مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

خراسان رضوی صادرکننده نهالهای گواهی‌ شده است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مجموع تولید سالانه در سطح استان افزون بر ۲ میلیون اصله اعلام و بیان کرد: این میزان نهال نه تنها نیاز داخلی استان تامین می‌کند بلکه بخشی از آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

خراسان رضوی صادرکننده نهالهای گواهی‌ شده است

سید هاشم نقیبی روز شنبه افزود: سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال استاندارد و گواهی شده تولیدی خراسان رضوی به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

وی این نهالها را شامل انواع درختان میوه‌ دانه‌دار و هسته‌دار ذکر و بیان کرد: ۹ نهالستان مجاز فعال در امر تولید نهال انواع درختان در سطح خراسان رضوی کار تامین و عرضه نهالهای گواهی‌ شده را بر عهده دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این نهالستانها که دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی هستند نهالهای استاندارد، بارور و حفاظت شده‌ای تولید می‌کنند که هریک از آنها "گواهی تایید" دارند.

وی گفت: ۲ واحد از مجموع این نهاستانهای فعال در سطح خراسان رضوی "باغ مادری" هستند که و در آنها "نهالهای پایه و پیوندک" گواهی شده تولید و عرضه می‌شود.

نقیبی به فعالیت نهالستانهای فاقد مجوز نیز اشاره و بیان کرد: تولیدات اینگونه واحدها غیراستاندارد است بنابراین خارج نمودن آنها از چرخه تولید نهال در اولویت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار دارد.

وی افزود: البته نهالستانهای غیرمجاز می‌توانند برای دریافت مجوز از سازمان جهاد کشاورزی اقدام کنند تا با رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل تخصصی به منظور رعایت استانداردهای لازم و مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی نهالهای گواهی شده را تولید و عرضه نمایند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: نهالهای تولیدی در واحدهای بدون مجوز فاقد استانداردهای لازم می‌باشند بطوری که نه تنها در مهار آفتها و بیماریهای گیاهی دچار مشکل بلکه نهالهای تولید آنها دارای آلودگی فراوان هستند.

وی همچنین حداکثر مدت زمان زیست ریشه نهال را در فضای آزاد بین ۱۸ تا ۲۴ ساعت ذکر و بیان کرد: با عرضه نهال در کنار جاده این زمان استاندارد بطور قطع رعایت نمی‌شود بنابراین مردم در خرید نهال از فروشندگان مستقر در حاشیه مسیرهای جاده‌ای نهایت دقت را داشته باشند.

مساحت باغهای بارور و غیربارور خراسان رضوی با احتساب سطح زیرکشت زعفران ۳۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه یک میلیون و ۸۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها