیب وارد نکرد بلکه موجب شد بیماران ارتوپدی و ضایعات نخاعی که باید از آب درمانی استفاده می کردند فراموش شوند و جلوی درمان آنها گرفته شود.

قصه پرغصه کرونا و تعطیلی یکساله استخرهای قزوین

وی گفت: این مشکلات در حالی است که می‌شد با اتخاذ تدابیری از تعطیلی یکساله استخرهای ورزشی جلوگیری کرد و از ورود این همه آسیب در بعد ورزش قهرمانی و همگانی و بخش درمانی و درآمدی استخرها پیشگیری به عمل آورد.

زرآبادی افزود: ما بارها اعتراضات و گلایه‌های خود را به فدراسیون شنا و نجات غریق اعلام کردیم ولی تا به امروز تدابیری برای حل این مشکلات اتخاذ نشده است و امیدواریم هرچه سریعتر راهکارهایی برای بازگشایی استخرها و احیای این رشته در استان‌ها داشته باشند.

شیوع ویروس کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و رشته‌های ورزشی تاثیر گذاشت اما ظاهرا استخرها و فعالان این رشته بیشترین تاثیر را از این ویروس منحوس پذیرفته و طی یکسال گذشته بسیار مظلوم واقع شده اند.

این تعطیلی یکساله باعث آسیب به تاسیسات و استخرهای آبی استان شده است و بسیاری از فعالان این رشته را بیکار کرده و اگر هرچه سریعتر تمهیدی برای نجات این رشته و بازگشایی استخرها اندیشیده نشود قصه پرغصه نوشدارو پس از مرگ سهراب تکرار خواهد شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها