وزیر امور خارجه آمریکا:

شیوع کووید در ووهان احتمالا به آزمایشگاه‌های چینی مرتبط است

وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اتهام‌زنی خود علیه چین مدعی شد که منشاء ویروس کرونا ممکن است به فعالیت‌های آزمایشگاه‌های چینی در شهر ووهان مرتبط باشد.

شیوع کووید در ووهان احتمالا به آزمایشگاه‌های چینی مرتبط است

در روزهای گذشته، تیمی از کارشناسان بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی برای مطالعه روی منشاء پاندمی کرونا وارد ووهان چین شدند. در بحبوحه سفر آنها، وزارت خارجه آمریکا داده‌هایی درباره این پاندمی منتشر کرد و امید دارد که سازمان بهداشت جهانی بتواند مقام‌های چینی را برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره این ویروس کشنده تحت فشار قرار دهد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه مدعی شد: دولت ایالات متحده دلیلی دارد که باور کند چندین محقق در انستیتو ویروس‌شناسی ووهان در پاییز ۲۰۱۹ پیش از آنکه اولین مورد از شیوع شناسایی شود، با علائمی همخوان با کووید-۱۹ و بیماری‌های فصلی مشترک بیمار شدند. این موضوع سوالاتی را درباره ادعای علنی شی ژنگلی، محقق ارشد این انستیتو درباره "ابتلای صفر" در میان کارکنان و دانشجویان این آزمایشگاه با سارس-کووید-۲ یا ویروس‌های مرتبط با سارس ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان روی کروناویروس خفاش RaTG۱۳ تحقیق می‌کرده که بیش از ۹۶ درصد شبیه سارس-کووید-۲ است. پامپئو مدعی شد: از زمان این شیوع، آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان درباره کارش با RaTG۱۳ یا ویروس‌های مشابه دیگر از جمله آزمایش‌های احتمالی برای تقویت قابلیت انتقال یا کشندگی شفاف نبوده است.

پامپئو همچنین گفت، این آزمایشگاه بر خلاف اینکه خودش را غیر نظامی معرفی می‌کند، با نشریات و پروژه‌های مخفی وزارت دفاع چین همکاری دارد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: پاندمی کووید-۱۹ قابل پیشگیری بود. هر کشور مسوولی، بازرسان بهداشت جهانی را ظرف چند روز از شیوع این ویروس به ووهان دعوت می‌کرد. در عوض، چین پیشنهادهای کمک از جمله از سوی ایالات متحده را رد کرد و پزشکان، محققان و روزنامه‌نگاران چینی شجاعی که برای اطلاع‌رسانی به جهان درباره خطرات این ویروس تلاش کردند، مجازات کرد. پکن امروز هم اطلاعات حیاتی‌ای که دانشمندان برای حفاظت از جهان مقابل این ویروس مرگبار و ویروس مرگبار بعدی نیاز دارند، منتشر نمی‌کند.

در اواخر سال ۲۰۱۹، ووهان در استان هوبی چین به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شد و این پاندمی تاکنون جان بیش از دو میلیون تن را در سراسر جهان گرفته است. چین اتهام‌زنی دیگر کشورها در خصوص عدم واکنش صحیح به این پاندمی را رد می‌کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها