اولین گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین حول چه موضوعاتی گذشت؟

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه برای اولین بار از زمان رسیدن به قدرت با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده و نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های روسیه از جمله برخورد با الکسی ناوالنی را مطرح کرده است.

اولین گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین حول چه موضوعاتی گذشت؟

در بیانیه کاخ سفید آمده است که جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه توافق کردند که تیم‌هایشان به سرعت روی تکمیل تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی "استارت جدید" میان دو کشور تا پنجم فوریه که زمان انقضای پیمان کنونی است، کار کنند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی خود از تماس تلفنی این مقامها خبر داد. این در شرایطی است که بایدن در حال تنظیم سیاست آمریکا به شکلی قدرتمندتر در قبال روسیه است.

همزمان بایدن به دنبال ترمیم ائتلاف میان ایالات متحده و اروپا از طریق تاکید در تماس تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو است که واشنگتن از پیمان دفاع مشترک ناتو تبعیت خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس جمهور بایدن بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به دفاع جمعی طبق ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرده و به تعهدش برای تقویت امنیت ترانس آتلانتیک اشاره کرد.

جن ساکی گفت که در تماس تلفنی با با پوتین موضوعاتی شامل پیشنهاد بایدن برای تمدید استارت جدید به مدت پنج سال و حمایت "قدرتمند از حاکمیت اوکراین" مطرح شد. به گفته این سخنگو، بایدن همچنین پرونده ناوالنی را که پس از بازگشت از آلمان زندانی شد، مطرح کرد. این مساله تنشهایی را در روابط روسیه و ایالات متحده به وجود آورده است.

بایدن همچنین در گفت‌وگو با پوتین درباره آنچه کاخ سفید مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میخواند و همچنین حمله هکری به شرکت سولارویندز که مسکو به عنوان عامل آن سرزنش میشود و نیز گزارشهایی از پیشنهادهای روسیه به شبه نظامیان طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان صحبت کرد.

جن ساکی همچنین درباره تماس تلفنی بایدن با استولتنبرگ گفت: رئیس جمهوری آمریکا از دبیرکل ناتو بابت رهبری قاطع این ائتلاف قدردانی کرد و پیام خود را برای رایزنی و همکاری با متحدان در طیف گسترده‌ای از نگرانی‌های امنیتی مشترک از جمله افغانستان، عراق و روسیه منتقل کرد.

همچنین روز سه شنبه کاخ کرملین اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده به توافقی برای تمدید استارت جدید دست یافته‌اند. کاخ سفید فعلا این اطلاعیه کرملین را تایید نکرده اما بایدن و پوتین تلفنی در این رابطه گفت وگو داشتند.

براساس اعلام کرملین، پوتین و بایدن "ابراز خرسندی کردند" که یادداشتهای دیپلماتیک بین دو کشور در اوایل روز سه شنبه مبنی بر تمدید پیمان و همچنین رویه‌های لازم برای لازم الاجرا شدن پیمان قبل از انقضای آن در روزهای آینده رد و بدل شده است.

کاخ سفید در توضیح این تماس تلفنی اعلام نکرد که توافقی به دست آمده یا یادداشتهای دیپلماتیکی رد و بدل شده است. با این حال لحن آن خوش بینانه بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: آنها همچنین توافق کردند برای بحث‌های ثبات استراتژیک درباره طیفی از مسائل کنترل تسلیحاتی و نگرانی‌های امنیتی رایزنی داشته باشند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این برنامه برای تبادل یادداشت‌ها بود که سه شنبه انجام شد. یک مقام دیگر آمریکایی درباره اینکه چرا به وضوح در بیانیه کاخ سفید به این مورد اشاره ای نشده است، گفت هنوز کارهایی مثل تایید مجلس دوما مانده است. با این حال، تمدید چنین پیمانی به خودی خود نیاز به تایید دوما ندارد.

کرملین در بیانیه‌ای گفت که پوتین به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که عادی سازی در روابط به نفع منافع دو کشور است. براساس آن، پوتین و بایدن همچنین درباره تصمیم دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ برای خروج از پیمان آسمانهای باز بحث و گفت وگو کردند. پوتین و بایدن همچنین درباره برنامه هسته‌ای ایران و درگیری در اوکراین تبادل نظر داشتند.

کاخ سفید اعلام کرد، این گفت و گو همچنین شامل صحبتی درباره اعتراضات کنونی مخالفان در روسیه هم بود. براساس بیانیه روس ها، پوتین همچنین به رئیس جمهوری جدید آمریکا پیروزی در انتخابات را تبریک گفت. دو طرف گفتند که توافق دارند این تماس ها ادامه یابد.

مقام‌های روسی همچنین گفتند که ولادیمیر پوتین تاکید داشت که عادی سازی روابط همچنین به نفع کل جامعه بین‌المللی است که علت آن مسوولیت‌های ویژه آنها برای حفظ امنیت و ثبات در جهان است. در بیانیه کرملین تاکید شد: در مجموع، مکالمه میان رهبران روسیه و آمریکا شبیه گفت‌وگوی کاری با ماهیت دوستانه بود.

این در حالیست که بایدن به پرسش خبرنگاری درباره مکالمه‌اش با رئیس جمهوری روسیه در جریان یک کنفرانس خبری پاسخ نداد. پیتر دوسی، خبرنگار فاکس نیوز از بایدن پرسید که درباره چه مسائلی با پوتین گفت‌وگو داشته است. رئیس جمهوری آمریکا هم در حال خروج از این کنفرانس خبری گفت: «درباره شما. خیلی سلام رساند!»

کرملین ورژن دیگری از این تماس داشت و گفت که طرفین درباره مسائل اصلی مثل اقتصاد و کروناویروس رایزنی داشتند. در بیانیه کرملین اشاره‌ای به گفت‌وگو درباره "سازش داخلی اوکراین" نشده است. در حالیکه بایدن این تماس را برقرار کرد، منابع مطلع به سی ان ان گفتند که کرملین درخواست تماس داده بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها