آغاز واکسیناسیون کرونا در هند همزمان با اعتراض به تاخیر در تحویل واکسن در اروپا 

یکی از بزرگترین کارزارهای واکسیناسیون جهان علیه کووید-۱۹ در حالی از روز شنبه در هند آغاز می‌شود که همزمان توزیع واکسن تولید مشترک شرکت‌های بیون‌تک و فایزر در اروپا با تاخیر روبرو خواهد شد.

آغاز واکسیناسیون کرونا در هند همزمان با اعتراض به تاخیر در تحویل واکسن در اروپا 

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت خواستار آغاز واکسیناسیون در همه کشورها در ۱۰۰ روز آینده برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شده است که به‌خاطر آن بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) گفت: «علاقمندم ببینم که واکسیناسیون در ۱۰۰ روز آینده در همه کشورها آغاز می‌شود.» کارزار واکسیناسیون تاکنون به‌طور انحصاری در کشورهای ثروتمند آغاز شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از «شکست همبستگی» در واکسیناسیون فعلی در جهان، مرگ دو میلیون نفر بر اثر کرونا را دردناک توصیف کرد.

وی افزود: «ما شاهد شکاف واکسن هستیم. در حالیکه کشورهای با درآمد بالا به واکسن دسترسی دارند، کشورهای فقیرتر این امکان را ندارند. این یک موفقیت برای علم است اما شکستی برای همبستگی محسوب می‌شود.»

کارزار واکسیناسیون در هند کلید می‌خورد
با این حال در هند، دومین کشور پرجمعیت جهان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر، کارزار واکسیناسیون سراسری با تزریق واکسن به ۳۰ میلیون کادر درمانی و افرادی که بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند آغاز می‌شود. پس از آن حدود ۲۷۰ میلیون نفر که سنی بالای ۵۰ سال دارند و یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای خاص هستند واکسینه می‌شوند.

هند استفاده اضطراری از دو واکسن، یکی تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا و دیگری تولیدی شرکت هندی بهارات بیوتک را تایید کرده است.

آمریکا؛ ۱۰۰ روز نخست با تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن
جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا قصد دارد هفته دیگر پس از آغاز بکار رسمی خود در کاخ سفید، سرعت واکسیناسیون در این کشور را بیشتر کند. وی گفته است می‌خواهد در طی ۱۰۰ روز نخست حضورش در کاخ سفید، ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تزریق شود.

این سخنان در حالی مطرح شد که شرکت آمریکایی فایزر روز جمعه اعلام کرد که میزان تحویل واکسن‌های خارج از ایالات متحده آمریکا در اواخر ژانویه تا اوایل فوریه به‌خاطر نوسان در روند تولید، کاهش پیدا می‌کند.

این تاخیر در توزیع به کشورهای اتحادیه اروپا اعلام شده است و در پی آن یک مقام اجرایی در فرانسه گفته است که این کشور مجبور است «سرعت واکسیناسیون» را تنظیم کند زیرا پیش‌ بینی می‌شود در هفته‌های آینده واکسن‌ مشترک تولیدی فایزر و بیون‌تک در بازار کاهش پیدا کند.

اعتراض شش کشور اروپایی به تاخیر در توزیع واکسن فایزر
شش کشور اروپایی پس از انتشار اطلاعیه فایزر درباره تاخیر در تحویل واکسن کووید-۱۹ آن را «غیرقابل قبول» توصیف کردند.

وزیران بهداشت کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی و سوئد در نامه‌ مشترکی به کمیسیون اروپا این وضعیت را غیرقابل قبول عنوان کردند.

آن‌ها اضافه کردند: «این موضوع نه تنها بر برنامه‌های از پیش طراحی شده برای واکسیناسیون تاثیر می‌گذارد بلکه باعث کاهش اعتبار فرآیند واکسیناسیون نیز می‌شود.»

آن‌ها از کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا خواستند تا به شرکت فایزر تاکید کند واکسن‌های خریداری شده سر موقع تحویل داده می‌شوند چراکه به عقیده آن‌ها تاخیر روی هر کدام از کشورهای اروپایی تاثیر می‌گذارد.

اورزولا فن ‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته در جمع خبرنگاران در واکنش به این موضوع گفت که او بلافاصله با مدیرعامل فایزر تماس گرفته است.

وی افزود که مدیرعامل فایزر به او اطمینان داد که تمام دوزهای پیش‌بینی شده در سه ماهه اول، تحویل داده خواهد شد.

اتحادیه اروپا تاکنون حدود ۲ میلیارد دوز واکسن را از چندین شرکت برای استفاده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه خریداری کرده است. قرارداد با شرکت‌های بیون‌تک و فایزر برای ۶۰۰ میلیون دوز است که انتظار می‌رفت نیمی از آن قبل از ماه سپتامبر تحویل داده شود.

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها