نحوه بازگشایی مدارس استان مرکزی از ابتدای بهمن ماه تشریح شد

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: از ابتدای بهمن ماه، دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی، برخی هنرستان‌ها و مدارس روستایی که با نظر کمیته سه نفره به صورت حضوری فعالیت داشتند، به صورت حضوری آموزش ها را ادامه می‌دهند.

نحوه بازگشایی مدارس استان مرکزی از ابتدای بهمن ماه تشریح شد

بهرام حسین آبادی اظهار کرد: با توجه به همکاری بین دستگاه های استانی از جمله استانداری مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش و بر اساس مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، کلاس های درس در برخی از مدارس استان پیش از این نیز به صورت حضوری دایر بوده و مدارس با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی میزبان دانش آموزان بودند.

اغلب در مناطق روستایی دور افتاده که دسترسی به سامانه شاد برای دانش آموزان و فرهنگیان مقدور نبود یا در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود داشت، اما ابزار آموزشی لازم برای دانش آموزان مهیا نبود، به صورت محدود کلاس های حضوری برگزار می‌شد.

وی افزود: طبق برآوردهای انجام شده، استان مرکزی جایگاه خوبی را در سطح کشور در زمینه پوشش دانش آموزان استان در سامانه شاد به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۹۱.۷ درصد دانش آموزان استان مرکزی به سامانه شاد دسترسی دارند و ۹۰.۶ درصد آنها نیز در زمان تشکیل کلاس ها آنلاین هستند، اما برای ما مهم است که حتی یک دانش آموز هم از حق طبیعی خود در بهره مندی از خدمات آموزشی بی بهره نماند، لذا اگر حتی یک دانش آموز به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا به دلیل نداشتن ابزار آموزشی لازم حتی در شهر اراک یا سایر مناطق برخوردار نتواند از بستر آموزش های مجازی استفاده کند، ردیابی شده و با شناسایی آنها فرآیند آموزش آنها پیگیری می شود.

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: حضور دانش آموزان در سامانه شاد توسط مدیر مدرسه قابل رصد است به طوری که مدیر واحد آموزشی می‌تواند رصدی از تمامی دانش آموزان مدرسه، دانش آموزانی که به سامانه شاد دسترسی دارند و تعدادی که فاقد دسترسی هستند، داشته باشد.

برای تمامی معلمین ما در سامانه شاد، همانند فضای واقعی، کلاس درس تعریف شده است، معلم هنگامی که وارد کلاس مجازی خود شد، چون آمار دانش آموزان خود را از سامانه سناد گرفته در کاربرگ حضور و غیاب خود چنانچه متوجه عدم حضور تعدادی از دانش آموزان بر اساس لیست ابلاغی شود، موضوع را اعلام می کند و ما پیگیری می کنیم که این دانش آموزان آیا از ابزار آموزشی لازم بی بهره هستند یا به اینترنت دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: معلمان و مسئولین مربوطه در این ایام کاری کردند، کارستان، اما این دلیل نمی شود که نقاط ضعف موجود را نادیده بگیریم. پلتفرم شاد در سطح خاورمیانه در نوع خود جزو برترین سامانه های آموزشی است که توانسته حدود ۱۳ میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد و این در نوع خود منحصر به فرد و کم نظیر است.

حسین آبادی در ادامه، به تشکیل پویش های مردمی در سطح استان به منظور تأمین ابزار آموزشی مورد نیاز دانش آموزان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بخشی از نیاز دانش آموزانی که فاقد ابزار آموزشی لازم بودند در قالب پویش های مردمی و خیرخواهانه نظیر "لبخند رضایت" یا "هر دانش آموز یک گوشی همراه" با همیاری و مساعدت همیشگی خیرین استان تأمین شده است.

وی افزود: در مناطقی هم که دانش آموزان ابزار آموزشی مورد نظر را داشتند اما دسترسی به اینترنت نداشتند، تحت نظر کمیته سه نفره متشکل از فرماندار، نماینده دانشگاه علوم پزشکی و رئیس آموزش و پرورش منطقه مقرر شد با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت کامل اقدام به بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس های درس به صورت حضوری شود. از آنجاکه عموما این کلاس ها در مناطق روستایی و کم جمعیت بود، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تحت نظارت نماینده مرکز بهداشت یا مربی بهداشت مدرسه و ... این کلاس ها تشکیل شده و هم اکنون نیز تداوم دارند.

وی در خصوص نحوه بازگشایی مدارس از ابتدای بهمن ماه افزود: از ابتدای بهمن ماه، مدارس روستایی که با نظر کمیته سه نفره تا به امروز به صورت حضوری مشغول به فعالیت بودند، همانند گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند، علاوه بر این با توجه به اینکه برخی دروس در برخی رشته های هنرستانی نیازمند برگزاری کارگاه عملس هستند و نیاز است که دانش آموز با حضور در کارگاه، مهارت های عملی مورد نظر رشته خود را کسب کند، دانش آموزان در تعدادی از هنرستان ها در قالب گروه های ۱۰ نفره در کارگاه ها حاضر می شوند تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، آموزش دروس مهارتی کارگاهی به نحو مطلوب انجام شود .

حسین آبادی ادامه داد: دسته سوم دانش آموزانی هستند که باید از ابتدای بهمن ماه در کلاس درس حاضر شوند، این دانش آموزان در پایه های اول و دوم ابتدایی مشغول به تحصیلند و مطالبه خانواده ها این بوده که فرزند آنها بتواند با فضای کلاس درس و معلم از نزدیک آشنا شود و برخی مهارت ها نظیر ارتباط با معلم، ارتباط با همشاگردی یا قلم به دست گرفتن را تجربه کند و ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد به وجود بیاید.

وی افزود: در این پایه ها نیز دانش آموزان به گروه های ۱۰ نفره تقسیم می شوند و با هماهنگی شورای مدرسه و برنامه ریزی معلم کلاس، در روزهای متفاوت در کلاس درس حاضر می شوند، این حضور در کلاس درس، هم فرصتی برای رفع اشکال آموزش هایی است که از طریق سامانه شاد تا به امروز فرا گرفتند و هم بسترساز ایجاد ارتباط عاطفی معلم و شاگرد است، البته آموزش های این گروه کماکان در فضای شاد هم استمرار خواهد یافت.

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی تاکید کرد: در این گروه در زمان تردد دانش آموزان در کلاس های درس خانواده ها باید از تجمع بی مورد پرهیز کنند تا پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود. این رویه در تمامی شهرستان های استان، بدون توجه به رنگ بندی اعمال خواهد شد، اما به محض تغییر رنگ بندی ها شیوه حضور دانش آموزان کاملا مطابق با دستورات و مصوبات ستاد ملی کرونا تغییر خواهد کرد.

حسین آبادی در خصوص نحوه نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس از ابتدای بهمن نیز گفت: جدا از اینکه شاهد نظارت مستقیم و حضور کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در این ایام در مدارس به صورت دوره ای خواهیم بود، طی مانورهای آماده سازی مدارس، حوضچه های ضدعفونی در ورودی مدارس ایجاد شده و غالب مدارس دارای دستگاه ضدعفونی کننده هستند و مواد ضدعفونی به مقدار لازم در اختیار مدارس قرار گرفته است.

در این ایام چون تعداد دانش آموزانی که در مدارس حضور پیدا می کنند محدود می شود، مدیران و معاونین ملزم به نظارت بر حفظ و اجرای پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده دانش آموزان از ماسک هستند. کارشناسان آموزش استان هم به صورت مستمر از مدارس بازدید بعمل خواهند آورد، تذکرهای لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم از کارشناسان مرکز بهداشت در سطح مناطق نیز کمک خواهیم گرفت.

وی در خصوص نحوه فعالیت سرویس مدارس جهت ایاب و ذهاب دانش آموزان نیز ادامه داد: با توجه به نگرانی های خانواده ها، ترجیح آنها بر این است که این بخش را خودشان تقبل کنند و با وسایل نقلیه شخصی تردد دانش آموزان را برعهده بگیرند تا مخاطرات استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کاهش دهند.

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص امکان آموزش حضوری سایر پایه های تحصیلی در پی بهبود شرایط خاطرنشان کرد: در این زمینه منتظر مصوبات ستاد ملی کرونا خواهیم بود و دقیقا منطبق با آن حرکت می کنیم. علیرغم اینکه هم سیستم آموزشی و هم خانواده ها ترجیح می دهند که ارتباط حضوری بین دانش آموز و معلم شکل بگیرد ولی به منظور کنترل زنجیره انتقال ویروس، تابع محض تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

حسین آبادی با اشاره به برگزاری امتحانات دیماه مدارس استان، گفت: تمامی امتحانات داخلی مدارس به استثنای امتحانات نهایی پایه های نهم بزرگسالان و پایه دوازدهم به صورت غیرحضوری و در بستر سامانه شاد برگزار شد.

در امتحانات نهایی دیماه دو هزار دانش آموز در حوزه امتحانی به صورت حضوری در امتحانات شرکت کردند که سعی کردیم با افزایش تعداد حوزه های برگزاری امتحانات نسبت به آمار شرکت کنندگان، ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل های بهداشتی به صورت کامل به اجرا درآید.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها