عادی انگاری شرایط کرونایی در ساحل بندرگناوه

ساحل بندرگناوه در روزهای پایانی هفته گذشته بطور ناخواسته میزبان مسافرانی از نقاط مختلف کشور و استان بوشهر بود که بدون توجه به شرایط شیوع کرونا، پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های ناشی از آن در این مکان حضور یافتند.

عادی انگاری شرایط کرونایی در ساحل بندرگناوه

ساحل ماسه‌ای زیبای این شهر به‌دلیل دارابودن ویژگی‌های مناسب در مقایسه با دیگر سواحل به یک نقطه گردشگرپذیر در استان بوشهر و جنوب کشور تبدیل شده‌است که علاوه بر مردم منطقه، مسافران و گردشگران زیادی این مکان را برای تفرجگاه خود از جمله شنا و استراحت انتخاب می‌کنند.

پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا رنگ آبی (خطر کم) را به رنگ بندی‌هایی کرونایی کشور اضافه کرد، شهرستان گناوه نیز در این رنگ جای گرفت و همین امر چراغ سبزی بود برای بی‌خیالی و عادی انگاری بسیاری که بار سفر را بسته و راهی مناطق خوش آب و هوا در فصل زمستان از جمله این منطقه جنوبی کشور در کرانه خلیج فارس شوند.

بهبود شرایط شیوع کرونا و برداشتن محدودیت‌های اعلامی و ابلاغی در این شهرستان باعث شد تا روزهای بسیار شلوغ و پرمسافری را در روزهای آبی کرونایی در این منطقه شاهد باشیم، مسافرتی که احتمال موج بعدی این بیماری را درپی خواهد داشت.

در چند روز اخیر با هوای خوش و معتدل زمستانی گناوه و تعطیلات آخر هفته گذشته، هزاران مسافر با خودرو در سایه کاهش محدودیت‌های کرونا، خود را به شهرستان گناوه رساندند، تا تعطیلات را در این منطقه گذرانده و از هوای مطبوع و نقاط گردشگری آن از جمله بازار کالاهای خارجی و ساحل بهره ببرند، غافل از اینکه بیماری کرونا حالت شکننده‌ای دارد و هرلحظه تغییر خواهد کرد.

در شرایطی که شهرستان گناوه در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارد، مشاهدات عینی در چندروز اخیر نشان داد که خیلی از مسافران در ساحل و بازار و محل استراحتگاه در بوستان‌ها بدون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تردد و به تفریح می‌پردازند.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در قایق‌های تفریحی پر از مسافر و موتورهای چهارچرخ در نقاطی از ساحل این بندر و برپایی چادر در کنار هم و ماسک نزدن بیشتر آنان در بازار، موید و گواهی بر بی خیالی و عادی انگاری عده‌ای از هموطنان بود که زنگ خطر را برای تغییر رنگ کرونایی به صدا در آورد و این احتمال را درپی خواهد داشت که این منطقه را به روزهای تلخ کرونایی در پیک زمستانه این بیماری بازگرداند.

عادی انگاری شرایط کرونایی در ساحل بندرگناوه

با سپری شدن تعطیلات پایان هفته گذشته و یکشنبه این احتمال وجود دارد که براثر ورود بی‌شمار مسافر از اقصی نقاط کشور به این شهر و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی آنها، احتمال شیوع موج جدیدی از کرونا در روزهای آینده و قرمز شدن وضعیت این شهر دور از انتظار نخواهد بود.

در روزهای اخیر افزایش تعداد بیماران ناشی از ویروس کرونا در این شهرستان نگرانی را دربین مسئولان، مردم و فعالان تقویت کرده‌است که در ادامه روند ورود مسافران و گردشگران در روزهای آینده و پایانی سال، موجب خروج منطقه از وضعیت آبی و رفتن به وضعیت زرد، نارنجی و یا قرمز شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه در ارتباط با ورود چند روز اخیر مسافران به شهر و نگرانی‌های فعالان اجتماعی و مردم منطقه گفت: شبکه بهداشت یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا است و تعطیلی صنوف و بستن ورودی‌ها بدون اجازه و دستورات از سطوح بالاتر قابل انجام نیست.

عصمت حیدری افزود: شبکه بهداشت موظف است وضعیت شیوع بیماری و موارد بستری را رصد و تفسیر کند و سپس به بالاترین مقام شهرستان بصورت روزانه اطلاع دهد که در چندین روز اخیر وضعیت را نگران کننده اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: موارد ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان با شیب تندی در حال افزایش است، اما چون در رنگ بندی آبی هستیم امکان تعطیلی اصناف بدون دستورات قانونی وجود ندارد.
حیدری اظهارکرد: مجموعه بهداشت درمان روزانه تلاش‌ها و زحمات متعددی از قبیل نمونه گیری رایگان در منازل برای شناسایی زودهنگام بیماران، آموزش و ترغیب آنها به رعایت قرنطینه خانگی، ویزیت رایگان توسط تیم پزشکی، مراقبت و رهگیری ، شناسایی بیماران نیازمند و ارایه کمک‌های حمایتی، بازدید از صنوف مختلف، معرفی به تعزیرات و پلمب صنوف متخلف را انجام می‌دهد که نباید این تلاش‌ها نادیده و بی اهمیت انگاشته شود.

وضعیت کرونا اکنون شرایط شکننده و ناپایداری دارد و در هر جایگاهی هستیم شرایط خود و شهرمان را دریابیم و هم به استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خیلی حساس باشیم، در غیر این صورت اگر گرفتار شویم هم خودمان مبتلا خواهیم شد و به اطرافیانمان نیز آسیب می‌رسانیم.

شرایط تبدیل شدن و استمرار منطقه به رنگ آبی کرونایی در صورتی‌که به موازین بهداشتی پای بند نباشیم و حتی از استفاده ماسک دریغ کنیم، به رنگی تبدیل خواهد شد که مجدد ضربه سنگینی بر اقتصاد و معیشت و زندگی مردم و کادر درمانی کشور وارد خواهد کرد.

مردم این خطر را باید حس کنند که حداقل هر کدام، یکی از بستگان یا اقوام، همسایه و نزدیکان خود را بر اثر این بیماری خطرناک از دست داده و داغدار شده‌اند، پس چرا نباید به فکر سلامتی باشیم درحالیکه خیلی‌ها را هنوز می‌بینم که این بیماری را قبول و باور ندارند.

عادی انگاری شرایط کرونایی در ساحل بندرگناوه

برخی‌ها به‌شکلی القا می‌کنند که گویی با کاهش آمار فوتِی‌ها، کرونا ازبین رفته است و این که فکر کنیم دوران کرونا به پایان رسیده، ساده انگارانه است.

اگر به آمار روزانه مبتلایان دقت کنیم ، متوجه می‌شویم که روزانه هزاران نفر، مبتلای جدید به آمارها اضافه می‌شود، ضمن اینکه در زمان حاضر با موج جدید ویروس انگلیسی هم دست و پنجه نرم می‌کنیم.

در ابتدای شروع فاز اول کرونا ، بیشتر مردم این بیماری را شوخی گرفتند اما بعد از افزایش فوتی‌ها درچند ماه گذشته، اجرای محدودیت‌ها شدت گرفت و آمارها نزولی و معکوس شد.

به همین دلیل پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌ها، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی از ارکان مهم در قطع زنجیره بیماری کرونا است که همگان اعم از مسافر و گردشگر و شهروندان باید به آن احساس مسئولیت کرده و پایند باشیم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها