یک مقام ارشد کره جنوبی:

امیدواریم با دولت جدید آمریکا، اختلافات با ایران حل شود

یک مقام ارشد کره جنوبی گفت که سئول امیدوار است با آغاز به کار دولت جدید آمریکا، موضوعات مورد اختلاف میان ایران و کره حل و فصل شود.

امیدواریم با دولت جدید آمریکا، اختلافات با ایران حل شود

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه کره جنوبی امروز (پنج شنبه) گفت: سئول انتظار دارد که آغاز به کار دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن به حل و فصل اختلافات با سئول بر سر نفتکش توقیف شده کره ای و همچنین دارایی های بلوکه شده ایران در کره به دلیل تحریم های آمریکا کمک کند.

این مقام کره ای که خواست نامش فاش نشود همچنین به خبرنگاران گفت: ما بر این باوریم که موقعیتی به وجود خواهد آمد که می‌توانیم یک راه‌ حل فوری برای مسئله کشتی توقیف شده پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دولت به رایزنی های خود با طرف ایرانی ادامه خواهد داد و با آغاز به کار دولت جدید در آمریکا انتظاراتی داریم.

این مقام کره ای همچنین اظهارات مقامات ایران مبنی بر این را رد کرد که حل نشده باقی ماندن موضوع پول بلوکه شده ایران به دلیل نبود اراده سیاسی کره است، نه تحریم های آمریکا.

وی همچنین اظهار داشت: اگرچه این صحت دارد که رسیدگی به مسئله دارایی های بلوکه شده ایران ممکن است زمان بر باشد اما اراده سیاسی و تمایل ما برای گفت وگو با دولت آمریکا بیش از هر زمان دیگری است.

این دیپلمات کره ای مدعی شد که مسئله دارایی های بلوکه شده به دلیل نبود اراداه سیاسی ما نیست بلکه ناشی از عوامل ساختاری به دلیل تحریم های آمریکاست.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران چندی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شده است.

این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

بنابر اعلام مقامات ایران، سفر معاون اول وزیر امورخارجه جنوبی به تهران پیش از توقیف نفتکش کره ای برنامه ریزی شده و هدف آن رایزنی با مقامات کشورمان برای دسترسی تهران به پول بلوکه شده اش در کره جنوبی بوده و ارتباطی با موضوع نفتکش نداشته است.

اما وزارت امورخارجه کره مدعی شده است که در جریان رایزنی ها با ایران، این کشور پیشنهاد داده از پول های مسدود شده اش در کره که تحت تحریم های آمریکا بلوکه شده اند، برای خرید آمبولانس و تجهیزات پزشکی استفاده شود.

بنابر این گزارش، این ادعای وزارت امورخارجه کره جنوبی درباره پیشنهاد ایران در حالی مطرح می شود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که مقامات کره جنوبی از ایران خواسته‌اند در عوض طلب خود از سئول آمبولانس خریداری کند، اظهار داشت: ما در ازای پولی که آنجا داریم و در برابر عصبانیتی که ما برای نگه‌داشتن سه‌ساله این پول ها داریم، به هیچ وجه چنین پیشنهادی برای خرید آمبولانس نداده ایم، خودشان هم فهمیدند که نه ایران محتاج چنین چیزی است و نه اینکه ما با همه جنگ اقتصادی و فشارهایی که تجربه کردیم، سه سال این کشور را اداره کردیم. پس محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده و باید آزاد شود.

واعظی همچنین تاکید کرد: سفر معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی به ایران سفری بود که از قبل با فشارهای متعددی که هم وزارت خارجه ما و هم بانک مرکزی‌مان روی کره جنوبی آورده بودند، از ماه قبل طراحی شده بود. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی خیلی محکم با این مسئله برخورد کردند و آنان خودشان قول دادند که بروند و پیگیری کنند تا پول‌ها آزاد شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: ضمن اینکه ما مقدمات کارهای حقوقی لازم را در این زمینه طراحی کرده‌ایم و با توجه به مذاکرات انجام شده، امیدواریم که در ماه آینده توفیقاتی حاصل شود. نه فقط راجع به پول‌های کره جنوبی بلکه پول‌های ما در جاهای دیگر که به دلیل فشار آمریکا مسدود شده و امیدواریم در ماه‌های آینده آزاد شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص انتشار شایعاتی در مورد احتمال آزادی کشتی کره ای اظهار داشت: مواضع و تصمیم های قوه قضائیه صرفا از طریق سخنگوی محترم این قوه اعلام می شود و اظهارات افراد غیر مسئول در این زمینه فاقد وجاهت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشتی کره ای به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در آبهای خلیج فارس بر اساس دستور مقام قضایی توقیف شده و پرونده آن در مرحله دادرسی بوده و از این‌رو هرگونه تحول در مورد این موضوع موکول به نظر مقام محترم قضایی است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفانه همه کشورها به قوائد بین المللی احترام میگذارند که شاید از دید ما درست نباشد ولی باید به ان پایبند بود چیزی که کشور ما در ان ضعف دارد و ضرر ان را هم دیده ایم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها