طرز تهیه مرحله به مرحله حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است شباهت هایی به حلیم گندم دارد.

طرز تهیه مرحله به مرحله حلیم بادمجان

مواد لازم:

بادمجان: ۴ عدد متوسط
عدس: نصف فنجان
گوشت گوسفندی: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
برنج: نصف فنجان
سیر: ۲ حبه
کشک: ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو: نصف فنجان
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
زردچوبه و روغن مایع: به اندازه کافی

طرز تهیه:

مرحله اول

ابتدا گوشت گوسفندی که بهتر است از سردست استفاده شود را داخل قابلمه ای می گذاریم و ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

مداوم گوشت و پیاز را به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم و زردچوبه نیز روی گوشت می ریزیم و ۱ حبه از سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و به مواد می افزاییم و حرارت را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت آب بیاندازد.

مرحله سوم

حالا بعد ۴الی ۵ لیوان آب جوش روی گوشت می ریزیم و اجازه می دهیم تا با حرارت کم به مدت ۲ الی ۳ ساعت کاملا بپزد. تا گوشت بپزد بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد بادمجان ها را از وسط نصف می کنیم و در سینی می چینیم.

مرحله چهارم

سپس روی آن ها نمک می پاشیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند تا اگر تلخی دارند از بین برود.عدس را می شوییم و در صافی می ریزیم و داخل قابلمه ای می ریزیم و ۲الی ۳ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهم تا زودتر به جوش بیاید.

مرحله پنجم

بعد حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم تا عدس کاملا بپزد. پس از پخت عدس، برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و به عدس اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا برنج نیز کاملا بپزد و له شود و بعد از روی شعله قابلمه را بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله ششم

بادمجان ها را داخل آبکش قرار می دهیم و آن ها را می شوییم تا نمک موجود روی آن ها از بین برود و بعد با دست آب بادمجان ها را می گیریم.تابه ای بزرگ را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن سرخ کردنی می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله هفتم

سپس بادمجان ها را داخل تابه قرار می دهیم تا سرخ شوند و کمی زردچوبه نیز روی آن ها می پاشیم و زمانیکه سرخ شدند آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر بادمجان ها نیز سرخ شود و بعد داخل صافی یا روی دستمال قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود.

مرحله هشتم

سپس تابه را می شوییم و مجددا روی اجاق می گذاریم و پیاز باقی مانده را پوست می گیریم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم و تابه را روی شعله قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و روغن داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود.

مرحله نهم

سپس پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شود و صبر می کنیم تا طلایی شود و بعد در صافی می ریزیم تا روغن اضافه آن خارج شود و سیر باقی مانده را پوست می گیریم و می شوییم و رنده می کنیم و داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سرخ شود و داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله دهم

داخل شیرجوش ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود و ۲ قاشق نعناع خشک داخل روغن می ریزیم و به مدت ۱ دقیقه نعناع ها را تفت می دهیم.

مرحله یازدهم

نباید نعناع ها سیاه شود و رنگ سبز خود را از دست بدهد همین که کمی تفت دادید از روی حرارت شیرجوش را بر می داریم و کنار می گذاریم. بعد از پخت کامل گوشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم و تکه های گوشت را از داخل آب گوشت بیرون می آوریم.

مرحله دوازدهم

سپس داخل صافی می گذاریم و ( آب گوشت باید به اندازه ۱ لیوان باقی مانده باشد) صبر می کنیم تا خنک شود و بعد گوشت ها را ریش ریش می کنیم و مجددا داخل همان قابلمه ای که آب گوشت ها هنوز داخل آن است می ریزیم و برنج و عدس پخته شده و همین طور بادمجان های سرخ شده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا کمی زعفران دم کرده نیز به مواد می افزاییم و اجازه می دهیم تا حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با حرارت کم مواد با هم بپزند،به طوریکه دیگر همه آب داخل غذا تبخیر شود و بعد مواد را داخل پارچ غذاساز یا مخلوط کن می ریزیم و میکس شده تحویل می گیریم.

مرحله چهاردهم

می توانید با گوشتکوب برقی یا دستی نیز این کار را انجام دهید. در آخر ۲ قاشق غذاخوری کشک را به مواد اضافه می کنیم و خوب با قاشق مواد را زیر و رو می کنیم و هم می زنیم تا کشک به خورد مواد برود و کمی از پیاز و سیرداغی که سرخ کرده بودیم را برای تزئین کنار می گذاریم.

مرحله پانزدهم

سپس باقی آن را به حلیم بادمجان اضافه می کنیم و داخل ضرف مورد نظرمان می ریزیم و روی آن را با کشک سفید و یا کمی زعفران را آغشته به کشک کنید و روی آن را جذابتر کنید و پیازداغ و سیرداغ و نعناع را نیز برای تزئین استفاده کنید و با نان نوش جان کنید.

منبع: نکته چی

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها