افزایش دوباره شیوع کرونا در استان اردبیل با خیز آهسته

شیوع کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه اوج و ۲ هفته روند نزولی، در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید۱۹ در استان با خیز آهسته در حال افزایش است.

افزایش دوباره شیوع کرونا در استان اردبیل با خیز آهسته

شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل روند شیوع به شکل نسبی ثابت مانده و هم‌اکنون ۹ شهرستان این استان در وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بنا به اعلام دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، ۹ شهرستان بیله‌سوار، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان خلخال، سرعین و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: با آبی شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری شده همزمان مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۲۹۸ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۵ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۳۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۲ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

او با اشاره به توقف فرایند کاهشی شیوع کرونا در این استان در چند روز اخیر و جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه‌روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۲۹ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در این استان نیز در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که هم‌اکنون ۶۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی از ترخیص ۲۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده ولی نگرانی از اوج دوباره شیوع کرونا در استان پابرجاست.

دکتر حبیب‌زاده ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی چند روز گذشته بیماری در استان، در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.

وی نسبت به ضرورت حفظ و بهبود وضعیت فعلی شیوع کرونا در استان اردبیل هشدار داد و گفت: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

افزایش دوباره شیوع کرونا در استان اردبیل با خیز آهسته موجب نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان شده به طوری که در روزهای اخیر با توقف روند کاهشی تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در استان، روند صعودی کووید.۱۹ شروع شده است.

هفت هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۲ هفته گذشته ۲ بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها