رییس WHO: در موضوع واکسن شاهد یک فاجعه اخلاقی هستیم

رییس سازمان جهانی بهداشت از رفتار برخی کشورها در موضوع واکسن کرونا انتقاد کرد.

رییس WHO: در موضوع واکسن شاهد یک فاجعه اخلاقی هستیم

دکتر تدروس آدهانوم به «مرگ فاجعه‌بار اخلاق» در موضوع واکسن کووید ۱۹ اشاره کرد و کشورهای برخوردار را به حمله برای به دست آوردن واکسن کرونا متهم نمود.

آدهانوم گفت: درحالیکه کشورهای ثروتمند درحال حمله برای دریافت دوزهای بیشتری از واکسن کرونا هستند، کشورهای فقیر بدون بهره رها شده‌اند و از کمبود منابع برای خرید واکسن رنج می‌برند.

رییس سازمان جهانی بهداشت همچنین از آنجه سیاست «اول من» در میان کشورهای اروپایی خواند، انتقاد نمود و گفت: شرکت‌های دارویی هم به جای دادن اطلاعات واکسن‌های تولیدی خود به دنبال اخذ مجوزهای اضطراری در کشورهای ثروتمند بودند. وی این شرکت‌ها را متهم کرد بدون دادن اطلاعات کافی از واکسن‌های خود بقیه کشورهای جهان را از داشتن این واکسن محروم کرده‌اند.

آدهانوم که در ژنو سخن می‌گفت افزود: اکنون شعار دسترسی آسان و جهانی به واکسن کرونا در خطر جدی است؛ درحالیکه برای میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در ۴۹ کشور برخوردار دنیا برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد تنها ۲۵ دوز واکسن به یک کشور فقیر داده شده است؛ نه ۲۵ میلیون، نه ۲۵ هزار بلکه تنها ۲۵ دوز؛ بگذارید رک صحبت کنم؛ جهان در آستانه یک شکست فاجعه‌بار اخلاقی است که به قیمت جان انسان‌ها در کشورهای فقیر تمام خواهد شد؛ این رویکرد تنها به ضرر همه مردم جهان خواهد بود و مرگ بیشتری را برای مردم در کشورهای فقیر به ارمغان خواهد آورد.

آدهانوم گفت: کشورهای ثروتمند فقط منافع خود را در نظر گرفته و با انعقاد قرارداد با شرکت‌های دارویی و بالاتر بردن قیمت واکسن تلاش کردند خود را در به اول صف برسانند.

منبع: شفقنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها