۸۵ شهر در خوزستان سیستم دفع آب‌های سطحی ندارند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در سطح استان خوزستان ۸۵ شهر وجود دارد که تقریبا همگی فاقد سیستم جامع دفع آب‌های سطحی هستند.

۸۵ شهر در خوزستان سیستم دفع آب‌های سطحی ندارند

امید بن عباس روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد با اشاره به وضعیت احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی در خوزستان بیان کرد: برای احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی در خوزستان مطالعاتی توسط مشاوران مختلف انجام شده و با بررسی روستاهای ۱۰ شهرستان اهواز، باوی، شوشتر، شوش، کارون، شادگان، خرمشهر، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه که در مجاورت رودخانه قرار دارند برآورد شده که در مجموع ۸۰۰ کیلومتر ترمیم و احداث سیل‌بند نیاز است.

وی افزود: از کل ۸۰۰ کیلومتر ۲۳۰ کیلومتر بحرانی و در سه اولویت اعلام شده که بخشی از آنها در سال های ۹۸ و ۹۹ توسط استانداری خوزستان اجرایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اجرای طرح‌های انحراف و هدایت سیلاب و احیای کانال های سیلاب بَر گفت: باتوجه به محدود بودن ظرفیت رودخانه ها در عبور سیلاب، کانال‌ها و نهرهای طبیعی در بالادست و یا پایین دست مراکز جمعیتی وجود داشته، که در هنگام وقوع سیلاب به عنوان فیوزهای کمکی وارد مدار می‌شدند ولی اکنون به دلیل رسوب زیاد و سایر موانع، نیاز به لایروبی و پاکسازی و یا ترمیم و احداث جداره دارند.

وی ادامه داد: در این راستا اجرای پنج پروژه با برآورد اولیه ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که کانال سیلاب بَر خسرج، نهر مالح، نهر بحره و کنترل آب مخازن هورالعظیم در اولویت است.

بن عباس بیان کرد:در زمینه لایروبی رودخانه‌های خوزستان براساس بررسی به عمل آمده، تعداد هفت بازه در مجموع به طول ۲۶۰ کیلومتر و با حجم ۲۹ میلیون و۲۴۰ هزار مترمکعب رسوب نیاز به لایروبی دارند که از این میزان سه بازه در اهواز، خرمشهر و بالادست سوسنگرد تا هورالعظیم در اولویت نخست قرار دارند.

وی با تاکید بر تثبیت بازه‌های فرسایشی رودخانه‌ها در خوزستان بیان کرد: پنج رودخانه دایمی با طول چهار هزار و ۸۸۵ کیلومتر و همچنین ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه فصلی در سطح خوزستان وجود دارد، براساس بررسی به عمل آمده تعداد ۱۷۵ بازه فرسایشی حاد با طول حدود ۱۸۸ کیلومتر، نیاز به ساماندهی و تثبیت ساحل دارند که از این میزان ۵۱ کیلومتر فوق بحرانی در اولویت نخست، ۶۵ کیلومتر بحرانی در اولویت دوم و بقیه در اولویت سوم قرار دارند.


74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها