رضایت ۹۰ درصدی کارکنان از دورکاری/ درخواست برای ادامه تا پایان کرونا

بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از کارمندان و ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری‌ها رضایت دارند و معتقدند که دورکاری‌ها تا پایان دوران کرونا باید ادامه پیدا کند.

رضایت ۹۰ درصدی کارکنان از دورکاری/ درخواست برای ادامه تا پایان کرونا

با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته، به تدریج وضعیت حضور کارکنان در سازمان ها و دستگاه های اجرایی با تغییراتی مواجه و بسته به شرایط محدودتر شد؛ به طوری که از اسفند ماه ساعت حضور محدود و در ادامه با توجه به پیک های کرونا و وضعیت نامناسبی که ایجاد شد از میزان حضور کارکنان کاسته شده و حتی در مقطعی به تعطیلی ادارات کشید.

سازمان ادارای و استخدامی به استناد گزارشی تحت عنوان «مستندسازی تجارب دستگاه‌های اجرایی در شرایط کرونا»، اطلاعاتی منتشر کرده که طی آن بررسی هایی در مورد دورکاری در دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

۹۱ درصد دورکارند

دراین بررسی از مجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند ۸۹ دستگاه اجرایی کشور و در بازه زمانی نیمه فروردین تا ۱۹ آبان ماه امسال پاسخگو بوده اند و یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر از کارکنان شاغل در دستگاه‌های مشارکت‌کننده داشته اند.

نتیجه این بررسی نشان می دهد که ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو(۹۱ درصد) اعلام کرده‌اند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال برنامه دورکاری داشته‌اند، به عبارتی تنها هشت دستگاه اجرایی(۱۰ درصد) در این بازه زمانی برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان خود نداشته‌اند. این در حالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشته‌اند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبوده‌اند.

۸۹ درصد کارکنان در دسترس بوده اند

در حالی که برخی از کارکنان دستگاه‌ها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشته‌اند، ۸۹.۲ درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بوده‌اند.

همچنین بیش از ۸۴.۷ درصد از کارهای سازمان‌ها در زمان مقرر انجام شده و بیش از ۸۳.۳ درصد از کارهای انجام شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده‌اند.

۷۷ درصد مدیران راضی اند

رضایتمندی مدیران و کارکنان از کیفیت کار گروهی است. ۷۸.۴۴ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در این بازه زمانی و در کارهای گروهی که به صورت دورکاری انجام شده، از کیفیت نهایی کار رضایت داشته‌اند.

بیش از ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری کارکنان خود رضایت داشته‌اند. نکته قابل توجه این است که ۹۰.۸ درصد از کارکنان دستگاه‌ها نیز از دورکاری راضی بوده‌اند.

جریان دورکاری کارکنان در دوران کرونا

گفتنی است که از اسفندماه که به مرور محدودیت هایی در زمان حضور کارکنان ایجاد شد در ابتدا ساعت‌های کاری به ۸ تا ۱۳ تغییر کرد و در ادامه در ایام نوروز حضور روزانه کارکنان محدودتر شد؛ به گونه ای که از پنجم تا بیستم فروردین‌ماه حضور کارکنان به صورت یک سوم بود و دو سوم دیگر به صورت دورکار بودند.

اما بعد از آن و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد که از ۲۳ فروردین کارکنان به صورت دو سوم در محل کار حاضر شوند، از این رو با ابلاغ بخشنامه سازمان اداری و استخدامی به دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعلام شد که یک سوم دیگر از طریق دورکاری و یا اعطای مرخصی به صورت نوبت‌بندی از حضور در محل کار معاف شوند. افرادی که از مرخصی استفاده می‌کنند نیز استحقاقی محسوب نمی‌شدند، در عین حال که ساعت کاری نیز به ۷ تا ۱۴ تغییر کرد ولی در ادامه در خردادماه تصمیم به برگشت کارکنان به محل کار گرفته شد و ساعت حضور به ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ رسید.

در ادامه با توجه به پیک های کرونا با توجه به مجوزی که برای دورکاری وجود داشت نحوه آن بسته به شرایط استان ها توسط استانداری تعیین شد تا اینکه با شدت گرفتن شیوع این بیماری درآذرماه محدودیت های شدیدتری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال شد.

بر این اساس سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی اعلام کرد که دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و ضروری، در محدودیت‌های آتی می‌توانند در وضعیت قرمز تا ۵۰ درصد، وضعیت نارنجی یک سوم نسبت به کاهش حضور کارکنان خود اقدام کنند در مناطق با وضعیت زرد نیز می توانند کارکنان به طور کامل حضور داشته باشند.

اما طولی نکشید که تصمیم به تعطیلی یک هفته ای ادارات گرفته شد و بعد از آن به بهبود شرایط بار دیگر دورکاری به صورت درصدی اعمال شده و ادامه دارد.

دورکاری کارکنان ماجرای محدود به کرونا نیست و در سال ۱۳۸۹ بود که هیات دولت طی مصوبه‌ای مجوز دورکاری کارکنان بر اساس وضعیت شغلی اعلام کرده بود که حتی در اسفندماه سال گذشته و در جریان ویروس کرونا سازمان اداری و استخدامی با بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها اعلام کرد که می‌توانند طبق این مصوبه دولت کارکنان خود را بنا به پست و وضعیت شغلی و امکانی که دارند دورکار کرده و بلامانع است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    رضایت مردم از کارمندان چی؟ کارمندی که سر کار نمیرود و حقوق نوش جان میکند هم باید ناراضی باشد؟!!! جل الخالق چه حرفهای عجیب

  • کاربر ناشناس
    0

    معلومه که باید راضی باشند در کنار خانواده لذت بخش است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها