نامجومطلق:

هیچ وقت به جایگاه سرمربی چشم نداشتم/ هنوز با استقلال قرارداد دارم

سرنوشت فصل گذشته نامجومطلق بهانه‌ای شد تا گفت‌و‌گویی با او درخصوص خودش و نفر دوم‌های فوتبال داشته باشیم.

هیچ وقت به جایگاه سرمربی چشم نداشتم/ هنوز با استقلال قرارداد دارم

مجید نامجومطلق بدون شک یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال ایران است. او بعد از پایان دوران بازیگری، مربیگری را به‌عنوان دستیار در کنار منصور پورحیدری آغاز کرد و در مقاطع مختلفی در استقلال هم کمک مربی بود. نامجومطلق اما فصل گذشته و بعد از استعفای فرهاد مجیدی، در حالی‌که این باشگاه روی نیمکت با چالشی سخت در آستانه لیگ قهرمانان آسیا روبه‌رو شده بود، دست به ریسک بزرگی زد و هدایت آبی‌پوشان را بر عهده گرفت. بدون شک کمتر کسی در آن مقطع بحرانی قبول می‌کرد تا جانشین مجیدی شود ولی نامجومطلق با شجاعت روی نیمکت آبی‌ها نشست و روزهای پُراسترسی را هم پشت سر گذاشت. نامجومطلق حتی بدون استفاده از خرید‌های جدید، استقلال را از مرحله گروهی هم بالا آورد ولی آبی‌پوشان در نهایت با شکست برابر پاختاکور از لیگ قهرمانان کنار رفتند تا پرونده این مربی در استقلال بسته شود.

کماکان از فوتبال دور هستید؟ امسال پیشنهاد سرمربیگری داشتید؟
بله، من برای این فصل پیشنهاد داشتم ولی قبول نکردم. در ضمن آمدنم به استقلال هم فقط به‌خاطر کمک کردن به این تیم بود. فرهاد مجیدی به بنده لطف داشت و پیشنهاد داد که به او کمک کنم و من به خاطر استقلال و احترامی که برای فرهاد قائل هستم این پیشنهاد را قبول کردم. من در سال‌هایی که به عنوان مربی کار می‌کردم هیچ وقت به جایگاه سرمربی چشم نداشتم.

الان باز هم دوست دارید به‌عنوان نفر دوم در یک تیم فعالیت کنید؟
خیر، من از چند سال قبل هم دوست نداشتم نفر دوم باشم و به همین خاطر خیلی پیشنهادها را رد کردم. حتی پیشنهاد سرمربیگری یکی دو تیم را هم رد کردم. من پیشنهاد مجیدی را هم به خاطر کمک به نام بزرگ این تیم قبول کردم.

اگر قرار باشد زیر نظر یک ‌مربی خارجی کار کنید شرایط فرق خواهد کرد؟
طبیعتا کار کردن با مربی بزرگ خارجی می‌تواند توان فنی و تجربه یک مربی را بالا ببرد و اگر چنین فضایی فراهم شود حاضرم کار کنم.

خیلی‌ها اعتقاد دارند مجید نامجومطلق با توجه به تجربه و توان فنی‌اش، نباید از موقعیت فعلی‌اش در فوتبال ایران راضی باشد. این موضوع را قبول دارید؟
قطعا همینطور است ولی من آدمی نیستم که تحت هر شرایطی کار کنم. دوست دارم همیشه جایی باشم که بستری مناسب برای پیشرفت و نتیجه‌گیری وجود داشته باشد، نه اینکه بخواهم فقط یک مسئولیت را قبول کنم. برخی مربیان به عنوان مثال هدایت تیمی را بر عهده می‌گیرند که سقوطش قطعی است ولی چون می‌خواهند هر طور شده فعالیت کنند، هدایت آن تیم را بر عهده می‌گیرند. من اما اینطور نیستم.

وقتی لیگ قهرمانان آسیا تمام شد، چه اتفاقی رخ داد که دیگر با استقلال همکاری نکردید؟
سبک زندگی من طوری نیست که جای یک‌نفر را بگیرم. وقتی مجیدی رفت من هم قصد ماندن نداشتم و روی حرفم ایستاده بودم. حتی خیلی از پیشکسوتان و قدیمی‌های استقلال با من صحبت کردند ولی در ابتدا قبول نکردم. در نهایت فرهاد مجیدی با من تماس گرفت و درخواست کرد که در آن موقعیت حساس به استقلال کمک کنم. من فقط برای نام استقلال این کار را انجام دادم و همه می‌دانند که نیتی جز این نداشتم. من حتی زمانی که فرهاد قبل از فینال جام حذفی استعفا کرد، خیلی تلاش کردم که برگردد و همراه با وریا غفوری او را راضی کردیم که در فینال روی نیمکت بنشیند.

سبک زندگی من طوری نیست که جای یک‌نفر را بگیرم. وقتی مجیدی رفت من هم قصد ماندن نداشتم و روی حرفم ایستاده بودم. حتی خیلی از پیشکسوتان و قدیمی‌های استقلال با من صحبت کردند ولی در ابتدا قبول نکردم. در نهایت فرهاد مجیدی با من تماس گرفت


حالا که چند وقتی از اتفاقات فصل پیش گذشته خیلی‌ها می‌گویند اگر تیم شما گلری مثل رشید مظاهری داشت، پاختاکور را حذف می‌کرد و به مراحل بالاتر می‌رسد. با این اتفاق شاید شما الان سرمربی استقلال بودید.
آنهایی که چنین نظری در مورد من می‌دهند لطف دارند. همه می‌دانند استقلال با چه مشکلاتی وارد این مسابقات شد. متاسفانه به دلیل بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، نتوانستیم از بازیکنان جدید استفاده کنیم و تعدادی از بازیکنان ما هم خیلی دیر به تمرینات اضافه شدند. آنها از شرایط تمرین دور بودند ولی با این حال تلاش خودشان را انجام دادند. ما روی استفاده از داریوش شجاعیان حساب کرده بودیم ولی متاسفانه نتوانستیم از این بازیکن استفاده کنیم. از طرفی با مصدومیت وریا غفوری و محرومیت میلیچ هم مواجه شدیم. ضمن اینکه از سیاوش یزدانی هم نتوانستیم استفاده کنیم. از یک طرف بازی‌ها فشرده بود و از طرف دیگر هم دست ما بسته بود. در مجموع باید بگویم در شرایط سختی هدایت استقلال را قبول کردم. شما دیدید که بازیکنان جدید پرسپولیس چقدر به این تیم کمک کردند ولی ما نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. من به خاطر نام بزرگ استقلال این مسئولیت را قبول کردم و منتی هم نمی‌گذارم چون همه ما مدیون استقلال هستیم. در این وضعیت سخت باید به استقلال کمک می‌کردم و از این موضوع نیز راضی هستم.

آیا باشگاه استقلال بعد از پایان لیگ قهرمانان پیشنهادی به شما ارائه داد؟
خیر، پیشنهادی به من داده نشد. البته من بابت این فصل هم با استقلال قرارداد دارم ولی جالب اینجاست که هیچ صحبتی در این خصوص با من نشده است. من از باشگاه خواستم که تکلیف طلب و قراردادم را برای این فصل مشخص کند که چنین اتفاقی رخ نداد و جوابی هم به من ندادند. من دوست دارم این موضوع خیلی دوستانه حل شود تا طلبم را بگیرم، من دوست ندارم در این زمینه اقدام قانونی انجام دهم.

ظاهرا مسئولان استقلال بعد از لیگ قهرمانان آسیا حتی یک تشکر هم از شما نکردند؟
من برای تشکر کردن در استقلال کار نکردم. این را وظیفه خودم دیدم که به استقلال کمک کنم. حالا هم دوست ندارم کوچک‌ترین آسیبی به باشگاه برسد ولی وقتی برخی رفتارها را هم می‌بینم، برخی چیزها برایم قابل هضم نیست. من هیچ وقت دنبال سرمربیگری استقلال نبودم و حتی در زمانی که این مسئولیت را برعهده داشتم برای ماندن دست و پا نزدم. اگرچه سرمربیگری استقلال برای هرکسی افتخار است اما من واقعا دنبال این موضوع نبودم. خدا را شاهد می‌گیرم که بدون هیچ چشم‌داشتی به قطر رفتم.

کمی از بحث اصلی فاصله گرفتیم. سال‌ها در فوتبال ایران دستیاری کرده‌اید و تجربه زیادی در این خصوص دارید. در خصوص نفر دوم بودن صحبت کنید.
هر تیمی برای موفقیت جدا از سرمربی نیاز به مربی خوب هم دارد. به‌تازگی از گواردیولا پرسیده بودند که وقتی کنار خط به عقب برمی‌گردد با چه کسی صحبت می‌کند که او هم گفته بود با جای خالی آرتتا (دستیار سابق پپ) صحبت می‌کنم. این درست است که موفقیت یا ناکامی یک تیم به نام سرمربی تمام می‌شود ولی نفر دوم هم قطعا در موفقیت یک‌ سرمربی نقش مهمی دارد. البته در فوتبال ما اهمیت نفر دوم چندان زیاد نیست و خیلی مواقع به نفر دوم چندان اعتماد نمی‌شود، هر چند الان نسبت به چند سال گذشته وضعیت بهتر شده است. گاهی اوقات مشکلات یا اتفاقی در تیم رخ می‌دهد که شاید سرمربی در جریان نیست و یک دستیار خوب می‌تواند خیلی از حاشیه‌ها را جمع کند بدون اینکه سرمربی در جریان قرار داشته باشد.

باتوجه به همین حرفی که زدید قبول دارید استقلال در این سال‌ها یک‌کریم باقری نداشته که بتواند حاشیه‌ها را جمع کند؟
فکر می‌کنم همینطور باشد. شاید باقری در پرسپولیس آنطور که باید و شاید در مسائل فنی درگیر نباشد ولی قطعا بازیکنان، اعضای کادر فنی، باشگاه و تمام اعضای تیم برای او احترام خاصی قائل هستند.

فکر می‌کنید چرا بعضی‌ها در فوتبال فقط نفر دوم باقی می‌مانند و هیچ‌وقت سرمربی نمی‌شوند؟
شاید فضای کاملی برای آنها وجود ندارد و البته باید ظرفیت و کارآیی یک‌مربی را هم در نظر گرفت که به عنوان مربی بیشتر جواب می‌دهد یا سرمربی. در این مورد اعتماد کردن هم بسیار مهم است. البته خدا را شکر که در این چند سال مربیان جوان به چرخه فوتبال ما اضافه شده‌اند که برخی از آنها نفر دوم بودند یا اینکه مربیگری را از رده‌های پایین شروع کردند. اعتقاد من این است که یک ‌مربی بالاخره باید از یک جا کارش را شروع کند، برخی مدیران این دیدگاه را دارند که مربیان جوان باتجربه نیستند و از آنها استفاده نمی‌کنند ولی به هر حال این مربیان هم باید از یک جایی کارشان را شروع کنند. شما دیدید که در این سال‌ها به خیلی از مربیان جوان در فوتبال ایران اعتماد شد که جوابش را هم گرفتند. مربیانی مثل تارتار، گل‌محمدی، مجیدی و خیلی‌های دیگر که توانستند خودشان را نشان دهند.

کمی در مورد فعالیت خودتان صحبت کنید که در کنار برخی مربیان به عنوان مربی دوم فعالیت کردید. فکر می‌کنید کنار کدامیک از آنها شرایط بهتری داشتید؟
بزرگ‌ترین شانس من در دوران مربیگری این بود که کارم را کنار یک استاد به تمام معنا شروع کردم؛ مرحوم منصور پورحیدری که چیزهای زیادی از ایشان یاد گرفتم. در صنایع اراک با ایشان همکاری کردیم و این یک تجربه بزرگ و خوب برای من بود و نقش مهمی هم در تیم داشتم. ما همیشه ارتباط خوبی با هم داشتیم چون همدیگر را به‌خوبی می‌شناختیم، چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ شخصیتی. بعد از این همکاری به عنوان سرمربی در لیگ یک کار کردم و البته در لیگ برتر هم در کنار مربیانی مثل پرویز مظلومی و صمد مرفاوی بودم و این اواخر هم با فرهاد مجیدی کار کردم. یادم می‌آید وقتی به ابومسلم رفتم، در نیم فصل اول تیم در رده سیزدهم قرار داشت ولی در پایان لیگ چهارم شدیم و ابومسلم بهترین تیم شهرستانی شد.

در پایان فکر می‌کنید استقلال بتواند امسال قهرمان شود؟
این تنها سالی است که استقلال با کمترین تغییر رو‌به‌رو شده و فقط علی کریمی را از دست داده است. البته خودم زمانی که بودم به مسئولان باشگاه تاکید کردم قرارداد این بازیکن را حتما تمدید کنند که این اتفاق رخ نداد. با وجود این استقلال می‌تواند در این فصل به موفقیت بزرگی برسد و امیدوارم قهرمان شود. من بعد از اتمام لیگ قهرمانان در مورد استقلال صحبت نکردم چون با قلب و احساسم این تیم را دوست دارم و می‌خواهم همیشه استقلال در آرامش باشد. حتی فرهاد مجیدی هم صحبتی نکرده ولی برخی مربیان زمانی‌که خودشان تیم هم داشتند در مورد استقلال صحبت کردند. من دوست دارم استقلال همیشه آرامش داشته باشد و امیدوارم امسال در لیگ برتر به قهرمانی برسد تا هوادارانش را خوشحال کند.

منبع: روزنامه همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها