تیوب‌سواری مردم جنوب سهند در سراشیبی کرونا

مسوولان ستاد مقابله با کرونا این روزها مدام در مورد موج جدید پاندومی کووید ۱۹ و البته عادی‌انگاری مردم هشدار می‌دهند اما مصادیق این عادی‌انگاری همچنان در گوشه و کنار کشور از جمله در جنوب آذربایجان‌شرقی به چشم می‌خورد.

تیوب‌سواری مردم جنوب سهند در سراشیبی کرونا

تا جایی که پس از بارش مناسب برف، بسیاری از جوانان طی روز گذشته، جمعه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به برف‌بازی و تیوب‌سواری پرداختند و با کمی تامل می‌توان مصادیق متعدد دیگری نیز از این عادی‌انگاری‌ها را در بین مردم جنوب سهند و شاید مناطق دیگر کشور مشاهده کرد.

همین یکی دو روز پیش بود که نگرانی از عادی‌انگاری کرونا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز را به مراغه و بناب کشاند و دکتر محمدحسین صومی از روند افزایشی کرونا در این شهرستان‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گفته وی استفاده نکردن از ماسک، رعایت نکردن فاصله‌ اجتماعی و بی‌توجهی به بهداشت فردی از اصلی‌ترین دلایل افزایش آمار مبتلایان در جنوب استان است و تداوم این روند می‌تواند در هفته‌های آینده به شدت نگران‌کننده باشد.

وی اظهار داشت: آمار بیماری کووید ۱۹ در شهرستان تبریز از آمار استانی نیز پایین‌تر بوده اما متاسفانه در شهرستان‌های بناب و مراغه آمار بیماری یک‌ونیم برابر متوسط استانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به وضعیت پیگیری این بیماری در مراغه، بیان می‌کند: نزدیک به ۴۵ درصد تست‌های «پی سی آر» گرفته شده در این شهرستان مثبت بوده است.

ظرف ۵ روز ۵۰ درصد به تعداد بیماران بستری مراغه اضافه شد

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه که پیش از این نیز از عادی‌انگاری کرونا در بین مردم ابراز نگرانی کرده بود، می‌گوید: ظرف مدت پنج روز حدود ۵۰ درصد به تعداد بیماران بستری اضافه شده است که علت آن را باید در رفتار و سبک زندگی مردم جست‌وجو کنیم.

سیدعلی موسوی بر این واقعیت نیز تاکید می‌کند که کادر درمانی و بازاریان از شرایط ناشی از شیوع کرونا خسته هستند و عادی‌انگاری مردم ظلم به آنان محسوب می‌شود.

رییس ستاد مقابله با کرونای مراغه به برخی از مصادیق دیگر عادی‌انگاری مردم در سطح شهرستان هم اشاره دارد و بیان می‌کند که طی ۱۰ روز گذشته مواردی چون شلوغی بازار، ترددهای بی‌مورد، سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری، برف‌بازی، جشن‌های عروسی و میهمانی‌ها، عزاداری بدون رعایت پروتکل در ایام فاطمیه در سطح شهرستان اتفاق افتاده است.

رییس ستاد مقابله با کرونای مراغه: ظرف ۱۰ روز آینده بر تعداد بیماران بدحال کرونا در این شهرستان اضافه می‌شود

موسوی با اشاره به اینکه به طور طبیعی ظرف ۱۰ روز آینده بر تعداد بیماران بدحال شهرستان نیز اضافه خواهد شد، اظهار داشت: مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حداقل نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بی‌توجه نباشند تا شاهد اوج‌گیری موج جدید کرونا در شهرستان نباشیم.

هشدار، موج چهارم کرونا در مراغه شروع شده است

دبیر ستاد مقابله با کرونای مراغه از شروع موج چهارم کرونا در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: عادی‌انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا طی این روزها در مراغه مشهود است.
به گفته اصغر تنومند تجمع‌ها، عروسی‌ها و مجالس ترحیم، گشت‌ها و اردوهای تفریحی از اصلی‌ترین دلایل افزایش آمار کرونا در مراغه به شمار می‌رود.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه: نشانه‌هایی از افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها در مراکز درمانی شهرستان مشاهده شده که بسیار نگران‌کننده استرییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه با ابراز نگرانی از تداوم این وضعیت بیان می‌کند: متاسفانه طی چند روز گذشته نشانه‌هایی از افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها در مراکز درمانی شهرستان مشاهده شده که بسیار نگران‌کننده است.

تنومند این را هم می‌گوید که موج چهارم بیماری کووید ۱۹ بدتر از موج‌های گذشته خواهد بود و اگر مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها حساس نشوند، شاهد افزایش فوتی‌ها در شهرستان خواهیم بود.

راهکار فرار از عادی‌انگاری کرونا چیست؟

حذف «ترددها» و «تجمع‌ها»ی غیرضروری در حقیقت راهکار فرار از عادی‌انگاری کروناست و یک کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیردار می‌گوید: در شرح حال بسیاری از مبتلایان یکی از این دو مورد وجود دارد.

به گفته دکتر فهیمه محمودی مردم باید بیش از پیش از تجمع در سطح شهر خودداری کنند که لازمه آن تغییر سبک زندگی و حذف ترددهای غیرضروری به خارج از خانه است.

وی بیان کرد: استفاده از ماسک، شست‌وشو مکرر دست‌ها، لمس نکردن چشم و صورت و سایر توصیه‌ها همچنان باید مورد توجه قرار گیرد اما فراهم‌سازی شرایط ماندن در خانه نیز بسیار ضروری به شمار می‌رود و فردی که دارای علایم بیماری است، باید به گونه‌ای رفتار کند که سایر اعضای خانواده‌اش درگیر نشوند.

تغییر در سبک زندگی لازمه مقابله با کرونا قبل از شروع واکسیناسیون سراسری به شمار می‌رود و این تغییر باید به صورت گسترده و در مورد همه اعضای جامعه مشاهده شود.

تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها