یک سایت اسرائیلی فاش کرد:

نظر منفی ۸۹ درصد کاربران عرب‌زبان نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

نتایج دو مطالعه تحقیقاتی اسرائیلی و عربی نشان می دهد که تلاش های امارات برای نفوذ در افکار عمومی و کسب تأیید آنها در عادی سازی روابط با اسرائیل با شکست همراه بوده است.

نظر منفی ۸۹ درصد کاربران عرب‌زبان نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

یک مطالعه تحقیقاتی تأکید کرد که تلاش های حکومت امارات در ترویج عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در میان مردم این کشور با شکست سختی مواجه شده است.

مطالعه منتشر شده توسط مرکز فلسطینی مطالعات اسرائیل (مدار) خاطر نشان می کند، ابزارهای عادی سازی روابط با اسرائیل جهت نفوذ در جوامع عربی و ملل منطقه شکست خورده‌اند و این نکته‌ای ست که از سوی برخی ناظران برجسته اسرائیلی نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

این ناظران تأکید می کنند: اقدام اسرائیل در عادی سازی روابط خود با کشورهای عربی مانند امارات و بحرین نه تنها راهبردی نیست، بلکه با محکومیت های گسترده ملل عرب و مسلمان منطقه مواجه شد که باعث می شود، قضیه فلسطین همچنان در رأس قضایای جهان اسلام و عربی باشد.

آنها با اشاره به اقدام برخی کاربران فضای مجازی در امارات و دعوت آنها از فعالان عرب جهت تأیید عادی سازی روابط حکومت اشان با اسرائیل و حملات انتقادی آنها از فلسطینی ها که جایگاه و اهمیت فلسطین از جمله مسجد الاقصی در دین اسلام را نیز زیر سؤال می برد، تصریح کردند: هیچ یک از این اقدامات نتوانستند، ذره ای در افکار عمومی جهان عرب و ملل مسلمان خلل و تغییری ایجاد کنند.

این ناظران در ادامه به دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه مانند سکوت حکومت های امارات و عربستان در برابر انتقادات کاربران مزدور خود از فلسطینی ها و قضیه فلسطین و استقبال اسرائیل از سفر اماراتی ها به سرزمین های اشغالی و پذیرایی یهودیان اسرائیل از شهروندان اماراتی در خانه های خود اشاره و تأکید می کنند: تمام این اقدامات با این هدف صورت می گیرد تا این احساس را در افکار عمومی ایجاد کند که ملل عربی و مسلمان منطقه از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت و آن را تأیید می کنند.

با وجود تمام این تلاش ها و اقدامات صورت گرفته برای تحریف افکار عمومی، حقایق حاکم بر ملل مسلمان و عرب منطقه خلاف این ادعاها را ثابت می کنند.

ناظران اسرائیلی به نظرسنجی های صورت گرفته در این زمینه اشاره و خاطر نشان می کنند: علی رغم وجود موانع و چالش های بسیار برای انجام نظرسنجی های مستقیم و بی واسطه در امارات و بحرین برای فهم میزان موفقیت نفوذ در افکار عمومی عربی، وزارت امور راهبردی اسرائیل از اواسط ماه اوت تا اواسط سپتامبر گذشته مطالعه ای درباره محتوای پست های رسانه های اجتماعی در جهان عرب در مورد توافق نامه های عادی سازی روابط با اسرائیل انجام داد که نتایج آن برای این رژیم بسیار نا امید کننده بود.

به نوشته پایگاه خبری «تایمز آف اسرائیل» نتایج این مطالعه نشان می داد که دیدگاه ۸۱ درصد از کاربران عربی رسانه های اجتماعی نسبت به توافق نامه های عادی سازی "منفی" و ۸ درصد نیز "بسیار منفی" است و تنها ۵ درصد نگاهی "مثبت" دارند.

به عبارت دیگر، ۸۹ درصد از کاربران رسانه های اجتماعی جهان عرب دیدگاهی منفی نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل دارند. این در حالی است که ۴۵ درصد نظرات منتشر شده در جهان عرب توافق عادی سازی اسرائیل و امارات را "خیانت" دانسته، ۲۷ درصد از این توافق ابراز تأسف و ۱۰ درصد امارات را به نفاق و دو رویی متهم و ۵ درصد عنوان کردند که ابو ظبی تسلیم خواست دولت آمریکا شده است.
این مطالعه همچنین نشان داد که طرفداران عادی سازی روابط با اسرائیل که در اقلیت هستند، دلیل تأیید خود را فراهم شدن امکان امضای قراردادهای امنیتی و اقتصادی با اسرائیل و استفاده از امتیازات این قراردادها عنوان کرده بودند.

در این راستا، مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی دوحه نیز با هدف بررسی و ارزیابی افکار عمومی جهان عرب گزارشی منتشر کرد که در آن به نتایجی مشابه تحقیق وزارت راهبردی اسرائیل درباره پذیرش عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم توسط حکومت هایشان رسیده بود.

نتایج مطالعه مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی دوحه نشان می داد که ۸۸ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مخالفت به رسمیت شناختن اسرائیل توسط حکومت اشان هستند و تنها ۶ درصد گفته موافقت خود را با این اقدام بیان کرده بودند.

گزارش مرکز مدار در پایان گزارش نتیجه گیری می کند که نتایج این دو مطالعه نشان دهنده عدم موفقیت تلاش های رسمی امارات و اسرائیل برای نفوذ در افکار عمومی و کسب تأیید مردمی در قضیه عادی سازی روبط اعراب با اسرائیل است و این موضوعی است که در نظرات کاربران عرب رسانه های اجتماعی به روشنی قابل ملاحظه است.

به همین دلیل، وزارت امور راهبردی اسرائیل خواستار راه اندازی کمپین هایی در فضای مجازی با هدف «تغییر دیدگاه افکار عمومی جهان عرب نسبت به اسرائیل» شد.

منبع: مشرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • .
    0

    این نظر سنجی ها واقعیت ندارند. مگر چند درصد مردم تو فضای مجازی هستند و چند درصد نظر داده اند. عوام فریبی دیگه بس است که حتی عوام را هم دیگر نمی توانند گول بزنید. این نظر سازی را در ایران هم مطرح کنند تا نظر مردم را بدانند

  • طس
    0

    دروغه شماهاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها