حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

سرمایه های 40 ساله ای که تنها با احتمال وجود مرغ های مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری اش، یک شبه به باد هوا رفت، حالا با 20 میلیارد تومان، خسارت تنها شده و کارگرانی که از کار بیکار شدند.

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

حدودا یک ماه است که خراسان جنوبی درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، بیماری که خواسته یا ناخواسته شروع شد و مرغداران و واحدهای طیور را درگیر کرد و خسارت‌های زیادی به واحدهای 30 تا 40 ساله زد، مرغداران اکنون سرمایه سال‌ها تلاششان بر باد رفته و منتظر دریافت تسهیلات هستند. این خسارت نباید در سایه مشکلات کرونایی گم شود و این خسارت‌ها باید به گونه‌ای جبران شود.

مشکلات سیاسی که بر اثر آنفلوانزای حاد پرندگان گریبان دولت را می‌گیرد، شامل قطع صادرات است، اما مهم ترین مشکل ایجاد شده در بعد بهداشت عمومی است که با جان افراد در ارتباط است. این ویروس سالانه در جهان باعث مرگ و میر تعدادی از انسان‌ها می‌شود؛ هرچند خسارت اقتصادی ناشی از بیماری بسیار بالاست، اما علت اصلی نگرانی از این ویروس تلفات انسانی است.

مرغ‌هایی که به خاطر یک احتمال معدوم شدند

یکی از مرغداران اظهار کرد: یک سالن مرغداری درگیر شد، کارشناسان دامپزشکی آزمایش گرفتند و مثبت شد.

وی با بیان اینکه این بیماری در مرغدارای‌ام حاد نبود و تلفات زیادی نداشتم، افزود: دو سالن دیگر هیچ گونه تلفاتی نداشتیم، اما چون احتمال می‌رفت بیماری سرایت کند، مرغ‌ها را معدوم کردند.

این مرغدار از عدم رعایت کامل موارد بهداشتی برای معدوم سازی گفت و ادامه داد: اگر این معدوم سازی به روش درستی صورت نگیرد، موجب انتقال بیماری و گسترش آن خواهد شد.

وی که حدود 20 میلیارد تومان خسارت دیده، گفت: در سالن‌هایی که سالم هستند نیز هنوز فعالیت ندارم چراکه می‌ترسم معدوم سازی صورت گیرد.

این مرغدار بیان کرد: تا پیش از این، نزدیک 25 کارگر داشتم که اکنون به 5 کارگر رسیده، اما دوست دارم در چند ماه آینده کارم را از نو آغاز کنم که نیازمند تسهیلات هستم. مسئولان نباید این گونه برخورد کنند. باید از همان ابتدا جلسه توجیهی با حضور تمام مرغداران و فعالان صنعت طیور برگزار می‌شد تا آینده را برای آنان مشخص کنند.

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

یک شبه سرمایه‌ام بر باد رفت

یکی دیگر از مرغداران می‌گوید: 40 سال است که در این حوزه فعال هستم که با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سرمایه و حاصل کار 40 ساله‌ام بر باد رفت.

وی در مورد هشدارهای دامپزشکی در مورد ورود این بیماری از آذرماه گفت و ادامه داد: این نهاد برای پیشگیری راه حلی ارائه نداد.

مرغداران از عدم آمادگی برای ورود این بیماری گفتند و ادامه دادند: واکسن باید پیش از ورود و موقعی که هشدارها داده می‌شد تزریق می‌شد نه اکنون که کار از کار گذشته است.

مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی نیز از واحدها خواست تا سریعا موضوع بیمه خود را دنبال کنند. این مدیریت اعلام کرده گاهی حتی واحدها، اطلاعات لازم برای بیمه ندارند که باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

شناسایی 19 کانون بیماری آنفلوآنزا در خراسان جنوبی

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی 19 کانون شیوع آنفلوآنزا در استان، گفت: از پنج شنبه هفته گذشته کانون جدیدی شناسایی نشده است. شرایط در حال ثابت شدن است و ویروس تنها بین بیرجند و خوسف در گردش است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه مرغداران باید شرایط امنیت زیستی را رعایت کنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند، اظهار کرد: به بسیاری از واحدها اعلام کردیم که واکسیناسیون را حتما داشته باشند.

اصغرزاده ادامه داد: واحدهایی که به هر دلیلی معدوم شدند، با طی شدن زمان شرایط بهداشتی می‌توانند کار خود را از سر بگیرند و تسهیلاتی به آنان تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به جلسات بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی برای پاگرفت دوباره واحدها، تصریح کرد: محصولات داخل استان هیچ مشکلی ندارد و مردم می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه بارها گفتیم سلامت مردم خط قرمز ماست، افزود: تولید با مصرف ما مطابقت دارد و مشکلی از نظر کمبود نداریم، در صورتی که میزان نیاز استان برآورده شود با هماهنگی سازمان صمت و وزارت جهاد کشاورزی به سایر استان‌ها ارسال می‌کنیم، اما اکنون اجازه خروج تخم مرغ از استان را نداریم.

اصغرزاده با بیان اینکه مقرر شده که هر روز تخم مرغی که از مرغداری‌ها صادر می‌شود، حتما تاییدیه کارشناسان دامپزشکی را بگیرد، تصریح کرد: هیچ واحد مرغداری حق ندارد بدون مجوز دامپزشکی تخم مرغ خود را صادر کند، در غیر این صورت به تعزیرات معرفی می‌شود.

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

بیمه را جدی بگیرید

وی با اشاره به حوزه بیمه مرغداری‌ها، افزود: طبق مکاتبه‌ای که رییس سازمان دامپزشکی با قائم مقام صندوق بیمه داشته، مقرر شده شرط سنی را از روی مرغ‌ها بردارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هر واحدی برای فعالیت باید اجبارا بیمه شود در غیر این صورت از خدمات سوخت، دان و نهاده برخوردار نخواهد شد، افزود: هر نوع واحد مرغداری الزاما باید بیمه شود؛ در غیر این صورت اجازه جوجه ریزی نخواهد داشت.

اصغرزاده با بیان اینکه زیرساخت‌ها آماده است و بهانه‌ای برای بیمه نکردن وجود ندارد، افزود: روند بیماری بسیار کند شده به این علت که چند استراتژی مهم را آغاز کرده و ادامه دادیم که شامل، مهار کانون‌ها به صورت شبانه روزی بود که در اسرع وقت نسبت به معدوم سازی اقدام کرده و جلوی انتشار ویروس را گرفتند.

سرعت انتشار ویروس آنفلوآنزا در بوقلمون بیشتر است

وی با اشاره به اینکه مدت یک هفته است که آزمایشگاه تشخیص را راه اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: هجدهمین استانی هستیم که این آزمایشکاه را داریم که در کمتر از 24 ساعت آزمایش‌ها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تعامل بین بخشی بین دستگاه‌های مختلف، اظهار کرد: سرعت انتشار ویروس در بوقلمون بیشتر است که در این راستا دو واحد بوقلمون در مود و بشرویه در حال کشتار هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی مصون از این بیماری نیست، افزود: این بیماری از 9 دی ماه در استان شناسایی و واکسیناسیون از 15 دی آغاز شده است. مشکلی برای تامین واکسن در استان نداریم. برای 14 واحد واکسیناسیون اکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه در استان، تنها این بیماری در خوسف و بیرجند بوده و در سایر شهرستان‌ها گسترس پیدا نکرده است، تصریح کرد: امید داریم که در این روزها به شرایط ثابت برسیم.

شناسایی ۳۳ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

سید بهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور، شب گذشته 6 بهمن در جمع خبرنگاران گفت: 33 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شناسایی شد.

در این کانون‌ها ۹۲۵ هزار و ۴۲۸ قطعه پرنده در واحدهای صنعتی، بومی و وحشی معدوم شد. در واحدهای بومی ۹ کانون مبتلا شناسایی و در این کانون‌ها ۹۸۴ قطعه پرنده بومی شناسایی شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: از این تعداد در استان‌های البرز و تهران هرکدام دو کانون و در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه و مازندان هر کدام یک کانون مبتلا شناسایی شد.

وی گفت: در بخش واحدهای صنعتی تنها در خراسان جنوبی ۱۹ کانون شناسایی و ۹۲۳ هزار و ۱۴۰ قطعه طیور معدوم شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور افزود: در بخش واحدهای وحشی دو کانون در استان مازندان و در استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی و مرکزی هرکدام یک کانون شناسایی و هزار و ۳۰۴ قطعه پرنده معدوم شدند که بیشترین معدوم‌سازی مربوط به استان مرکزی است.

وی گفت: کانون‌های شناسایی شده در خراسان جنوبی شامل یک واحد بومی با معدوم سازی یک قطعه طیور ، ۱۹ واحد صنعتی با معدومسازی ۹۲۳ هزار و ۱۴۰ قطعه طیور و یک کانون وحشی شناسایی و یک قطعه طیور معدوم شد.

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

افزایش مراکز عمده توزیع تخم مرغ در استان خراسان جنوبی

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: به منظور افزایش دسترسی و رفع دغدغه مردم در حوزه توزیع تخم مرغ، با توجه به تصمیم کمیسیون نظارت استان، مراکز توزیع عمده در مرکز استان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: به دنبال تاکید استاندار در خصوص برنامه ریزی جهت تامین و توزیع مرغ و تخم مرغ در ایام پیش رو با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزا جلسه کمیسیون تنظیم بازار با حضور تمامی اعضا برگزار شد. همچنین برای سایر شهرستان‌ها نیز، در مرکز هر شهرستان یک واحد توزیع عمده تخم مرغ پیش بینی خواهد شد تا در شهرستان‌ها هم این فرآیند تسهیل شود.

جرجانی با بیان اینکه اقدامات لازم برای کنترل بیماری از سوی اداره کل دامپزشکی در حال انجام و تولید تخم مرغ به صورت روزانه در حال رصد است، تصریح کرد: در صورت لزوم و نیاز در آینده، حتما پیش بینی‌ها و تصمیمات لازم به منظور تامین تخم مرغ از سایر استان‌ها اتخاذ خواهد شد.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری خراسان جنوبی را درگیر کرد

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی نیز در دیدار معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تعداد قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان را درگیر کرده و خسارت‌های زیادی به همراه داشته است.

وی با اشاره به مکاتباتی که در این زمینه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: تعداد زیادی از کارگران به واسطه این بحران بیکار شده‌اند و تا زمان پاکسازی واحدها، بازگشت آنان به کار مقدور نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طی مکاتباتی با وزارتخانه خواستیم که آنفلوانزا در استان را به عنوان بحران و حادثه قهری ببینند و در همین راستا به کارگران این مجموعه‌ها توجه ویژه شود.

حرکت دومینوی مرگ در مرغداری های خراسان جنوبی

حمایت وزارت کار از کارگران مرغداری‌های خسارت دیده

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز شسب گذشته در پایان سفر دو روزه‌اش به خراسان جنوبی از حمایت این وزارت، از کارگران مرغداری‌های مواجه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

وی افزود: با توجه به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان و خسارت برخی واحدهای تولیدی از این بیماری، تمامی کارگران این واحدهای تولیدی تا زمانی که آن واحد تولیدی آماده جوجه ریزی شود، مشمول بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

در مورد صنعت طیور خراسان‌جنوبی نه تنها نیاز استان که نیاز بسیاری از استان‌های دیگر را نیز تأمین می‌کرده است که اکنون خودش خسارت دیده و باید برای جبران خسارتش بسیار تلاش کرد، چراکه بسیاری از واحدها باید از صفر شروع کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها