واکسن مورد نیاز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان تامین است

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری صنعتی و بومی استان مشاهده نشده است.

واکسن مورد نیاز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان تامین است

مجتبی ورمقانی روز سه‌شنبه اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی کردستان، آمادگی ۱۰۰درصد برای مقابله با بحران احتمالی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد.

وی با بیان اینکه سیاست قبلی کشور این بود که واکسیناسیون علیه این بیماری در استان‌های پرتراکم از لحاظ مرغداری تخمگذاری انجام شود، افزود: هفته قبل شورای دامپزشکی مصوب کرد که واحدهای مرغ تخمگذار و مرغ مادر همه استان‌های کشور باید علیه این بیماری واکسیناسیون انجام دهند.

ورمقانی با بیان اینکه کردستان ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار دارد که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزود: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می شود تا هرچه زودترنسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

وی افزود: این تاکید نسبت به واحدهایی که در اطراف تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود اما تا کنون موردی از بیماری تاکنون مشاهده نشده است.

وی از روستاییان و مرغداران خواست تا تلفات غیرعادی و زیاد مرغ و نیز علائمی مانند کاهش تولید، کاهش مصرف نهاده و آب را اگر دیدند به سامانه ۱۵۱۲ یا شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه منابع آبی به خاطر پذیرا بودن پرندگان مهاجر منبع و مخزن شیوع ویروس هستنداز پالایش مستمرمنابع آبی، تالاب‌ها و سدها خبرداد و افزود: آموزشهای لازم به مرغداران حاشیه این منابع آبی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه عرضه کنندگان مرغ زنده در سطح بازار برخورد صورت می‌گیرد، تاکید کرد: برخورد با فروشندگان و عرضه کنندگان مرغ زنده براساس ماده ۵۵ شهرداری‌ها بر عهده شهرداری است و انتظار داریم تا جدی‌تر از قبل در این زمینه عمل شود.

ورمقانی گفت: امسال تاکنون برای بیش از ۱۰۰ نفر از عرضه کنندگان مرغ زنده در سطح استان پرونده قضائی تشکیل شده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها