طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

دلمه از جمله غذاهای پر طرفدار بین غذاهای ایرانی سنتی و محلی است، دلمه علاوه بر طعم فوق العاده خوشمزه ای که دارد از تنوع بالایی هم برخور دار است، از جمله دلمه تخم مرغ، دلمه کلم، دلمه بلغور، دلمه فلفل و گوشت.

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

مواد لازم:

برای دلمه:
لپه: یک پیمانه
برنج: یک پیمانه
پیاز: یک عدد
گوشت چرخکرده: 400 گرم
سبزی دلمه: ¾ پیمانه
رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی: 10 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
برای سس:

پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
آب: 2 پیمانه
نمک وزردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن یک دلمه گوجه فرنگی خوش طعم و خوش عطر، ابتدا برنج را به همراه مقداری آب در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا برنج نیم پز شود. در همین زمان در قابلمه دیگری لپه را به همراه مقداری آب روی حرارت بگذارید تا پخته شود. سپس لپه و برنج پخته شده را کناری بگذارید.

پیاز را پوست بکنید و به صورت نگینی خرد کنید.

سبزی های معطر دلمه شامل نعنا، جعفری، مرزه، ترخون، پیازچه، گشنیز و شوید را خوب بشویید و خشک کنید و سپس به صورت خیلی ریز و ساطوری خرد کنید.

گوجه فرنگی ها را نیز خوب بشویید. با احتیاط با یک چاقوی تیز قسمت بالایی آن ها، که به عنوان در دلمه گوجه فرنگی استفاده خواهند شد را جدا کنید و سپس به کمک یک قاشق داخل گوجه فرنگی ها را خالی کنید. محتویات داخل گوجه ها را برای درست کردن سس دلمه نگه دارید.

مرحله دوم: درست کردن مایه دلمه گوجه فرنگی

در این مرحله برای درست کردن مایه دلمه گوجه فرنگی، یک ماهیتابه را روی شعله گاز بگذارید تا گرم شود. به میزان لازم روغن داخل ماهیتابه بریزید و زمان دهید تا روغن داغ شود. حالا پیازهای خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا زمانی که پیاز سبک و شفاف شود. سپس زردچوبه را نیز به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا زردچوبه عطر و رنگ خود را نشان دهد.

مرحله سوم: افزودن گوشت چرخکرده و رب به مایه دلمه

حالا گوشت چرخکرده را به پیاز اضافه کنید و خوب پیاز و گوشت را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس گوشت ها در کناره های ماهیتابه بگذارید و رب گوجه خانگی را وسط ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. بعد رب را با گوشت خوب مخلوط کنید و باز هم مواد را تفت دهید.

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزی دلمه، برنج و لپه به مایه دلمه گوجه فرنگی

در این مرحله ابتدا برنج نیم پز شده و سپس لپه پخته شده را به مایه دلمه گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب مواد را با هم ترکیب کنید. نمک و فلفل سیاه را هم به مایه دلمه اضافه کنید. در آخر سبزی دلمه معطر و ساطوری شده را هم به مایه اضافه کنید و کاملاً مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم: درست کردن سس دلمه

برای درست کردن سس فوق العاده خوش عطر دلمه گوجه فرنگی، یک قابلمه بزرگ را روی شعله گاز بگذارید. تا گرم شود. سپس مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود. در مرحله بعد پیاز داغ و زردچوبه و نمک را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید و بعد رب گوجه خانگی را نیز به آن ها اضافه کنید و تفت دهید تا رب رنگ باز کند. در پایان محتویات داخل گوجه ها که در مرحله اول آن ها را از گوجه ها خارج کردید را هم به مواد اضافه کنید و 2 پیمانه آب هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله ششم: آماده سازی دلمه گوجه فرنگی

حالا با استفاده از مایه دلمه داخل گوجه هایی را که خالی کردید را کاملاً پر کنید و در گوجه ها را نیز روی آن ها بگذارید.

مرحله هفتم: پخت دلمه گوجه

در پایان دلمه های گوجه فرنگی که در مرحله قبل آماده کردید را داخل سس بگذارید و اجازه دهید به خوبی پخته شوند و طعم سس به خوبی به خورد دلمه ها برود.

منبع: ایران کوک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها