طرز تهیه پلو بخارا

پلو بخارا یک غذای محلی ازبکستان است که فوق العاده خوش مزه است.

طرز تهیه پلو بخارا

مواد لازم:

برنج: یک کیلوگرم
گوشت قیمه ای: 500 گرم
روغن حیوانی: 250 گرم
کشمش پلویی: 150 گرم
هویج خلال شده: 500 گرم
پیاز متوسط: 4 عدد
نمک: یک قاشق چایخوری
ادویه: یک قاشق چایخوری
فلفل سیاه: 1/2 قاشق چـایخوری
زعفران سائیده و حل شده: 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه:

ابتدا برنج را شسته و همراه با یک قاشق نمک به مدت ۵ ساعت خیس کنید.

کشمش‌ها را هم که برای تزیین هست می‌توانیم با کمی روغن تفت دهیم. بعد کشمش را کمی نگاه کنید که داخل آن چیزی نباشد و آن‌ها را بشویید.

پیازهای را خرد کرده و در یک تابه همراه با کمی روغن سرخ می‌کنید. به اندازه‌ای باشد که که پیازها سبک و نرم شود. گوشت‌ها را تکه تکه کرده و داخل پیاز‌ها می‌ریزیم تا با روغن سرخ شود. لازم به تذکر است که گوشت وقتی کمی حرارت ببیند کمی از خود آب باز می‌کند توجه کنید که گوشت باید آنقدر سرخ شود تا آب گوشت بخار شود.

فلفل و ادویه را به میزان دلخواه اضافه می‌کنیم.

نکته مهم در آشپزی این است که نمک را نباید در ابتدا اضافه کرد زیرا نمک باعث می‌شود که غذا دیرتر بپزد پس اکنون زمان اضافه کردن نمک نیست. اکنون هویج را در تابه تفت می‌دهیم.

حال زمان آن است که که ۲ پیمانه آب داخل مواد بریزیم و اجازه می‌دهیم تا گوشت کاملا پخته شود و نمک را اضافه می‌کنیم. حالا برنج را که از قبل خیس کرده‌ایم روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید و اطراف آن نرم و مغز برنج تقریبا خام باشد سپس برنج را آبکش می‌کنیم، در یک قابلمه برنج را همراه با مواد پخته شده لابه لای برنج می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا برنج دم بکشد.

بعد از گذشت چند دقیقه زعفران را روی برنج می‌ریزیم. وقتی که کاملا برنج‌ها دم کشید و پخته شد زمان آن رسیده که در ظرف مورد نظر ریخته و با کشمش‌های سرخ شده غذای خود را تزیین می‌کنیم.

خب زمان آن رسیده که این غذای خوشمزه رو سرو کنید و در کنار خانواده میل نمایید.

منبع: ایران کوک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها