وزیر اسبق نفت در دولت احمدی نژاد:

من کاندیدای نظامی نیستم/ برجام، تصمیم حکومتی بود

وزیر اسبق نفت در دولت احمدی نژاد گفت: زیرساخت های بنیادی دنیا توسط نظامیان ایجاد شده است این تجربه در دنیا وجود دارد. ساختار نظامی می تواند به طور نظام‌مندتری تصمیمات اداره کشور را اخذ کند.

من کاندیدای نظامی نیستم/ برجام، تصمیم حکومتی بود

رستم قاسمی، رییس اسبق قرارگاه خاتم الانبیا معتقد است: «گزینه‌های نظامی نظام مندتر عمل می کنند و برای حل مشکلات اقتصادی کشور یک سال زمان کافی است» البته او خود را گزینه نظامی نمی داند و زمان را برای مطرح کردن مباحث انتخاباتی مناسب نمی بیند.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

* اینکه تحریم ها برداشته شود که خیلی خوب است و هر روزی که اتفاق بیفتد منافعی نصیب ایران خواهد شد. ولی اساسا اینکه کسی بگوید تحریم ها بی اثر هستند و تاثیری در حال کشور ندارد، حرف بی ربطی است. تحریم ها اثر، هزینه و ریسک های خودشان را دارند.

*دور زدن تحریم ها نیز کاری تاکتیکی است و نمی تواند دائمی باشد. دور زدن تحریم ها به این معنی است که شما در جنگی تمام عیار وارد شوید. اولا مدیران مخصوص به خودش را می خواهد هر کسی وارد این صحنه نمی شود چون عواقبی وجود دارد و بعد ها باید پاسخ بدهد. بالاخره مساله فروش نفت بوده و کار بسیار سختی است. امروز هم حقیر این کار را به عنوان مسئولیتی که بر عهده من گذاشته شده، انجام می دهم که کار بسیار سختی است.

*اگر آمریکایی‌ها بخواهند به تعهدات خود برگردند و همه تحریم ها رفع شود، برجام پایدار خواهد ماند. مسئولان ایران اعلام کرده اند که اگر آمریکا به همه تعهدات خود برگردد ما هم به تعهدات خودمان عمل می کنیم و این مساله به سیاست های دولت بایدن بر می گردد. باید دید نگاه بایدن در بحث تحریم ها چه خواهد بود.

*اینکه برجام خوب بود یا بد موضوعی است که من نمی خواهم به آن ورود کنم چون تصمیم حکومتی بود ولی اینکه معاهده ای بین المللی با تلاش های فراوان منعقد شد اهمیت دارد. به نظر نمی رسد ایران بپذیرد که مجددا با شرطی وارد بحث برجام شود تا تحریم ها لغو نشود. آمریکایی ها باید بدون قید و شرط به برجام برگردند این چیزی است که آمریکایی ها خود امضا کردند و همین دولت پای برجام را امضا کرده است. بایدن راهبری تحریم ها را بر عهده داشت.

*{در پاسخ به این سوال که فرض بر اینکه شما به عنوان کاندیدا نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنید، دولت نظامی آینده چه رویکردی در قبال برجام خواهد داشت؟}: من فرد نظامی به معنای فرمانده نیستم. من در دوران جنگ هم کار رزمی مهندسی می‌کردم. بعد از جنگ هم کلا در حوزه سازندگی کشور بودم. مقطعی هم در وزارت نفت بودم. وقتی بعد از دولت دهم به سپاه برگشتم به دلیل رفاقت و ارتباطات طولانی که با شهید سلیمانی داشتم ایشان پیشنهاد دادند که به ایشان کمک کنم و این فرصت خوبی برای من بود. از این بابت یکی از بهترین دوران خدمت من بود و شاکرم که خداوند این فرصت را به من داد چون در کنار شهید سلیمانی دانشگاه تربیتی مدیریتی وجود داشت.

ما نظامیان بخصوص بچه های سپاه نه دانشکده افسری رفته ایم و نه دوره اکادمیک دیده ایم. چند روز پیش در یک گردهمایی در برج میلاد دختر شهید سلیمانی نامه ای را که پدرش برای او نوشته بود، خواند. او نوشته بود که من فکر نمی کردم روزی نظامی بشوم

*{در پاسخ به سوالی درباره چمدان ۲۲ میلیون دلاری که می گویند حاج قاسم برای محور مقاومت از کشور هزینه کرده }: ۲۲ میلیون دلار در شرایط دفاع و حضور در محور مقاومت عددی بود که در سالروز شهادت سردار سلیمانی مطرح شد چون برخی می خواستند، این قهرمان مقاومت کشور را با علامت سوال روبرو کنند. اگرچه مردم ایران آنچنان هشیار هستند که گول چنین شیطنت هایی را نخورند. اما این رقم در مقابل ۷ هزار میلیارد دلاری که آمریکایی ها در منطقه هزینه کرده‌اند، قطره‌ای از دریاست.

*{در پاسخ به این سوال که بحث کاندیدا نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است. آیا شما قصد کاندیدا شدن دارید؟}: در شرایط فعلی، کشور مسائل اقتصادی پیچیده ای دارد ما هم با مردم در ارتباط هستیم. بسیاری از سفرهای من با تاکسی و اسنپ است. اولین کار من سوال از آن ها است و می پرسم چه خبر؟! چند وقت پیش با اسنپ می امدم، هم من و هم ایشان ماسک زده بودیم از من پرسیدند که آقا ما شما را کجا دیده بودیم؟ گفتم فکر کن، گفت شاید در سینما شما را دیده بودم بعد گفت رییس فلان بانک نیستید چون من بعضی وقت ها آنجا می آیم و کم کم به دولت احمدی نژاد رسید. همین آقا گفت که سه نفر از اعضای خانواده من سه شیفت با این ماشین کار می کنیم. وضعیت این طور است؛ وضعیت اقتصادی خوب نیست. انتخاباتی کردن فضای کشور یعنی فراموش کردن همه چیز با این وضعیت بد. من در همه دولت ها کار کرده ام و در هیچ کدام نگاهی سیاسی نداشته ام. برداشت خود من این است که دولت ها می آیند و می روند ولی مردم هستند و نظام هست و زیرساخت های کشور ماندگار هستند. من با این نگاه کار کرده ام و امروز هم بخش قابل توجهی از وقت من در این مسیر صرف می شود. ما با شرقی ها کار می کنیم و ۴ صبح ما ۸ صبح چینی ها است باید همان زمان مذاکره کنیم. بر عکس موضوع را با غرب داریم و امروز اوقات ما به همین صورت، سرگرم تامین نیازهای کشور می شود. فعلا هم کاندیدا کم نداریم.

*ما نظامیان بخصوص بچه های سپاه نه دانشکده افسری رفته ایم و نه دوره اکادمیک دیده ایم. چند روز پیش در یک گردهمایی در برج میلاد دختر شهید سلیمانی نامه ای را که پدرش برای او نوشته بود، خواند. او نوشته بود که من فکر نمی کردم روزی نظامی بشوم. فکر نکنید که پدرتان اینجا آمده تا آدم بکشد. ما هم اینطور بودیم ما روز اولی که امدیم هیچ دوره نظامی ندیدیم کار من، مهندسی و عمرانی بود و از روز بعد از جنگ در کار سازندگی کشور بودم و بعد هم به وزارت نفت رفتم و امروز هم کار اقتصادی انجام می دهم. مجموعه بچه هایی که مثل ما در حوزه نظامی حضور داشتند، چنین تفکری دارند. اگر دقت کنید زیرساخت های بنیادی دنیا توسط نظامیان ایجاد شده است این تجربه در دنیا وجود دارد. ساختار نظامی می تواند به طور نظام‌مندتری تصمیمات اداره کشور را اخذ کند. چه کسی آمریکا را ساخته است؟! در کره که به اندازه استان اصفهان ما است و درآمد سالیانه آن چند برابر کشور ما است، کار به دست چه کسانی انجام شد؟ کتاب خاطرات ژنرال پارک به فارسی ترجمه شده و موجود است این کتاب را بخوانید. دختر او کار سیاسی خاصی نداشت ولی چون دختر ژنرال پارک بود، ساخت کره مدیون او است کره ای ها هم به او رای دادند.

*من فردی اقتصادی هستم و روی این موضوع کار می کنم. شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید یک شبه و یک ساله کشور را درست می کنم، وعده های توخالی داده است. این وعده ها دست نیافتنی است ولی اینکه در زمانی منطقی تغییر ریل در کشور داشته باشیم، زمان زیادی نمی‌خواهد. در یک سال می شود تغییر ریل را طراحی کرد.

منبع: برنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ایرانی
    0

    درود بر شرفت که حرف حق و زدی اینو به اون زبون نفهمایی بگو که فکر میکنن روحانی و دارو دستش با اجازه خودشون رفتن برا مذاکره بابا کی میخواین بفهمید که رئیس جمهور به تنهایی اختیاری ازخودش نداره...

  • جهانگیر
    0

    از آثاربسیار درخشان شما درامرمدیریت کلان همان دوران تصدی وزارت نفت کافیست دفترها وقلمهای زیادی در نوشتن شاهکارهای مدیریتان بایستی فراهم شودوصدالبته مردمی که شما آنها راساده وفراموشکار میدانید هنوز فراموش نکرده اند پس گوشه ایی بنشینیدواز غنایم دوران وزارت نفت ابتیاع کنید تا صدسال آینده تا غبار گذرایام بروی شاهکارهای مدیریتی شما بنشیند بعد مرد میدان انتخابات شوید وندای هل من مبارز سردهید

  • اسدی
    0

    عجب !؟ نظام های اقتصادی در زمان نظامیان بیشتر قاعده مند می شود ؟ نمونه اش شکل گیری مافیاهایی نظیر بابک زنجانی در زمان وزارت نفت این اقای ژنرال ، نمونه دیگرش کیس دکل خواری معروف درزمان وزارت این اقا و...

  • عباسی
    0

    البته اون چمدونها هم مشتی از خروار بوده که لو رفته .

  • .
    0

    این ریل این قدر جا به جا شده که دیگر قابل تغییر و تعمیر نیست و خراب شده است. خوب گفتی وقتی سیاست ها تغییر نکنند امد و رفت اشخاص بی فایده است حتی اگر رستم باشد

  • ناشناس
    0

    نظامی درست گفتی ولی نه پاسدار.

  • .....
    0

    همتون سروته یه کرباسین،موقع انتخابات به خاطر کشوندن مردم پای صندق رای حرفای قشنگ میزنین ولی بعد.... ،،کورخوندین رای بی رای

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها