سهم یک درصدی فولاد مبارکه در تولید ناخالص کشور/ تحریم مدیرعامل فولادسازی مطرح ایران نشان از همت دشمنان برای جلوگیری از موفقیت های این حوزه دارد

ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه به تنهایی بیش از 2 میلیون و 500 هزار میلیارد ریال می باشد که یک درصد توليد ناخالص کشور و ۵ درصد از تولد ناخالص داخلی بخش صنعت را بردوش دارد.

سهم یک درصدی فولاد مبارکه در تولید ناخالص کشور/ تحریم مدیرعامل فولادسازی مطرح ایران نشان از همت دشمنان برای جلوگیری از موفقیت های این حوزه دارد

اولین بار تولید فولاد به شکل کنونی و با این گستردگی توسط فردی به نام هنری بسمر آغاز شد که در سال 1860 تولید فولاد به 22000 تن رسید و امروز تولید فولاد در 64 کشور تولید کننده از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه سپتامبر سال جاری یک میلیارد و 347 میلیون و 444 هزار تن است.

در دنیای امروز فولاد نقش مهمی در زندگی روزمره دارد به طوری که میزان توسعه یک کشور را می توان با میزان مصرف فولاد در آن کشور سنجید به همین میزان در کشور ما نیز فولاد آنقدر اهمیت پیدا کرده که بسیاری از صنایع وابسته و حتی بخش های تولیدی، عمرانی و حمل و نقل وابسته به برنامه های توسعه ای و تولیدی فولاد است.

در ایران با هدف سرمایه گذاری در بخش های فولادی مانند معدن و صنایع مرتبط برآن هستند تا با توجه به نیاز مبرم کشور و کاستی هایی که در دیگر بخش ها وجود دارد مصرف سرانه فولاد در کشور را بیش از پیش کنند.

مجتمع فولاد مبارکه یکی ازمجموعه های مولود انقلاب و وسیع ترین دستاورد صنعت جمهور اسلامي ایران در حوزه فولاد کشور است.

تولیدات این کارخانه ورق های فولاد تخت می باشد که سهم ۲۰ درصدی در MENA ( خاورمیانه و شمال آفریقا ) را داراست که از این لحاظ بزرگترین توليد کننده در این بازار است.

فولاد مبارکه سهم 45 درصدی در تولید فولاد مجموعه شرکت های ایمیدور (شرکت های هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران را می نامند که دارای ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی در زمینه فولاد، آلومینیوم، مس سیمان و مواد معدنی می‌باشد با دارایی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان و صادرات بیش از ۴۰۰ میلیون دلار) را دارد.

فقط ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه به تنهایی بیش از 2 میلیون و 500 هزار میلیارد ریال می باشد که یک درصد توليد ناخالص کشور و ۵ درصد از تولد ناخالص داخلی بخش صنعت را بردوش دارد.

این شرکت با شبکه گسترده مشتریانی که دارد شامل یک هزار کارخانه و کارگاه بطور مستقیم و 3 هزار کارخانه و کارگاه به طور غیر مستقیم می باشد که زمینه اشتغال زایی را برای بیش از ۳۵۰ هزار نفر را به صورت مستقيم و غیر مستقيم فراهم آورده است.

فولاد مبارکه با کار جهادی و تلاش شبانه روزی توانسته است از سال ۹۰ تا امسال تولید فولاد خام را در فولاد مبارکه سبا و هرمزگان به دو برابر و عدد ۹۴۵۰ هزار تن برساند که در ۹ ماهه نخست امسال این مجموعه با افزایش تولید حداقل ۸ درصدی در محصولات گندله، آهن اسفنجی و تختال برای ثبت رکوردی جدید گام بر می دارند.

این مجموعه با وسعتی که دارد با اجرای هر پروژه توسعه ای در مقیاس کشوری اعداد و ارقام را می تواند تغییر دهد و در رشد اقتصاد کل کشور اثر مهمی بگذارد.

فولاد مبارکه با افزایش رونق اقتصادی کشور در بخش صنعت با سرمایه گذاری ارزی حدود یک میلیارد یورو و سرمایه گذاری ریالی حدود ۱۹۰۰۰ میلیارد تومانی طی چند سال اخیر بدون وابستگی به منابع ارزی و ریالی دولتی و صندوق توسعه توانسته با توسعه توان فنی و مالی پیمانکاران ساخت و نصب تجهیزات و نیز اشتغال زایی در این بخش و صادرات محصولات زمینه ساز ورود ارز به کشور باشند.

همچنین با تولید الکترود گرافیتی بستر امنی برای تامین کالاهای استراتژیک فولاد سازان کشور را فراهم کردند و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری احداث زنجیره تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار استان سیستان و بلوچستان را نیز در دستور کار قرار داده اند..

این حجم وسیع تولید در فولاد مبارکه اصفهان و مجموعه های دیگر مثل فولاد هرمزگان، صنایع معدنی فولاد سنگان، فولاد سپید دشت چهارمحال و …مقدار زیادی از سرمایه های کشور را برای پروسه فرآوری نیاز دارد سرمایه هایی مانند گاز و آب که مجموعه فولاد با مدیریت قوی توانسته این فرآیند را بسیاد بهینه کند به عنوان مثال در مصرف آب کمترین میزان را میان فولاد سازان دنیا دارد.

این مجموعه نسبت به وظایف اجتماعی خود هم بی توجه نبوده و تامین رایگان اکسیژن مورد نیاز بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را جهت مصرف برای مبتلایان کرونا یا مشارکت در طرح جامع مترو اصفهان، احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات، تهیه و توزیع بیش از ۸۵۰۰ بسته نوشت ابزار فرهنگی بین دانش آموزان در سال ۹۸ و اهدا ۱۶۰۰ عدد تبلت برای بهره مندی از آموزش مجازی در سال ۹۹، مشارکت در طرح ساخت و تکمیل مصلی بزرگ امام خمینی اصفهان و چندین طرح دیگر با اعداد و ارقام درخشانی که فقط در مورد فولاد مبارکه به عنوان مثال در حوزه مسئولیت اجتماعی وجود دارد قطعا به اهمیت این مجتمع در کشور پی می‌برید.

صنعت فولاد در سراسر دنیا نیازمند صبر و صرف هزینه زیادی است، توسعه این صنعت مانند هر کشور دیگری نیازمند توجه ویژه دولت و مسئولین است به خصوص که با وجود تحریم ها ظالمانه آمریکا که حتی گریبان گیر حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل این مجموعه شده همت دشمنان برای توقف این روند رو به رشد و مفید در این صنعت را نشان میدهد.

اگر نگاهی دقیق تر به حمایت های انجام شده در دولت های گذشته و فعلی بیاندازیم متوجه می‌شویم که در میدان عمل و با معیار اثر بخشی عنوان درخشانی را نمی‌توان یافت در صورتی که حمایت مؤثری از صنعت فولاد را شاهد باشیم.

در صورتی که به این صنعت و اهمیتش باور داشته باشیم و حمایت لازم را از این صنعت کنیم با همت بلندی که عزیزان زحمت کش این صنعت دارند می توانیم هر ساله رکورد های جدیدی را در فولاد به ثبت برسانیم که در کنار صادرات روزافزون و حتی در یک رقابت ناعادلانه با چالش های تحریم می توانیم پیروزی را در کنار دیگر فعالین این حوزه در دنیا کسب کنیم و باعث ارز آوری و حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور عزیزمان ایران باشیم.

منبع: خبرفوری

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها