مدیر امور دام خراسان رضوی:

خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در پلاک‌گذاری دام دارد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان از نظر پلاک‌گذاری و هویت‌ بخشی دام سبک و سنگین رتبه نخست را در کشور دارد.

خراسان رضوی رتبه نخست کشور را در پلاک‌گذاری دام دارد

احمد داوطلب روز پنجشنبه افزود: از مجموع ۳۴۱ هزار راس دام سنگین استان ۳۰۲ هزار و ۸۲۱ راس دام هویت‌گذاری و پلاک‌گذاری شده‌ است که ۸۸ درصد جمعیت دام سنگین استان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه کل جمعیت دام خراسان رضوی هشت میلیون و ۱۴۱ هزار راس است ادامه داد: از مجموع هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک این استان نیز تاکنون پلاک‌گذاری ۲ میلیون و ۳۲۶ هزار راس انجام و در سامانه ثبت شده یا در مراحل ثبت است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۳۰ درصد جمعیت دام سبک استان هویت‌گذاری شده‌ است.

وی افزود: با توجه به افزوده شدن سالانه ۸۰ درصد جمعیت دامی از طریق زاد و ولد و حذف درصد بسیاری از جمعیت دامی، نمی توان برای اجرای طرح هویت‌گذاری، پایانی متصور شد اما هر سال تلاش داریم با پلاک‌گذاری بیشترین میزان جمعیت دامی سبک و سنگین موجود وضعیت خوبی را در این زمینه برای استان فراهم کنیم.

داوطلب با بیان اینکه این طرح از اسفند ماه پارسال در همه استانهای کشور اجرایی شده است ادامه داد: هدف طرح ملی پلاک‌گذاری دام جلوگیری از سرقت و قاچاق، دستیابی به آمار واقعی دام، استقرار صحیح و کارآمدی بیشتر نظام بهداشتی دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار عرضه و تقاضاست.

۱۰ درصد جمعیت دامی کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است. سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها