رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری روابط با ترکیه شرط گذاشت

روزنامه عبری زبان آحارونوت نوشت، رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری کامل روابط خود با ترکیه شرط کرده که آنکارا باید دفتر جنبش حماس در استانبول را تعطیل و فعالیت‌های اسرای آزاد شده وابسته به گردان‌های القسام را متوقف کند.

رژیم صهیونیستی برای ازسرگیری روابط با ترکیه شرط گذاشت

سایت روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت با اشاره به اظهارات یک دیپلمات رژیم صهیونیستی درباره اینکه "اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) از بازگشت سفیر ما به آنکارا بسیار خوشحال خواهد شد اما آنچه برای ما اهمیت دارد فعالیت حماس در ترکیه است"، نوشت، ارزیابی‌ها حاکی از این هستند که اسرائیل تعطیلی دفتر حماس در استانبول را به عنوان شرطی برای عادی‌سازی روابط مطرح خواهد کرد.

آحارونوت در ادامه گزارش خود به نقل از این دیپلمات رژیم صهیونیستی آورد: "حماس دفتر بزرگی در استانبول دارد که اسرای قرارداد شالیت (قرارداد مبادله اسرا) که به عنوان بخشی از آن قرارداد سال ۲۰۱۱ میان حماس و اسرائیل به خارج کوچانده شدند، دراین دفتر مشغول به فعالیت هستند و این دفتر در زمینه تقویت نفوذ حماس در کرانه باختری و اجرای عملیات فعالیت دارد".

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به تازگی "ایریت لیلیان" را که پیش از این سفیر این رژیم در بلغارستان بود، به عنوان رئیس سفارت این رژیم در آنکارا تعیین کرد و لیلیان یک دیپلمات کهنه‌کار و با تجربه در امور ترکیه است.

طبق گزارش سایت روزنامه آحارونوت، انتخاب لیلیان برای این پست در سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا در واقع یک پیام حسن نیت از طرف این رژیم برای افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک با ترکیه و نیز بررسی این موضوع بود که آیا امکان آغاز مرحله جدیدی در این روابط وجود دارند.

حدود یک ماه قبل در گزارش‌های متعدد رسانه‌های رژیم صهیونیستی عنوان شد که الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به عنوان میانجی برای ازسرگیری روابط میان ترکیه و این رژیم و آغاز اقداماتی جدی در این مسیر تلاش می‌کند. در ادامه نیز اردوغان در گفتگوهای مطبوعاتی تاکید کرد که آنکارا به آغاز روابطی بهتر با رژیم صهیونیستی تمایل دارد اما سیاست تل‌آویو درباره فلسطین مانع این امر می‌شود.

روابط میان آنکارا و تل‌آویو در چند سال گذشته با وجود روابط تجاری خوب دو طرف، به شدت دچار تنش شده و به دنبال کشته شدن ده‌ها فلسطینی در محدوده امنیتی نوار غزه به ضرب گلوله سربازان ارتش رژیم صهیونیستی، سفرای دو طرف در سال ۲۰۱۸ به شکل متقابل اخراج شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها