گام بلند جهاددانشگاهی قزوین برای درمان زوج های نابارور

امروزه ناباروری در بین زوجین جوان به صورت یک مشکل جدی مطرح است و جهاد دانشگاهی قزوین توانسته در مرکز درمان ناباروری با تولد ۷۰۰ نوزاد از سال ۹۲ تاکنون، میزان طلاق را کاهش و به حل آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی کمک کند.

گام بلند جهاددانشگاهی قزوین برای درمان زوج های نابارور

جهاد دانشگاهی استان قزوین از جمله مراکزی است که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در راستای انجام اقدامات پژوهشی، تحقیقاتی و ایجاد ارتباط بین دنشگاه و صنعت راه اندازی شده و طی سالهای گذشته توانسته است خدمات ارزشمندی را به جامعه قزوین، کشور و جهان اسلام ارایه کند.

اقدامات تحقیقاتی در حوزه های درمان، گردشگری، توانمندسازی و ایجاد مهارت از جمله مهمترین مواردی است که جهاد دانشگاهی استان قزوین انجام داده و در برنامه و چشم انداز خود به دنبال افزایش این اقدامات است.

استان قزوین برای آشنایی مردم با مهمترین طرح های پژوهشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت و گویی را با "فرشاد پیله چی" رییس جهاد دانشگاهی استان قزوین ترتیب داده است که متن آن به شرح ذیل می باشد.

جهاد دانشگاهی استان قزوین در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی چه اقداماتی را انجام می دهد؟

یکی از مهمترین وظایف جهاد دانشگاهی استان قزوین انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف مورد نیاز مردم است و به نوعی در تمامی معاونت های این مرکز اقدامات پژوهشی در حال انجام است.

جهاد دانشگاهی استان قزوین در حال حاضر در حوزه درمانی به ویژه در زمینه درمان ناباروری و سرطان، گردشگری، اشتغال و کارآفرینی و توانمند سازی و ایجاد مهارت فعالیت می کنند.

این فعالیت های تحقیقاتی به صورت روزانه در حال افزایش است و امیدواریم مورد استفاده مردم قزوین و ملت ایران و جهان اسلام قرار گیرد.

مهم ترین اقدامات تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری چیست؟

یکی از عوامل اصلی طلاق موضوع ناباروری است، موضوعی که درصد آن در سطح استان قزوین به مراتب بالا است و ۲۰ درصد زوج ها نابارور هستند، به همین دلیل جهاد دانشگاهی در موضوع درمان ناباروری تمرکز کرده و مرکز درمان تله مدیسین راه اندازی شده است که خوشبختانه تاکنون ۷۰۰ نوزاد در این مرکز به دنیا آمده است.

این مرکز از سال ۹۲ با رویکرد حل مشکلات ناباروری زوجین فعالیت‌های خود را به صورت رسمی آغاز کرد و چهار هزار زوج قزوینی طی این مدت برای درمان به مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی استان قزوین مراجعه کرده اند.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و حل مشکلات ناباروری زوجین به متقاضیان خدمت رسانی می کند.

امروزه ناباروری در بین زوجین جوان به صورت یک مشکل جدی مطرح است و درمان زوج‌های نابارور باعث جلوگیری از کاهش میزان طلاق و حل آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی می شود.
سابقه نازایی بیشتر درمان شدگان بین پنج تا هشت سال است و با وجود اینکه جهاد دانشگاهی یک دستگاه نیمه دولتی است هزینه‌های دریافتی در این مرکز به مراتب پایین‌تر از سایر مراکز درمان ناباروری است.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی خون، مرکز دیگری است که در حوزه درمانی فعالیت می کند و به قشر آسیب پذیر جامعه با تعرفه نیمه دولتی خدمات مختلفی را ارایه می کند.

بانک خون بند ناف که زمانی به عنوان یک زباله بیولوژیکی شناخته می شد امروز در زمینه سرطان خون استفاده می شود و در استان قزوین یک هزار و ۲۰۰ بند ناف خون ذخیره شده که گامی بزرگ برای درمان بیماری‌های با منشا خونی است.

در حال حاضر در ایران بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند.

در زمینه سرطان که شیوع آن به شدت زیاد شده هم غربالگری و هم درمان در حال انجام است که امیدواریم در این زمینه با راه اندازی مرکز شیمی درمانی و توسعه آن بتوانیم خدمات این حوزه را افزایش دهیم.

آخرین حوزه کاری جهاد دانشگاهی در بحث درمان هم شامل مرکز جامع توانبخشی می شود که در آن خدمات مختلفی در زمینه فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی و روانشناختی صورت می گیرد.

جهاد دانشگاهی در حوزه گردشگری چه نوع اقدامات تحقیقاتی انجام داده است؟

از آنجایی که استان قزوین به عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری به حساب می آید مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی استان قزوین در حوزه مرمت شهرسازی اقدامات خوبی را انجام داده است.

قزوین یک شهر کهن به حساب می آید و ترمیم آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و جهاد دانشگاهی در حال حاضر در زمینه ترمیم گنبدهای مسجد جامع ورود کرده و قراردادی را نیز با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منعقد کرده است.

هم اکنون حوزه هنر و معماری قزوین در ۱۸ استان در حال فعالیت است و اقدمات پژوهشی و عملیاتی مختلفی را نیز انجام می دهد.

مهم ترین فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال و کارآفرینی چیست؟

جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی بر موضوع تجاری سازی فناوری تمرکز دارد و در این زمینه با بسیاری از شرکت های دانش بنیان در حال مذاکره است تا محصولات آنها را به نحو مطللوب در بازار عرضه کند.

جهاد دانشگاهی استان قزوین امروزه با سه پارک علم و فناوری و ۴۰ مرکز رشد و شرکت جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی در سطح کشور حرفی برای گفتن دارد.

بنابراین جهاد دانشگاهی قزوین در سه حوزه مشاوره، ورود به بازار کار و تحویل پروژه از شرکت دانش بنیان فعالیت می کند تا بدین وسیله محصولات و تولیدات با کیفیت شرکت های دانش بنیان در بازار به خوبی عرضه شود.

خوشبختانه در این زمینه تا به امروز ۲ تجربه موفق داشته ایم که امیدواریم این تجربه های موفق با توجه به حمایت های استانی افزایش پیدا کند.

جهاد دانشگاهی استان قزوین در حوزه آموزشی چه اقداماتی را انجام داده است.

جهاد دانشگاهی استان قزوین بزرگ‌ترین شبکه آموزشی کشور را دارد و توانسته با برگزاری بیش از ۷۰۰ دوره آموزشی، بخش‌های مختلفی را پوشش بدهد.

با برگزاری دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت تلاش کرده است سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر را آموزش دهد تا افراد پس از گذراندن دوره ها بتوانند وارد بازار کار شوند.

تالیف کتاب‌های زبان انگلیسی از جمله اقدامات جهاد دانشگاهی قزوین در سطح ملی است و با همت پژوهشگران استان قزوین مجموعه هشت سطحی در ۱۶ جلد نگارش شده است که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفته و تالیف آن تا پایان سال بعد به اتمام می رسد.
گستره این کتاب، ایران و کشورهای همسایه است و رسالت آن بر تدوین منابع آموزشی زبان انگلیسی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی قرار دارد و تالیف این کتاب با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی صورت گرفته است.

تدریس این کتاب ابتدا به صورت نمونه در مراکز آموزش زبان انگلیسی جهاد دانشگاهی سراسر کشور و پس از آن در اختیار آموزش و پرورش و دیگر مراکز آموزش زبان انگلیسی قرار می گیرد.

تمامی اقدامات لازم برای تدوین و تالیف کتاب بومی آموزش زبان انگلیسی را هنرمندان و متخصصان قزوینی انجام داده اند که شایسته تقدیر است.

رهاورد:

جهاددانشگاهی یک نهاد غیر دولتی و زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که طی ۴۰ سال گذشته همواره سعی کرده کارهای بزرگ و پایداری انجام دهد.

ماموریت های جهاد دانشگاهی منطبق بر نقشه جامع علمی کشور پیش می رود و تاکنون نیز در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دستاوردهای خوبی داشته است.

در حال حاضر این نهاد در ۳۱ استان کشور واحد استانی داشته و دارای سه دانشگاه، پنج موسسه آموزش عالی، ۴۰ مرکز علمی کاربردی، ۲۵ پژوهشکده، سه پژوهشگاه و ۱۴۳ مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت است.

جهاد دانشگاهی با چنین ظرفیت گسترده ای همواره بال مفیدی در کنار دولت بوده و تلاش کرده بخشی از نیازها و مسایل کشور را حل کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها