رئیس مجلس شورای اسلامی:

آنقدر نادان نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم/ تهمت ناروا به مجلس نزنید

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نرخ ارز تعیین نکرده و آن قدر نادان و ناشی نسبت به اقتصاد نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم.

آنقدر نادان نیستیم که نرخ ارز تعیین کنیم/ تهمت ناروا به مجلس نزنید

محمد باقر قالیباف امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: در این نشست برخی افراد گفتند که جای علم بر پیشانی سیاست و دخالت آن در سیاست ما خالی و یا ناقص است و اثر خود را نگذاشته که بنده می خواهم بگویم اشکالی فراتر از این مساله وجود دارد مبنی بر اینکه یک سیستم بروکراسی یکصد ساله ای تا به امروز به ارث همه ما رسیده است.

وی اظهارداشت: این سیستم می خواهد نظام اداری، اجرایی، بودجه علم، سیاست و اعتبارات ما را پیاده سازی کند و این سیستم نه در اختیار سیاستمداران و نه در اختیارعلم ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی هم که به یک تصمیم درست و روشنی می رسیم و چیزی را مصوب می کنیم، تا می خواهیم آن را اجرایی کنیم آن نظام بروکراسی جلو می آید و مانند غل و زنجیر مانع می شود و مردم از این بخش می نالند و به حق هم می نالند.

قالیباف گفت: هر مدیری و در هر قوه و بخشی که می خواهد تصمیم خودش را اجرایی کند آن تصمیم به صورت ناقص اجرایی می شود و یا اصلاً عملیاتی نمی شود که به دلیل همین سیستم بروکراسی است. البته در برخی از مجموعه ها می بینیم که به دلیل مدیریت و برنامه ریزی درست کارها به خوبی انجام شده است.

وی متذکر شد: مرکز پژوهش های مجلس در سال ۹۴ یا ۹۵ به موضوع تحول در بخش عمومی کشور ورود کرد و حرف های بسیار خوب و جدیدی در آنجا زده شد اما بنده ندیدم که آن کار و گزارش حتی در بخش قانون گذاری ما هم اثر خود را بگذارد و باید این کار مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث تمرکزگرایی و سیستم نیمه متمرکز یکی از بحث های بسیار مهم و کلیدی در حوزه کشورداری است و بنده بیش از ۲۵ سال است که اگر هر کار و فعالیتی انجام دادم، متمرکز روی این بحث بوده است.

قالیباف تاکید کرد: هر مجموعه ای که از فلسفه وجودی خودش درآن ساختار و سیستمی که برایش تعریف کرده اند، فاصله بگیرد، هم کارهایشان روی زمین می ماند هم آن مجموعه بی خاصیت می شود و یک مشکل دیگر آن است که چون این مجموعه ها از رسالت اصلی خودشان خارج شده اند، در کارهای دیگر دخالت و ایجاد مزاحمت می کنند.

وی اظهار داشت: امروز ما نظام آشفته ای در این نظام بروکراسی خودمان داریم و آنقدر متورم شده ایم که قریب به ۹۰ درصد درآمد کشور فقط صرف هزینه های جاری همین سیستم هایی می شود که جز معضلات چیزی برای مردم و جامعه ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس باید بر رسالت خود واقف باشد، گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید در راس امور باشد، سیاست گذاری و ریل گذاری کند، برنامه ارائه دهد و همچنین بر آن برنامه ها نظارت کند و اگر این رسالت ها تعریف شود حداقل می دانیم که چه تکالیفی را باید عملیاتی کنیم.

قالیباف گفت: مرکز پژوهش های مجلس یک مرکزی صرفاً متعلق به مجلس نیست بلکه گنجینه ای برای تحول است و ما باید به این مساله توجه کنیم که می توانیم دو رویکرد به مرکز پژوهش ها داشته باشیم که رویکرد اول، آن است که مرکز پژوهش های مجلس کارگزار پیرو باشد به معنای همین چیزی که الان هستیم.

وی افزود: رویکرد کارگزار پیرو به این معناست که در جایی طرح هایی نوشته می شود که بعضاً کمترین زمان برای آن طرح اختصاص یافته در حالی که این طرح ها باید حداقل یک سال مورد بررسی کارشناسان قرار گیرند و زمانی که ما پیرو این طرح ها حرکت می کنیم، بسیار منفعلانه عمل می شود و معمولاً رویه به این صورت است که یک کسی تصمیمی می گیرد و ما دنبال آن می رویم که آن را اصلاح کنیم و مرکز پژوهش های مجلس یک مرکز کارگزار پیرو است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اینجا باید بگویم در مجلس شورای اسلامی حتماً اصالت با نمایندگان است و بخش اداری، بخش های تخصصی، مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات نمی توانند فراتر نمایندگان مجلس و مجلس شورای اسلامی حرفی بزنند.

قالیباف اظهار داشت: زمانی که ما کارگزار پیرو باشیم، به این معناست که یک طرح و لایحه ای را دنبال می کنیم و قطعاً نمی توانیم به اولویت ها رسیدگی کنیم و مسائل با روزمرگی دنبال می شود.

وی گفت: هم مجلس ها و هم دولت های ما بعد از ۴ سال کنتور را صفر کرده و دوباره کار را آغاز می‌کنند. به همین دلیل است، زمانی که کشور صد میلیارد دلار درآمد دارد، ما تورم و گرانی داریم و مردم مستضعف، مستضعف تر و دلالان، رانت خواران و سودجویان چاق تر میشوند و زمانی هم که ۱۵ میلیارد دلار در آمد دارد، باز هم وضعیت همین است و تورم و گرانی داریم و رانت خواران چاق تر و مستضعفان ضعیف تر می شوند و این یک واقعیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این اشکال در نحوه کشور داری ماست و ریشه در سوءمدیریت و بروکراسی دارد که مانند غل و زنجیر دست و پای مردم را در ادارات بسته است و همه را ناراضی می کند و از سوی دیگر دست و پای مسئولان را نیز در تصمیم گیری بسته است.

قالیباف با اشاره به اینکه یک رویکرد دیگر وجود دارد مبنی بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس می تواند یک کارفرمای پیش رو باشد، گفت: به نظرم مرکز پژوهش های مجلس به جای آنکه کارگزار پیرو باشد بهتر است که کارفرمای پیشرو باشد.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم در کشور بگوییم که ۱۰ اولویت داریم و بهتر است چند اولویت اصلی کشور مشخص و این گره ها باز شود و در صورتی که این گره ها باز شود، صدها گره خرد و ریز دیگر هم که الان منفعلانه به دنبال اصلاح آن هستیم، اصلاح خواهد شد و انباشتی از مشکلات، گره ها و موانع باز می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر موانعی برای حضور مردم در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاست، محیط زیست و اداره کشور وجود دارد که با رویکرد کارفرمای پیشرو قابل حل است و ما باید این غل و زنجیرها را باز کنیم و بودجه یکی از مهمترین جاهایی است که می توانیم فضای سوءمدیریت را بشکنیم و آن را به دست جوانان انقلابی، متخصص، متعهد، خلاق و آگاه بسپاریم.

این روزها حرف هایی زده می شود و می گویند که مجلس نرخ ارز را تعیین کرده است. ما انقدر ناشی و نادان نسبت به اقتصاد نیستیم که این کار را انجام دهیم و هیچکس یعنی نه مجلس و نه دولت قادر نیست که نرخ ارز را معلوم کند

قالیباف بابیان اینکه ما امروز در بودجه انضباط نداریم، اظهار داشت: این روزها حرف هایی زده می شود و می گویند که مجلس نرخ ارز را تعیین کرده است. ما انقدر ناشی و نادان نسبت به اقتصاد نیستیم که این کار را انجام دهیم و هیچکس یعنی نه مجلس و نه دولت قادر نیست که نرخ ارز را معلوم کند.

وی گفت: نرخ ارز پشت تریبون ها و روی کاغذها نیست بلکه نرخ ارز نتیجه مدیریت و عملکرد اقتصادی ما در کف بازار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در مجلس محکم ایستاده ایم که سیاست ارزی اعمال کنیم و هرگز نگذاریم هر دولتی که آمد از این سیاست ارزی خارج شود. پس تهمت ناروا به مجلس نزنیم که نرخ ارز را معلوم کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمی دانیم نرخ ارز دقیقاً چقدر است و هر روز عدد و رقم آن متفاوت می شود و سوال ما این است که ما به التفاوت تبدیل نرخ تسعیر ارز به ریال کجا می رود؟ ممکن است بگویید قانون، آن را برای ما مشخص کرده است که باید بگویم قانون یک تبصره به دولت داده است اما دولت در پاسخ می گوید که این ما به التفاوت را در بخش حقوق، پاداش و معیشت خرج می کند.

قالیباف اضافه کرد: سوال ما آن است که چگونه خرج می کنید که معلوم نیست؟ جالب است این حجم پول به مراتب بیشتر از حجم پول بودجه است و ما می خواهیم در مجلس جلوی آن را بگیریم آیا از این مضوع ناراحتید؟ خُب اشکال ندارد این کار باید حتماً انجام شود.

وی اظهار داشت: چه زمانی ما در مجلس سقف فروش نفت را بستیم؟ چرا باید سقف نفت را ببندیم؟ شما پیشنهاد فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت را داید که آرزوی ما آن است که فروش نفت سه یا چهار میلیون بشکه شود اما ما باید واقع بین و واقع گرا باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط و سختی هایی که می بینیم از نظر ما فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت قابل تحقق است و از سوی دیگر برای ما مهم است که درآمد نفتی کجا خرج می شود. آیا این درآمد دو مرتبه خرج آن می شود که دولت را چاق تر کنیم و هزینه ها را بالاتر ببریم؟

قالیباف تصریح کرد: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آیده ۴۶ درصد هزینه ها نسبت به سال ۹۹ افزایش و ۱۰ درصد درآمدها نیز افزایش یافته است و ۳۶ درصد در اینجا فاصله ایجاد شده و به معنای آن است که دست در جیب مردم می شود و بودجه دولت از جیب مردم برداشته می شود. نتیجه این کار افزایش تورم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های مالی غلط دولت در سیاست پولی اثر خود را گذاشته و باعث افزایش تورم شده است، گفت: زمانی که تورم و گرانی افزایش یابد، کارگر و کارمند هر چقدر هم که کار کنند و وام بگیرند، باید آرزوی خانه‌دار شدن را فراموش کنند و مجلس شورای اسلامی می‌خواهد جلوی تصمیمات تورم‌زا را در دولت بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: قرار بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت‌ها ارزان و کالاهای اساسی با قیمت کمی در اختیار مردم قرار گیرد اما مشاهده کردیم که نرخ ارز و قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد و شرایط به گونه‌ای است که با افزایش نرخ ارز، اقلام اساسی مانند مرغ و تخم‌مرغ به شدت گران می‌شوند.

قالیباف با اشاره به اینکه تا مهر سال ۱۴۰۰ و با وجود شرایط سخت ارزی، ۴.۲ میلیارد دلار به نهاده‌های دامی اختصاص یافته است، گفت: بر این اساس قیمت مرغ باید حدود ۱۰هزار تومان باشد درحالی‌که الان کیلویی ۲۵هزار تومان به مردم فروخته می‌شود سوال ما آن است که مابه‌التفاوت نرخ ارز کجا رفته است؟

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کند که یارانه ابتدای زنجیره به مردم دهد یا آنکه در انتهای زنجیره در اختیار مردم بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیاست دولت این بود که مردم آنچنان به رونق اقتصادی برسند که دیگر ۴۵هزار تومان را نخواهند و این آرزوی ماست اما متأسفانه این وعده دولت محقق نشده و شاهد هستیم که قیمت‌ کالاهای اساسی مانند مرغ هر روز گران می‌شود.

قالیباف با تأکید بر اینکه مابه‌التفاوت ارز برای مردم است، اظهار داشت: ما اجازه نمی‌دهیم که دولت مابه‌التفاوت ارز را خرج شرکت‌های دولتی کند و به این شرکت‌ها ۶۰میلیارد کمک شود و در نهایت خدماتی را هم که این شرکت‌ها تولید می‌کنند، برای دولت گرانتر تمام می‌شود؛ در چنین شرایطی یارانه هم باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه مابه‌التفاوت ارزی که در این زمینه مشاهده می‌شود ۸۰هزار میلیارد است، گفت: مجلس به دنبال آن است که این مابه‌التفاوت ارزی به جیب مردم برود و مشکلات آنان در زمینه اشتغال، سلامت و معیشت حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشخص شود که چه میزان ارز برای تولید و اشتغال از صندوق توسعه ارزی و با اجازه مقام معظم رهبری به دولت اختصاص یافته است. اشتغال این نیست که بگوییم پول دادیم و شورای اشتغال درست کردیم یا اینکه گفته شود یک میلیون شغل ایجاد شده چرا که ما درِ هر خانه‌ای را که می‌زنیم، می‌گویند موضوع ایجاد اشتغال محقق نشده است.

قالیباف ادامه داد: زمانی که می‌گوییم سه میلیون بیکار داریم و یک میلیون از این افراد مشغول به کار شده‌اند، حداقل باید ۳۰ درصد آنها دارای شغل باشند. مشکل کشور درآمد نیست بلکه هزینه است و اختصاص ۱۰۰ میلیارد دلار اثری در اشتغال و تولید ندارد.

وی با بیان اینکه در مسائل سیاسی با دولت اختلاف دیدگاه وجود دارد، گفت: بنده در جلسات مختلف گفته‌ام که مجلس برای حل مشکلات اقتصادی تمام قد در خدمت دولت قدم برمی‌دارد، بحث‌های سیاسی در این تصمیمات اثری ندارد و برای حل مشکلات مردم به دولت کمک خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما برای خدمت به مردم با همه وجود گام برمی‌داریم، اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید در جایگاه یک کارفرمای پیشرو باشد و از مرحله کارگزار پیرو عبور کند تا این بروکراسی و مشکلات آن حل و فصل شود.

قالیباف تصریح کرد: بخش‌های اقتصادی به خوبی می‌دانند که از ابتدای ورودم به مجلس، جلسات متعددی با مرکز پژوهش‌های مجلس داشته‌ام و برای بررسی برنامه هفتم توسعه هم باید با این نگاه وارد کار شویم تا گام‌های جدی برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید خنثی‌سازی تحریم انجام شود و این مسئله باعث می‌شود که دشمنان ما و در رأس آنها آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی نکنند و حق ملت ما یعنی برداشتن تحریم‌ها محقق شود.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها