آخرین قمار دولت 8 ساله روحانی/ جنجال نفت در بودجه 1400/ آیا قیمت نفت یک فاجعه اقتصادی می‎‌آفریند یا باعث نجات کشور می‌شود؟

اگر مساله تحریم ایران حل نشود، ممکن است یک شوک نفتی شدید در سال 1400 به ایران وارد شود که قیمت‌ها را چند برابر بالاتر ببرد.

آخرین قمار دولت 8 ساله روحانی/ جنجال نفت در بودجه 1400/ آیا قیمت نفت یک فاجعه اقتصادی می‎‌آفریند یا باعث نجات کشور می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، به نظر می‌رسد که مساله فروش نفت در سال آینده بسیار نگران کننده شده است. سهم فروش نفت درحالی به یک بحران در لایحه بودجه 1400 تبدیل شده که این مساله به شدت به مسائل بین المللی گره خورده و ابهامات مربوط آینده، آن را سخت‌تر و لاینحل‌ کرده است. بد نیست در ابتدا مساله فروش نفت را در بودجه سال 1400 بررسی کنیم.

سهم نفت در بودجه 1400 و انتقاد مجلس به دولت

طبق طرح دولت در آذرماه و بر اساس جز ۱ بند ب تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، سقف درآمدهای نفتی یعنی منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز و منابع مربوط به سه درصد این درآمدها در این لایحه معادل ۱۹۹ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین شده و در ردیف‌های جداگانه در جدول شماره (۵) این قانون آمده است. از این میزان، ۱۵۳ هزار میلیارد تومان مربوط به صادرات نفت است.

این عدد تخمینی فاصله زیادی با فروش و درآمد نفتی در سال جاری دارد و به همین دلیل، باعث مخالفت و انتقاد شدید مجلس از دولت شد. در واقع، اتکای بودجه ۱۴۰۰ به درامدهای نفتی در سه مورد لحاظ شده است؛ اول درآمد ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش نفت. دوم؛ دولت در لایحه بودجه فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی را پیش بینی کرده است. سوم؛ براساس بند الف تبصره یک، سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای نفتی که باید براساس برنامه ششم توسعه ۳۸ درصد باشد، ۲۰ درصد تعیین شده است و دولت پیشنهاد داده که سهم صندوق صرفاً ۲۰ درصد باشد و ۱۸ درصد مابقی سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود. براساس جزئیات جدول شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۱۸ درصد مذکور که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود بالغ بر ۷۵.۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مجلس به خصوص با مورد اول مخالفت زیادی داشت و آن را غیرواقعی می‌دانست. در واقع، دو مساله، اصلی ترین انتقاد بهارستانی‌ها به دولت و بودجه‌اش بود. آنچه کمیسیون تلفیق مجلس بر آن تاکید داشت، اولا حذف دلار ۴۲۰۰ و ثلنیا کاهش نقش نفت در بودجه بود. در واقع مجلس، دو دغدغه مهم در بودجه داشت. نخست اینکه سهم درآمد‌های نفتی و متعاقب آن صادرات نفت در بودجه بسیار بالا در نظر گرفته شده است و موضوع دوم اینکه باید شرایطی برای حذف دلار ۴۲۰۰ در نظر گرفته شود.

دوئل مجلس و دولت بر سر سهم نفت

مساله بودجه و سهم نفت باعث شد بین حسن روحانی و محمد باقر قالیباف نیز بگومگوهایی شکل بگیرد. روحانی درخصوص اصلاحات و انتقادهای بودجه‌ای مجلس صورت گرفته گفت: ماحصل فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل ۱۹۹هزار میلیارد تومان بوده است، اما آقایان در مجلس، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار را به یک میلیون و ۵۰۰هزار بشکه کاهش داده‌اند و در مقابل درآمد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی را در کمیسیون تلفیق به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، یعنی ۳۱ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را افزایش داده‌اند، عجب چشم‌بندی کرده‌اند! هرکسی که چهار عمل اصلی حساب را بداند متوجه می‌شود که چه شده است. روحانی همچنین به این نکته اشاره کرد: ما قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده را ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم و شما آن را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادید، ۶ هزار تومان بیشتر کردید، دم خروس همین جاست و با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید، عدد و رقم معلوم است.

از آن سمت، محمد باقر قالیباف سخنان روحانی را تهمتی ناروا دانست و تاکید کرد مجلس هرگز نرخ ارز یا میزان قطعی فروش نفت را تصویب نکرده است چرا که مشخص است این امر ناشدنی است و توسط بازار تعیین می‌شود.

معمای نفت چیست؟

آنچه مساله اصلی نفت در بودجه 1400 است، نه صرف فروش نفت بلکه مسائل سیاست خارجی ایران است. این مساله از بررسی صحبت‌های اخیر نادران، رئیس کمیسیون تلفیق نیز مشخص است. الیاس نادران در یک مصاحبه درباره اختلاف نظر اصلی مجلس و دولت بر سر سهم نفت از بودجه 1400 گفت: وزیر نفت که برای ارائه توضیحات در خصوص درآمدهای نفتی و اتفاقاتی که برای سال آینده پیش بینی کرده بودند به کمیسیون تشریف آوردند در آنجا بیان کرد که صادرات نفت و میعانات گازی را ۲.۳ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته‌اند و مصرف داخلی هم ۲.۲ میلیون بشکه در روز است که از آقای وزیر سوالاتی پرسیده شد که در حال حاضر چه میزان تولید وجود دارد که اعلام نمودند ۹۰۰ میلیون بشکه صادر می‌شود و ما اعلام کردیم که این فاصله بسیار زیاد است.

نادران افزود: آقای زنگنه بیان کرد که اگر شرایط سیاسی کشور را به گونه‌ای فراهم کنید تا اینکه خارجی‌ها به ما اجازه صادرات دهند و البته ۶۰۰ میلیون دلار هم سرمایه در اختیارم بگذارید، پس از سه ماه ظرفیت صادرات را به ۲.۳ میلیون خواهم رساند که اینها پیش شرط‌های بسیار سختی بود البته نه به لحاظ مالی چرا که کشور درگیر و دار این چند میلیون دلارها نخواهد بود اما اینکه حاکمیت را تحت فشار قرار دهند تا شرایط سیاسی را به نحوی دربیاورند که امکان بیشتری برای صادرات نفت پیدا کنند و در حقیقت بودجه را اهرمی برای فشارهای سیاسی در نظر گرفته‌اند تا اینکه سازش صورت بگیرد که ما این موضوع را تحمل نکردیم و با دوستان مشورت گرفتیم که بودجه با حداقل وابستگی به نفت بسته شود و از ساز و کارهای دیگری همچون اوراق مالی، فروش دارایی‌ها و هر شکلی که ممکن باشد بودجه را تامین مالی می‌کنیم ولی اجازه نخواهیم داد که کشور تحت این فشارهای سیاسی قرار بگیرد.

آنچه مشخص است این است که دولت معتقد است در سال 1400 و با پیروزی جو بایدن فروش نفت ایران به شرایط قبل از برجام بارخواهد گشت و ایران می‌تواند بار دیگر روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت تولید کند. اما مجلس این حدس و طرح را غیر واقعی می‌داند و امیدی به بازگشت سریع بایدن به برجام و یا لغو تحریم‌های نفتی آمریکا ندارد.

بایدن تحریم‌ها را لغو می‌کند؟

این چیزی است که اخیرا در رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداخته شده است. نشریه اقتصادی ورلد اویل در گزارشی به این موضوع پرداخت. نویسنده این گزارش تاکید دارد که موانع بسیاری برای فروش عادی نفت ایران وجود دارد. این وبسایت خبری به نقل از جانت یلن (Janet Yellen)، نامزد وزیر خزانه داری بایدن، می‌گوید که تنها زمانی تحریم‌ها برداشته می‌شود که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد. با این حال، مقامات ایران اعلام کرده اند که تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشود، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات برجامی خود باز نمی‌گردد ( اینجا بخوانید).

نفت اقتصاد ایران را در سال 1400 فلج می‌کند؟

آنچه حالا نگران کننده شده تصویب بودجه بر اساس درآمد نفتی بالا ( حاصل از فروش و صادرات نفت خام) است. مشخص است که اگر بودجه بر مبنای درآمد واقعی بسته نشود در طول سال، نهادهای اساسی کشور را با بحران درآمدی روبه رو خواهد ساخت و باز مشخص است که اگر نهادهای اقتصادی اصلی کشور با کمبود ارز و درآمد مواجه شوند، دولت مجبور است از منابع بیرون از چارچوب بودجه به این نهادها پول تزریق کند و همین باعث تورم و شوک اقتصادی می‌شود.

نیک مشخص است که اگر مساله تحریم ایران حل نشود، ممکن است یک شوک نفتی شدید در سال 1400 به ایران وارد شود که قیمت‌ها را چند برابر بالاتر ببرد. این شرایط زمانی بدتر می‌شود که بدانیم در نیمه دوم سال 1400 دولت عوض می‌شود. مشخص است که دولت جدید که احتمالا کم تجربه هم است، برای فرار از بحران مالی، چارچوب‌های بودجه را به هم زده و کسری را به اشکال مختلف جبران می‌کند. این امر خود باعث آسیب دیدن بیشتر اقتصاد می‌شود. بنابراین، باید تا جایی که می‌شود در مورد بودجه 1400 احتیاط کرد تا با یک ضربه اقتصادی روبه رو نشویم.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • سیدحسینی
    0

    نفت هم فروش هم قیمت بهتری میا بد،قمار نیست وفکر خوب اقتصادی ست،نتایج برجام است که درازگوشان نمی فهمند!!!

    نظرات شما -
    • دادفر فتاحی
      0

      سید جان یا ساده اندیشی. یا خیلی متعصب.

    • شاه عباس فرخی
      0

      سید بنده خدا،ساده ست،گیر ندین بهش

  • سیدحسینی
    0

    انشاءالله دولت بعد اصول گرا نباشد،متوجه اثرات برجام ومقاومت جانانه ی مردم در مقابل تحریم وترامپ خواهید شد!!! البته گوشمان از دری وری های ضد برجام وروحانی پر است وارزش ندارد این حرف ها! نتیجه مهم است !!!! پیروزی تفکر خونسردانه ولی درست ودیپلماتیک ،بر پایه ی اصول جهان ،چون باید خود را جزء این دنیا دید تا بشود با آن مسالمت آمیز زیست!!!

  • مورچه
    0

    درجنگ دولت ومجلس فقط دودش داره میاد توچشم مامردم فرو دست شماهاکه همه امکانات رفاهی رادر اختیاردارید

  • اتا
    0

    سلام . مشخص هست روزگاري نفت سرنوشت زغال سنگ پيدا مي كنه پس بايد تا مي تونيم بفروشيم دلارها را صرف زير ساخت استاندارد اروپاه و بالاتر بشه نه وصله پينه و حرام كردن دلار نفتي . ديگري بايد صاحب تكنولوژي روز و آينده شد بايد دلار نفتي با آوردن كارشناسان خبره دنيا حتي قاپ زدن خبره ها و آوردن به ايران با 5 برابر حقوق و برند سازي تا نجات يابيم . ديگري ما سال 2021 مورد حمله اقتصادي بايدن قرار مي گيريم فشار بيشتر بيشتر و جلوي نفت كش هاي ما را مي گيرند تا مثل يه بچه خوب بشينيم گره تحريم با دست باز كنيم نه منم منم / يادمان باشه تا تفكرمان اين باشه جوان خوشحال و سرحال ديديم بزنيم سرش مملكت رشد نمي كنه من نمي دونم چرا چند جوان در گوه و مكانهاي تفريحي شادي مي كنند به گروهي فشار مياد اين چه بينشي است . در ضمن با مواد مخدر مثل دلار بازي نكنيم يه هو ديدي گرفتار مواد صنعتي شديم كه قاچاقچي نمي خواهد بلكه توليد داخلي است پس آموزش نه گفتن و اثرات مخرب مواد را بدون برداشت سياسي درمدارس و دانشگاهها آموزش داده شود نترسيم ما معتاد داريم بايد واقعيت قبول كرد ايران اولين مكان مواد مخدر افغان است پس سياست منم منم بگذاريم كنار ما سامورايي ژاپن نمي شيم كه ديديم زماني رفتن جلو از منم منم به ما رسيدن و قيد مخالفت با دنيا زدن جنگ گذاشتن در زباله دان تاريخ حالا بدون نفت و گاز سرور جهان هستند . در ضمن ما بهترين برگ برنده گاز ما هست به اشتباه با گاز دادن به مناطق مختلف كشور ارز آوري را نابود كرديم ما بايد بجاي گاز خانگي برق خانگي كه با گاز ... توليد مي شد و نياز به لوله و هزاران هزينه ديگر نداشت كار مي كرديم ما درست بدليل فشارهاي نمايندگان بي سواد عكس منطق اقتصاد جهان عمل كرديم . نمايندگان لطفاً جلو بيني خود را نبينند بهترين كار سكوت نماينده هاست نه عملشان ما در جاي نادرست كار درست كرديم مانند توليد فولاد كه نه معدن هست نه انرژي ارزان ما فقط داريم براي خود فرد خود كار مي كنيم جهان بيني غلط پيدا كرديم ما بايد ايرا و اسلام و ايرانيان را با هم ببينيم . خلاصه اين ره كه مي رويم ره به رفاه ملت و آباداني توليد كار و ازدواج و حس شاد زيستن و فرهنگ قشنگ نمي رويم .جالب نيم قرن پافشاري مي كنيم و غلط مي ريم . الله اكبر . ما عقب مانده ترين كشور نفت و گاز جهانيم

  • مورچه
    0

    اخرین قمار مگه دراین چندسال چندبارقمارکرده که این اخریشه ولطف کنید وبفرماید باچه ابزاری قمار بازی میکرد سه قاپ .تخته .ورق .طاس .شرط بندی ؟

  • داروغه
    0

    آخرین تیر هم بزن حسن آقا

  • دادفر فتاحی
    0

    فریب اینا رو هفت سال خوردیم الان در جنگ اقتصادی هستیم. خواهش میکنم بر داراییهای بادآوردشان که میلیاردین ببندید حق خودمونه که از نفت مطمئنتره ما هم پشتتونیم.

  • محمود
    0

    این مملکت بدبختی وفقر وظلم وبی عدالتی سهم مر دم شده وعدی که دم از مردم میزند خودشون تو کاخ وزندگی های لاکچری مردم دارند میبیند.مثلا اقای ولایتی الگو زندگی با یه لنگ و نون خشک زندگی کردن را به مردم پیشنهاد میده. خود اقای ولایتی تو یه کاخ چند هزار متری و اقا زادهاش چندین برج سر به فلک کشید و هزاران میلیارد پول شدند زمان انقلاب اینها حتی توان خرید یه پیکان را هم نداشتن این همه ثروت وکاخ وبرجهای از کجا امدن مردم از اینها ناراحت هستند وقوه قصایه چشم روی ای جور مسائل میبنده

  • ح ح
    0

    این نفت پس بدرد چی میخوره ما که مردیم از گرسنگی

  • حمید
    0

    تو این قمار بزرگ تنها کسیکه بازنده هست ما مردم هستیم وگرنه جناحهای آسیب نمی‌بینن چه اصولگرا و چه اصلاح طلب این دعواها به خاطر بودجه هم به خاطر ما مردم نیست به خاطر جنگ قدرته

  • م ک
    0

    یه دلسوزودنیادیده ای گفت .رفتی مسجد واسه نماز.قبله ات راطوری تنظیم کن که کفشاتوببینی.درغیراین صورت اگردیدی کفشات نیستند.بکسی ناسزانگو.چون ....مقصر....خودتی.....

  • یک ایرانی
    0

    دنیا قصد داره از نفت عبور کرده و ای بسا تا چند سال دیگه تولید و مصرف نفت برای همیشه متوقف و حاملهای انرژی بهتری جایگزینش شود. به همین خاطر آمریکا بهتر آن دید که نفت خود را نقد کرده و پولش را به جیب بزند. برای اینکار بهتر بود به بهانه های مختلف (مثل مناقشه هسته ای) مشتریهای ایران (و همچنین ونزوئلا) را از آن خود کند. احساس میکنم که به زودی همین بلا را سر عربستان و ... خواهد آورد. پس باید تلاش کنیم نیازمان به بودجه حاصل از نفت را کم کنیم.

  • ناشناس
    0

    مهم ترین حقوق غفلت شده در طرح حقوق شهروندی چیستند؟ --- آقای حسن روحانی رئیس ج.ا.ا در 29 آذر ماه 1395 طرح حقوق شهروندی را به مردم اعلام نمودند. بسیار شایسته بود رئیس جمهور در این طرح بروشنی مشخص می ساختند ملت در ایجاد کشور و تکامل تشکلهای مدیریت آن و در وجود و بقا و دوام و حفظ کشور و نظام دقیقا چه نقشی را ایفا می کند؟ رئیس جمهور باید مشخص می ساختند دقیقا به ملت در ایفای نقش خطیر ایجاد کشور و نظام و در فراهم سازی سایر لازمه های وجود و حفظ کشور و نظام چه حقوق مشروعی برای زندگی عزتمند و شرافتمندانه در ثروتهای ملی و در بودجه های کشور تعلق خواهند گرفت. رئیس جمهور هم اکنون باید پاسخ دهند در طول 8 سال از ریاست ایشان بر مدیریت کلان کشور و با در اختیار داشتن حق مدیریت ثروتهای کلان ملی ؛ ایشان برای زندگی عزتمند و شرافتمندانه ی ملت چه اقدامات مدبرانه و امیدوار کننده ی برجسته ی محسوسی را انجام داده اند که با نقش خطیر ملت در ایجاد و حفظ کشور و نظام برابری کند و الگوی خوبی از ایران اسلامی در جهان برای حفظ حقوق مشروع ملتها باشد؟ مدیران کلیدی کشور نباید فراموش کنند که ملت ایران با برخورداری از ثروتهای خدا داده ی کلان طبیعی در سر تا سر سرزمین پهناور خود برای فراهم ساختن زندگی عزتمند و شرافت مندانه هرگز در هیچ حالتی نباید دچار استیصال و چشم بستن به ترحم بیگانگان باشد. نهادهای ریاست جمهوری و مجلس شورا بیش از سایر نهادهای رسمی کشور باید مسئولیت پاسخ گویی به سئوالهای فوق و بیان شفاف و مستند به ارقام و آمار معتبر اقدامات انجام شده خود را که می باید برای رفع کاستیهای جانکاه و معنویت زدا که ملت را 8 سال است با بد ترین تنگناها گرفتار کرده اند ، بعهده بگیرند ، و پیامدهای قانونی و شرعی این کاستیها را ؛ ضابطه مند از راه قانون بنفع ملت جبران کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها