تاثیر کرونا بر بازار کار تولیدکنندگان قارچ در یزد

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد از کاهش میزان فروش قارچ به دنبال شیوع کرونا اشاره و از عوامل این کاهش را تعطیلی فست‌فودی‌ها به عنوان یکی از مشتریان ثابت این بخش ذکر کرد.

تاثیر کرونا بر بازار کار تولیدکنندگان قارچ در یزد

اکبر شیخ علیشاهی با بیان این که در حال حاضر دو واحد صنعتی با ظرفیت‌های اسمی ۱۸۰ و ۳۲۰ تن در سال به پرورش قارچ در استان یزد مشغول هستند، افزود: البته ۲۸ واحد خانگی دارای مجوز نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

به گفته‌ی وی، تقریباً تمام قارچ مورد نیاز استان یزد در داخل این استان تامین می‌شود و گاهی نیز مازاد تولید به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

وی با بیان این که براساس برآوردهای انجام شده به ازای هر ۱۰۰ مترمربع فضای کشت، سالانه بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان درآمد حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: البته کرونا میزان فروش را نیز کاهش داده است.

شیخ‌علیشاهی در این باره به تعطیلی‌های متعدد فست‌فودها به عنوان یکی از عوامل کاهش دهنده فروش قارچ اشاره و بیان کرد: فست‌فودی‌ها یکی از مشتریان ثابت قارچ هستند و تعطیلی آن‌ها باعث نوسان قیمت در بازار فروش شده است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا یکی از مشکلات تولیدکنندگان در این بخش بی‌ثباتی نرخ‌های مواد اولیه از جمله کمپوست است.

وی نبود تولید کمپوست در استان و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصول قارچ را از جمله مشکلات تولیدکنندگان قارچ در استان یزد خواند و متذکر شد: اما با وجود مشکلات بیان شده، جهادکشاورزی برای حمایت از تولید و اشتغالزایی در این حوزه حمایت‌هایی را نیز دارد.

این مسئول در این باره تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای متقاضیان، اعطای تسهیلات بلند مدت با بهره ۱۴ درصد و بازپرداخت شش ساله برای واحدهای صنعتی و صدور مجوزهای لازم از جمله حمایت‌هایی است که از سوی جهادکشاورزی در این رابطه صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها