جنگ جهانی سوم، جنگ زنان علیه زنان

سوگل دانائی/ خبرنگار

جنگ جهانی سوم، جنگ زنان علیه زنان

مرحوم سیمین دانشور، نویسنده معاصر در تشریح پدیده همسر دوم، می‌گوید چرا زنی که می‌داند مردی زن دارد باز هم تمایل به ازدواج با او دارد. وی البته با تشریح پدیده همسر دوم از زنان خرده می‌گیرد و معتقد است که گاهی ما زنان علیه خودمان اقدام می‌کنیم و این خودمان هستیم که به فکر همجنسان خود نیستیم.

این صحبت ها متعلق به سه دهه پیش است، شاید جزییات ماجرا تغییر کرده باشد اما کلیات ماجرا هنوز که هنوز همان است. این را حتی می‌توان از صحبت‌های گاه و بیگاه مسئولان زن درباره پدیده خشونت علیه زنان و تبعیض هم متوجه شد.

روز گذشته زهرا آیت اللهی رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با ارائه اظهارات جنجالی خود، بار دیگر مرا به یاد صحبت‌های سیمین دانشور و همان جمله از ماست که بر ماست انداخت.

آیت اللهی که پیشتر نیز با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرده و آن را یک مطالبه غیر ضروری دانسته بود، این بار با انتقاد از این لایحه عنوان کرده است که باید حمایت از زنان را به مردان خانواده بسپاریم.

این اظهارات جنجالی ادامه داشته تا جایی که آیت اللهی عنوان کرده:«حتی اگر زن توهم خشونت از رفتار مرد را داشته باشد، این لایحه به او حق می‌دهد که مرد را محکوم کند و دادگاه را به وسط خانه بکشاند.»

صحبت‌های عبداللهی از روز گذشته تاکنون واکنش افراد زیادی را به همراه داشته است تاجایی که پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهارات او را شبیه به اظهارات یک مرد ضد زن دانست.

هرچند که شنیدن نقدهای آیت اللهی برای افرادی که که این روزها برای برابری حقوق زنان تلاش می‌کنند تلخ است اما تازه نیست.

این صحبت‌ها البته به قشر خاصی هم ارتباط ندارد، این روزها هستند کسانی که خود را از قشر روشنفکر جامعه می‌دانند اما همچنان با حداقلی‌های حقوق زنان در جامعه سر ستیز و ناسازگاری دارند.

به سه هفته گذشته بازگردید زمانی که سحر قریشی، بازیگر سینما در مصاحبه ای اعلام کرد که از رفتن به ورزشگاه منقلب می‌شود و به همین خاطر باید جلوی ورود زنان به ورزشگاه گرفته شود.

همین حرفها و دلایل باعث شده تا عنوان خشونت زنان علیه زنان هم این روزها به انواع خشونت‌های اعمال شده علیه زنان تبدیل شود.

با رویکردی که زنان این روزها برای مقابله با خشونت علیه خودشان پیش گرفته اند احتمالا در آینده نزدیک باید منتظر جنگی باشیم که یک جناح آن زنان مخالف آزادی و جناح مقابل زنان در تلاش برای رسیدن به حقوق برابر است!

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها