پیش بینی میزان خطر کرونا با یک آزمایش خون ساده

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید یک آزمایش خون ساده بتواند به پیش‌بینی سریع خطرات ناشی از کووید-۱۹ کمک کند.

پیش بینی میزان خطر کرونا با یک آزمایش خون ساده

به گزارش خبر فوری و به نقل از نیوزوایز ، یکی از جنبه‌های آزاردهنده بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، این است که پزشکان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که بیماری کدام یک از افراد تازه بستری شده، قرار است شدیدتر شود و پیامدهایی مانند لزوم استفاده از لوله تنفسی، دیالیز کلیه و یا مراقبت‌های ویژه را به همراه داشته باشد. آگاهی از سن بیمار و شرایط پزشکی او می‌تواند به پیش‌بینی چنین پیامدهایی کمک کند اما هنوز هم هنگامی که بیماران جوان‌تر و به ظاهر سالم‌تر، دچار عوارض شدید می‌شوند که به مرگ می‌انجامند، برای پزشکان تعجب‌آور است.

پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن" (WUSM) در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که یک آزمایش خون نسبتا ساده و سریع می‌تواند یک روز پس از بستری شدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان، پیش‌بینی کند که آیا در معرض ابتلا به عوارض شدید و مرگ قرار می‌گیرند یا خیر.

این آزمایش خون، سطح "DNA میتوکندریایی" (mtDNA) را اندازه‌گیری می‌کند. ریختن DNA میتوکندریایی به بیرون از سلول‌ها و وارد شدن آن به جریان خون نشان می‌دهد که نوع خاصی از مرگ شدید سلول در حال رخ دادن است.

"اندرو گلمان" (Andrew Gelman)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پزشکان برای ارزیابی وضعیت بیماران مبتلا به کووید-۱۹، به ابزار بهتری نیاز دارند زیرا بسیاری از ذخیره‌های درمانی کم هستند و برخی از بیماران نیز بدون درمان‌های فشرده، بهتر خواهند شد.

وی افزود: نکات بسیاری در مورد این بیماری وجود دارد که هنوز از آنها بی‌خبر هستیم. ما باید بفهمیم که چرا برخی از بیماران صرف نظر از سن یا سلامتی آنها، به کام مرگ گرفتار می‌شوند. بررسی‌های ما نشان می‌دهند که آسیب رسیدن به بافت می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.

پژوهشگران باور دارند که شاید این آزمایش بتواند به عنوان روشی برای پیش‌بینی شدت بیماری و همچنین به عنوان ابزاری برای طراحی بهتر آزمایش‌های بالینی به کار برود. شاید این ابزار بتواند بیمارانی را که درمان‌های ویژه‌ای برای آنها مفید هستند، شناسایی کند.

پژوهشگران تمایل دارند که توانایی این آزمایش را برای نظارت بر تاثیر روش‌های درمانی جدید مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهش، در مجله "JCI Insight" به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    حتما اینم توطئه برای جهان است که خون مردم را بگیرند و مردم کم خون شوند متاسفانه در کشور ما حرفهایی زده میشود بدون هیچگونه سند و دلیل و منطق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها