روسیه: مخالف بازنگری در برجام هستیم

وزارت خارجه روسیه افزود: برای بازگشت به برجام باید ابتدا مشکلات بوجود آمده از سوی آمریکا ازجمله تحریم‌ها حل و فصل شود ولی نیازی به بازنگری در توافق هسته‌ای نیست.

روسیه: مخالف بازنگری در برجام هستیم

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت احتمالی طرف آمریکایی به اجرای تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، نباید ارتباطی به گذاشتن هر گونه شروط مضاعف داشته باشد یا بهانه‌ای برای بازنگری در این توافقنامه بین‌المللی شود.

در این بیانیه تأکید شده است: «ما بر این عقیده هستیم که دولت جدید آمریکا در صورت تمایل برای بازگشت به اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، نباید این مسئله را بهانه یا دلیلی برای چانه زنی برای بازنگری در توافقنامه هسته‌ای قرار دهد، همانطور که نباید شروز مضاعفی را به ایران یا دیگر طرفین شرکت کننده در این توافقات تحمیل کند. باید با دقت زیاد مفاد اصلی برنامه جامع اقدام مشترک دنبال شود.»

وزارت خارجه روسیه با یادآوری اینکه در سال 2020 برجام آزمایش صداقت و شفافیت از سوی واشنگتن را پست سرگذاشته و به‌رغم حملات مکرر و اعمال تحریم‌های زیاد از سوی آمریکا، همچنان پایدار ماند، افزود: «تمامی فعالیت‌های هسته‌ای در ایران، همچنان تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته و جنبله غیرنظامی خود را حفظ کرده است.»

دیپلمات‌های روسیه اعلام کردند که واشنگتن پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران، مشکلات زیادی را بوجود آورده که بدون حل و فصل آنها، امکان بازگشت به رعایت کامل مفاد برجام وجود ندارد.

بازگشت به برجام نیازمند اراده سیاسی و حرکت متقابل تهران و واشنگتن است

در این بیانیه تأکید شده است: «گذشت زمان ثابت کرده که جایگزین واقعی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد و تمامی دستورالعمل‌های لازم برای تحقق موفق برجام، در این سند گنجانده شده است. این در حالی است که طی دو سال و نیم، دولت آمریکا با خروج از این توافقنامه موانع بسیاری را برای دیگر طرفین بوجود آورده که بدون رفع آنها، اعمال تأمین توازن دقیق منافع همه طرفین، بر اساس مفاد برجام وجود ندارد.»

وزارت امور خارجه روسیه یادآور شده است: «دولت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، علائمی در خصوص قصد خودداری از ادامه خط مشی دولت سابق آمریکا و امکان بازگشت به برجام را ارسال کرده است، ولی از ایران خواسته تا بدون معطلی به اجرای تعهدات داوطلبانه خود که از قبل متوقف شده، بازگردد. این در حالی است که رهبران جمهوری اسلامی بارها بر قصد بازگشت خود به اجرای کامل تعهدات، در صورت اجرای تعهدات از سوی طرف آمریکایی، تأکید کرده‌اند. بنابراین، اقدامات متقابل مقامات واشنگتن و تهران نیازمند هماهنگ سازی است و در این راستا باید از مفاد مندرج در توافقنامه هسته‌ای استفاده کرد. البته این مسئله به اراده سیاسی، تمرکز و انرژی سازنده نیاز دارد و حرکت در این جهت گیری، به نفع منافع مشترک همه طرفین، از جمله ایران خواهد بود که طرف روسی امیدوار است گامی برداشته نشود که بازگشت به سمت اجرای کامل برجام را دشوار سازد.»

روسیه حاضر به همکاری در صادرات مازاد اورانیوم غنی شده در ایران است

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در این رابطه اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای با تهران، طرف روسی آمادگی دارد تا مازاد اورانیوم غنی سازی شده در ایران را صادر کند.

ریابکوف یادآور شد: «با توجه به اینکه بسیاری از ابعاد برجام، بویژه تحقق عملی آن، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، این مسئله نسبتاً نظری و انتزاعی است. ما باید در خصوص دورنمای عادی سازی وضعیت در این عرصه متقاعد شویم و سپس به موضوعاتی در رابطه بااجرای کامل توافقات در چارچوب برجام بازگردیم. البته من هیچ روند اوضاعی را بعید نمی‌دانم.»

این دیپلمات روس تأکید کرد که ابتدا باید مسائل سیاسی، از جمله تحریم‌های غیرقانونی آمریکا لغو شوند و سپس به امکان همکاری طرفین پرداخته شود. به گفته وی، در این رابطه، پیشنهادهای روسیه برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای در حال نهایی شدن است ولی هنوز به کسب منتقل نشده و توضیح این موضوع را به زمانی که این مسئله اتفاق افتاد، موکول می‌کنم.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها