مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تنها مرکز سرپناه معتادان در استان به صورت غیردولتی اداره می‌شود.

تنها مرکز سرپناه معتادان در خراسان جنوبی غیردولتی اداره می‌شود

علی عرب‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تنها مرکز سرپناه شبانه معتادان یا شلتر در مرکز استان به صورت غیردولتی ارائه خدمات ویژه به معتادین فاقد سرپناه می‌کند و اسکان آنها را به همراه سایر خدمات لازم و تحت نظارت بهزیستی مدیریت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: این مرکز به افراد بی‌خانمان و کارتن خواب که فاقد سرپناه هستند خدمات مورد نیاز این طیف از معتادان را ارائه می‌کند.

وی گفت: سرپناه شبانه مرکز کاهش آسیبی است که در آن اقلام کاهش آسیب در اختیار مددجویان پرخطر و بی‌خانمان قرار می‌گیرد. برخی از این اقلام شامل پد پنبه الکلی، سوزن و سرنگ یک بار مصرف، داروی ضد شپش و دیگر اقلام بهداشتی جنسی است.

عرب‌نژاد در ادامه با اشاره به این که دی آی سی‌ها هم مراکز گذری روزانه هستند که خدمات به شکل روزانه در اختیار معتادان قرار می‌گیرد اظهار داشت: در این مراکز حمام برای استفاده معتادان، ماشین لباسشویی برای شست و شوی لباس‌هایشان، یک وعده غذای گرم پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای اهداف خاص و سیاستی در این مراکز اقلام کاهش آسیب و کلاس‌های آموزشی در ارتباط با بیماری‌های مقاربتی برایشان برگزار شده و در عین حال در ارتباط با سل نیز این افراد غربالگری می‌شوند.

عرب‌نژاد عنوان کرد: مرکز سرپناه شبانه "آرامش" ظرفیت پذیرش تا سقف 30 نفر در حال حاضر را دارد و از ابتدای امسال به طور میانگین بین 15 تا 20 نفر در شب را پذیرش و ارایه خدمات کرده است.

به گفته وی میزان پذیرش این گروه از معتادان در فصل زمستان به علت سرما افزایش می‌یابد که به خاطر رعایت حال این بیماران و خدمات بهتر و با کیفیت این مرکز ساعات خدمات‌دهی به این گروه از معتادان را عصرها یک ساعت افزایش تا زودتر بتوانند مراجعه کنند و صبح‌ها نیز مجدد یک ساعت افزایش برای خروج متناوب معتادان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در ایام کرونا به خاطر پیشگیری از ابتلا و نیز سرایت بیماری به سایرین در این مکان تجمعی نیز اقدامات ویژه غربالگری و شناسایی از قبیل تب‌سنجی، ارزیابی اکسیژن خون هر شب هنگام ورود و صبح‌ها هنگام خروج نیز انجام می‌شود و در این راستا جهت پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا به سایر افراد به صورت رایگان ماسک، اقلام ضدعفونی کننده و دستکش نیز به افراد مراجعه کننده ارایه می‌شود.

عرب‌نژاد در ادامه به خدمات تغذیه مناسب به این گروه از معتادان نیز اشاره کرد که خدمات تغذیه‌ای این مرکز برای افراد استفاده کننده شامل یک وعده غذای گرم در شام و صبحانه ساده و مقوی به همراه چای برای افزایش توانایی جسمی این افراد از جمله خدمات شلترها در بعد غذایی است.

وی امکان استحمام را از دیگر خدماتی ارایه شده در شلترها یا همان مراکز سرپناه شبانه برشمرد که به معتادان فاقد سرپناه ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به بحث پیشگیری از بیماری‌های همراه با اعتیاد از قبیل ایدز، هپاتیت و سایر بیماری‌های منتقله از راه خون در این گروه از معتادان که تزریقی نیز هستند اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری و کنترل اچ ای وی تمام مقیمان مرکز هر 3 تا 6 ماه با انجام rapid test یا آزمایش سریع تشخیص اچ ای وی تست می‌شوند. تا در صورت ابتلا هم از انتقال بیماری به سایران پیشگیری شود و هم با ارجاع به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشاوره‌های اولیه و اقدامات درمانی ارایه شود که تاکنون مورد مثبتی در مرکزمشاهده نشده است.

عرب‌نژاد بیان کرد: آغاز به کار فعالیت شلترها و پذیرش مددجویان بی‌سرپناه همه روزه یک ساعت قبل از غروب تا و صبح‌ها یک یا دو ساعت بعد از طلوع خورشید است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها