محققان به دنبال نابودی تمام جهش‌های کروناویروس

گروهی از دانشمندان آلمانی در مطالعه اخیرشان فعالیت آنزیمی که در تکثیر ویروس کرونا ضروی است را شناسایی کرده و به دنبال توسعه رویکردهای درمانی جدید هستند.

محققان به دنبال نابودی تمام جهش‌های کروناویروس

در سراسر جهان واکسن‌های مختلفی علیه پاتوژن "کووید-۱۹"(COVID-۱۹) توسعه یافته و مورد تأیید قرار گرفته‌اند و هم اکنون نیز برخی از آنها به افراد تزریق می‌شوند با این حال در مورد اینکه آیا این داروها در برابر جهش‌های مختلف این ویروس نیز موثر هستند یا خیر، تردیدهایی وجود دارد. به عنوان مثال گفته می‌شود تاکنون تمام واکسن‌های تولید و تأیید شده در برابر جهش ویروس کرونا برزیلی بی اثر هستند.

اکنون محققان ممکن است رویکرد جدیدی برای از بین بردن تمام جهش‌های فعلی و احتمالی آینده کروناویروس سندرم شدید حاد تنفسی ۲(سارس-کوو-۲) پیدا کرده باشند و آن آنزیمی است که در همه ویروس‌های کرونا وجود دارد.

قابل ذکر است یک گروه از محققان به سرپرستی پروفسور "جان زیبور"(John Ziebuhr) ویروس‌شناس دانشگاه یوستوس-لیبیش گیسن آلمان با همکاری دانشمندان دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان و هلند و روسیه به این نتیجه رسیده‌اند. آنها در مطالعه شان که در مجله "PNAS" منتشر شد، اعلام کردند یک ساختار بالقوه هدفمند برای روش‌های درمانی جدید ضد ویروسی بیماری کووید-۱۹ با فعالیت آنزیمی حفظ شده شناسایی کرده‌اند.

کرونا ویروس‌ها دارای ماده ژنتیکی متشکل از آر.ان.ای هستند که توسط آر.ان.ای پلیمراز به عنوان بخشی از عملیات تکثیر(انتشار ویروس) تقویت می‌شود. پلیمرازها، آنزیم‌هایی هستند که در همه موجودات زنده یافت می‌شوند و در تکثیر نقش مهمی دارند.

برخلاف ویروس‌های دیگر ، آر.ان.ای پلیمرازهای کرونا ویروس‌ها دارای یک دامنه پروتئینی اضافی به نام NiRAN هستند. این امر منحصراً در ویروس‌هایی از دسته "Nidovirales" یافت می‌شود که ویروس‌های کرونا نیز به آن دسته تعلق دارند.

این گروه تحقیقاتی اکنون توانسته نشان دهد که این دامنه اضافی برای تکثیر ویروس، ضروری است. محققان در این باره گفتند: این دامنه یک اصلاح شیمیایی به نام پروتئین Nmylation را کاتالیز می‌کند. در این فرآیند، آر.ان.ای پلیمراز با استفاده از حوزه NiRAN خود با پروتئین دیگری از "مجموعه تکثیر نسخه‌برداری ویروسی"(viral replication-transcription complex) تعامل می‌کند و یک مونوفسفات نوکلئوزید(NMP) به دست آمده از تقسیم "تری فسفات نوکلئوزید"(NTP) را انتقال می‌دهد.

دانشمندان در مطالعه خود مولکول "NMPylation" را نیز کشف کردند و گفتند که مونوفسفات نوکلئوزید به یک پروتئین متصل کننده آر.ان.ای ویروسی کوچک به نام nsp۹ منتقل می‌شود. محققان در ادامه اظهار کردند: این واکنش آنزیمی به طور خاص اتفاق می‌افتد و اسید آمینه‌های باقی مانده درگیر این مراحل نیز در بین ویروس‌های کرونا شناخته شده هستند.

پروفسور زیبور گفت: آزمایشات نشان می‌دهد که هم فعالیت NiRAN و هم NMPylation nsp۹ خاص برای تکثیر ویروس کرونا ضروری است. این مطالعه یک مبنای عالی برای مطالعات عملکردی سایر فعالیت‌های NMPylation Nidovirus فراهم می‌کند و به ما در توسعه داروهای آنتی ویروس جدید کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها