وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار فعال در خراسان شمالی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان خبر داد.

وجود ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار فعال در خراسان شمالی

اله پور در نشست خبری که ۳۰ دی ماه در محل این اداره کل برگزار شد، گفت: قسمت اعظم این کانون ها در بخش جنوبی استان و در منطقه میاندشت جاجرم و اسفراین است.

وی با اشاره به اینکه تمامی این کانون ها شناسایی شده اند، افزود: مطالعات صورت گرفته بر روی این مناطق به دستگاه هایی اجرایی جهت اقدامات لازم نیز ارسال شده است.

اله پور ادامه داد: به طور قطع باید برای برداشت آب های زیرزمینی و آب سطحی در این مناطق مدیریت های لازم صورت گیرد، موضوع چرای بی رویه دام از منطقه به شدت کنترل شود و عملیاتی همچون نهال کاری نیز در آنجا صورت گیرد.

به گفته اله پور قرق عرصه از دیگر اقدامات مهمی است که می توان جهت بهبود وضعیت انجام داد.

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ستاد گرد و غبار عملیات نهال کاری ۱۰۰ هکتار انجام شده است، ادامه داد: علاوه بر آن آزادسازی هشت هزار هکتار از عرصه تحت مدیریت میاندشت جاجرم و خرید ۱۵۰۰ واحد دامی نیز صورت گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال های گذشته نیز خرید یک هزار راس دام صورت گرقته بود، تصریح کرد: در منطقه میاندشت جاجرم که تحت مدیریت این اداره کل است۱۵ هزار راس دارای پروانه چرای دام هستند که تاکنون امر خرید حقوق عرفی دام انجام شده و خرید مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ارتباط با کیفیت هوای شهر بجنورد نیز گفت: ارتفاعات اطراف شهر بجنورد تاثیر خیلی زیادی در کیفیت هوای شهر بجنورد دارند و کوه های بادباموسی و سالوک می توانند نقش مهمی را ایفا کنند و باید تلاش شود تا به صورت دست نخورده باقی بماند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه جهت وزش باد در شهر بجنورد از غرب به شرق است، افزود: باید تلاش شود از راه اندازی صنایعی که تولید آلایندگی می کنند در بخش های غربی و شمال غربی خودداری کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها