زیباکلام: با آمدن بایدن چیزی تغییر نمی‌کند/ استراتژی ایران هم هرگز تغییری نکرده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه نوشت: از امروز اصولگرایان تندرو با استفاده از رسانه‌هایی که دارند بر طبل و شیپور خواهند کوبید که دیدید با آمدن جو بایدن چیزی عوض نشد. اما در ضمن، آنچه هرگز تغییری نکرده استراتژی ایران بوده است.

زیباکلام: با آمدن بایدن چیزی تغییر نمی‌کند/ استراتژی ایران هم هرگز تغییری نکرده است

صادق زیباکلام طی یادداشتی با عنوان بایدن، تحریم‌ها و ایران نوشت: از امروز جریان اصولگرا بالاخص اصولگرایان تندرو با استفاده از رسانه‌هایی که دارند بر طبل و شیپور خواهند کوبید که دیدید با آمدن جو بایدن چیزی عوض نشد. دیدید اصلاح‌طلبان، غرب‌زده‌ها، میانه‌رو‌ها که غرق در خوشحالی و نور و امید شده بودند از انتخاب بایدن چه زود متوجه خواهند شد که آبی از بایدن گرم نخواهد شد.

تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و سیه‌رویی برای طرفداران آمریکا باقی خواهد ماند. افتخار نیز همچون گذشته بر رادیکال‌ها که شعار می‌دهند و سیاست خود را پیش می‌برند، باقی‌خواهد ماند. از یک نظر اتفاقا تندرو‌ها درست می‌گویند. با آمدن بایدن قرار نیست که نه تحریم‌ها برداشته شود، نه چراغ سبزی به تهران نشان داده شود و نه نامه فدایت شوم از سوی واشنگتن به سمت تهران ارسال شود. اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها نیز هیچگاه نگفتند که اگر بایدن انتخاب شود همه مشکلات و مسائل حل خواهد شد؛ چراکه ظرف ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد قریب به ۷ رئیس‌جمهور در آمریکا وارد کاخ سفید شده‌اند، اما هیچ‌چیز تغییری نکرده است.

از جیمی کارتر لیبرال که اصرار او بر حقوق بشر فروپاشی رژیم پهلوی را در پی داشت، ریگان جمهوریخواه تندرو، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر تا اوبامای دموکرات و ترامپ رادیکال و تندرو، واقع مطلب آن است که با اینکه این روسای جمهور در آمریکا گرایش‌های مختلفی در آمریکا داشته‌اند، اما هیچ‌چیز در رابطه با تهران تغییری نکرده است.

تندرو‌ها در حقیقت نمی‌خواهند تکه دومی را که باعث تغییر می‌شود بیان کنند؛ به بیان ساده‌تر، تندرو‌ها لا اله را می‌گویند، اما الا ا... را نگفته‌اند. لااله آن‌ها این است که ببینید روسای جمهور آمریکا عوض شدند، اما هیچ چیز تغییر نکرد و دشمنی و خصومت آمریکایی‌ها با ما ادامه پیدا کرده و بایدن دموکرات هم آمده، اما تحریم‌ها همچنان بر سر جای خود قرص و محکم باقی است. اما الا ا... را نمی‌گویند که چرا دشمنی با ایران ادامه پیدا کرده است.

نمی‌گویند که ما هستیم که در تنور می‌دمیم. واقع مطلب آن است که آنچه تغییر پیدا نکرده رویکرد آمریکایی‌ها نیست. روسای جمهور مختلف آمریکا چه در رابطه با ایران و چه در رابطه با مسائل جهانی رویکرد‌های مختلف داشته‌اند. کافی است رویکرد اوباما را با رویکرد ترامپ مقایسه کنیم. آنچه هرگز تغییری نکرده استراتژی ایران بوده است.

بنابراین سیاست بایدن و آمریکا زمانی نسبت به ایران تغییر پیدا خواهد کرد، تحریم‌ها زمانی لغو خواهند شد که تحرکی هم از این طرف صورت بگیرد. ایران می‌خواهد نظرات خود را ادامه دهد و وقتی ترامپ می‌رود و بایدن می‌آید تغییرات مهمی هم صورت گیرد. اما باوجود تمام تبلیغاتی که تندرو‌ها از امروز به راه خواهند انداخت که در آمریکا مراسم تحلیف صورت خواهد گرفت، بایستی به آن‌ها گفت که یک‌طرفه و یک‌سویه تغییر اساسی به‌وجود نمی‌آید.

منبع: آرمان ملی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • مریم
    0

    نفوس بد نزن اقا امید مردم ایرانو ناامید نکن

    نظرات شما -
    • حسین محمدی
      0

      این اقای زیبا کلام به کل عاشق امریکا واسراعیل است

  • پرنیا
    0

    هنوز برای ناامید شدن از شرایط جدید آمریکا زوده.بلاخره خود دمکرات ها هم می دانند یکی از اصلی ترین دلایل شکست ترامپ مقاومت ایران بود اگر ایران با ترامپ مذاکره کرده بود و به توافق رسیده بود محال بود در انتخابات امریکا شکست بخورد.بلاخره ایرانیا حق دارند منتظر تغییر رفتار بایدن باشند چون این حداقل پاداش برای ایرانیان است

  • نادر
    0

    بالاخره شما موضوع رو گرفتین بحمد ا... ایران قرار نیست تغییر موضع بده. آمریکا هم قرار نیست از کدخدایی کم کنه.

  • مورچه
    0

    لطفآ بفرماید شرایط باید باشرایط ترامپ تغییر کرده یا همان پیش شرط قبلی ست .و ایا منظور شمااز مذاکره ادامه همان برجام است یامذاکره دیگری انجام میشود ؟

  • محمد
    0

    ازخودت تندرو تر درمملکت کسی پیدا نمیشود اصلا میخوام پپرسم به تو چه که با امدن بایدن چیزی تعییر بکنه یا نکنه اخه تو سر پیازی یا ته پیاز اگه ناراحتی که دیگه نمی توانی جایی میتینگ بدی وکلاه سر خلق الله بگذاری اون یه چیزه دیگه است آقای تندرو دوآتیشه

  • شهریار
    0

    توکه فقط عشق امریکا ونابودی ایرانو داری .....بارها خودت جلو دوربین فرمودی که از شکست ایران وایرانی خوشحال میشی

  • وجدان
    0

    سگ زرد برادر شغاله

  • ق
    0

    شما بروید فرق نروژ با ژنو را مطالعه نمایید..خوشگل کلام اصلاح طلب تدبیر و امیدی البته پیشنهاد دیگر اینکه برای برنامه کودک هم می توانی هنرمند موفقی باشید..

  • مسعود
    0

    بابا اربابت ( شیخ حسن ) تمام امیش به جو هستش ....... یه نوکر با وفا همیشه از اربابش تبعیت میکنه

  • علی
    0

    جناب قشنگ سخن امروزه در دور افتاده ترین نقطه کشور اگر از یک چوپان هم سوال شود می گوید به امریکا نمی شود اعتماد گرد ولی بعضی پایتخت نشین هنوز نمی فهمند که آب ما و امریکا از یک جوب نمی رود چرا وه ریشه اختلاف در فقیر و غنی هست و حق و باطل

  • مممم
    0

    با بودن سیاستمدار جغندری مثل تو نیز ایران هیچ وقط تغیر نخواهد کرد

  • mohammad
    0

    گرا دادن کار شما بوده و خواهد بود

  • mohammad
    0

    ذرت پرت نکن

  • شهروند
    0

    مگر شک دارید که هدف آرامش و رفاه و ثروتمند شدن مردم و تعالی و پیشرفت و... نیست. هدف جنگ است و فقر و فلاکت و آشوب و البته در این میان ثروتمندتر شدن کسانی که بر این طبل می کوبند.

  • رهگذر
    0

    حق با ایشون بود. الان بیست و سی رو دیدم

  • منصوری
    0

    خوب الان ما باید چیکار کنیم آقای زیبا کلام؟ تا کجا امتیاز بدهیم؟چقدر عقب برویم؟ به قول امام اگر ما یک قدم عقب برویم دشمن صد قدم جلو می آید. مگر توافق با دموکرات ها نبود؟ کسانی که ذره ایی به قرار و وعده خود عمل نمیکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها